Od kilku lat rękodzielnictwo znów jest na topie. Wielu klientów poszukuje przedmiotów oryginalnych, niebanalnych, stworzonych z pasją i zaangażowaniem, których brakuje w tworzonych masowo ubraniach, biżuterii czy domowych ozdobach. Słowa „ręcznie wykonany” czy „handmade” wzbudzają zainteresowanie, intrygują i przyciągają jak magnes.

Skoro jest popyt, musi być i podaż. Coraz więcej osób, które do tej pory tworzyły tylko dla siebie i swoich znajomych, zaczyna myśleć o przekształceniu hobby w biznes. Właściwe pytanie jakie powinien zadać sobie rękodzielnik, który chce utrzymywać się ze swojej pracy nie powinno brzmieć „gdzie sprzedawać?” tylko „jak sprzedawać?”. Oto propozycje kilku sposobów na sprzedaż swoich dzieł w sieci.

  1. Facebook

Jedno lepszych miejsc dla początkujących, którzy jeszcze nie są do końca pewni, czy całe przedsięwzięcie się uda. Założenie fanpage’a jest proste i darmowe, a za kilkanaście złotych miesięcznie można dobrze się wypromować i dotrzeć do dużej liczby klientów. Umożliwia bezpośredni kontakt z nabywcami, ale przy większej liczbie zamówień osobne załatwianie i wyjaśnianie (np. zasad wysyłki) każdej sprawy staje się męczące. Aby profil był skuteczny należy pamiętać o tym, że Facebook to narzędzie operujące głównie obrazem. Warto załączać dobrej jakości zdjęcia swoich dzieł oraz dbać o regularną aktualizację fanpage’a.

  1. Serwisy aukcyjne

Na polskim rynku zdecydowanie rządzi i dzieli Allegro, na świecie zaś eBay. Sprzedaż swoich wyrobów za pośrednictwem dużego serwisu aukcyjnego jest wygodna i umożliwia automatyzację części procesu. Z kolei klient ma łatwy dostęp do wszystkich informacji, możliwość sprawdzenia opinii o sprzedającym, a także programy ochrony kupujących, które zwiększają jego poczucie bezpieczeństwa. Portale zwykle pobierają niewielkie prowizje za wystawienie przedmiotu, zależne od jego wartości, a za dodatkową opłatą umożliwiają opcje wypromowania aukcji.

  1. Fora i portale branżowe

Innym pomysłem może być zaprezentowanie się światu za pomocą forum lub portalu o tematyce rękodzielniczej. Należy jednak przy tym pamiętać, że konkurencja na tego typu stronach jest ogromna i jeśli nie mamy pomysłu na to jak wyróżnić się pośród innych artystów, nasze prace mogą po prostu zginąć w tłumie. Niemniej zdarza się jednak, że klienci poszukujący ciekawych przedmiotów zawędrują również i w takie miejsca, dlatego warto zostawić tam choćby odnośnik do swojego sklepu lub fanpage’a.

  1. Galerie internetowe

Kolejnym miejscem, w którym można sprzedawać swoje dzieła są internetowe galerie poświęcone handmade’owi. To duże portale skupiające wielu twórców i marek, które umożliwiają stworzenie własnej „wizytówki” oraz wystawiania przedmiotów. Zapewniają promocję i wsparcie techniczne dla sprzedających. Zależnie od serwisu, warunki współpracy mogą być różne: prowizje pobierane od sprzedanego produktu (od 5% do 30%), miesięczne subskrypcje lub opłaty za wystawienie przedmiotu. Najpopularniejszymi tego typu serwisami w Polsce są: Decobazaar, Pakamera czy Art.-Madame. Jeśli zaś chcemy sprzedawać za granicą, warto zapoznać się etsy.com, Pinterest czy DaWanda.

  1. Własny sklep internetowy.

Kiedy twórca ma nieco więcej zrealizowanych zleceń i sprzedanych przedmiotów, a nowe wciąż napływają, warto rozważyć otworzenie własnego internetowego na własnej domenie. Wbrew pozorom nie jest to ani strasznie kosztowne, ani skomplikowane. W sieci istnieje wiele serwisów umożliwiających szybkie i bezbolesne otworzenie własnej działalności w internecie. Dobrze przygotowana, własna strona będąca połączeniem portfolio oraz sklepu z pewnością przyciągnie klientów szukających prawdziwego profesjonalisty.