Jak motywować, żeby pracownicy byli zadowoleni, HR – owcy mieli mniej pracy, a firma oszczędności? Kluczem jest nowoczesne podejście do świadczeń pozapłacowych oraz wykorzystanie technologicznych rozwiązań oferowanych przez wyspecjalizowane firmy.

 

Nagradzanie wszystkich pracowników według tych samych reguł jest dla firmy wygodne, ale efekt motywacyjny wątpliwy. Przykładów nietrafionych świadczeń pozapłacowych jest wiele, np. karnet sportowy dla osoby, która nie lubi ruchu, ubezpieczenie emerytalne dla pracownika, który dopiero co skończył studia albo bilety do kina dla kogoś kto nie jest kinomanem.

 

Jak w takim razie najlepiej wykorzystać budżet przeznaczony na budowanie motywacji? Zastanawianie się kto będzie zadowolony z karnetu na fitness, a kto będzie wolał bilet do teatru – to niepotrzebna strata czasu. Trudno przecież ocenić potrzeby każdego pracownika. Nie istnieje również jeden pakiet świadczeń pozapłacowych, który spełniłby oczekiwania wszystkich zatrudnionych w organizacji. Dlatego warto zaoferować pracownikom możliwość samodzielnego dokonywania wyboru z szerokiego katalogu świadczeń. Właśnie na to zapotrzebowanie odpowiadają tzw. systemy kafeteryjne.

 

– Właściwie dobrany pakiet świadczeń pozwoli na zwiększenie satysfakcji członków zespołu oraz zoptymalizuje koszty takiej inwestycji. Niewłaściwie skonstruowany – wywoła niepotrzebną frustrację. Po co bowiem pracownikowi karnet na siłownię i basen, jeżeli bardziej jest zainteresowany dofinansowaniem posiłków, a w wolnym czasie wolałby pójść do kina? Podstawą staje się, więc zaoferowanie zatrudnionym różnorodnych świadczeń i pozostawienie im wyboru ostatecznego motywatora – powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

Łatwiej powiedzieć niż zrobić? Nie jest to tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać. Oto 5 praktycznych zasad nowoczesnego i skutecznego motywowania pracowników, przygotowanych przez ekspertów do spraw motywacji Sodexo Benefits and Rewards Services, którymi powinni kierować się pracodawcy przy tworzeniu systemu motywacyjnego opartego na wykorzystaniu tzw. kafeterii.

 

  1. Pozwól na samodzielny wybór. Zaangażowanie i motywacja  pracowników wzrasta kiedy sami mogą wybrać dodatkowe świadczenia. Doceniają indywidualne traktowanie, co przekłada się na ich zadowolenie. Wyniki badania Top Employers w Europie (topemployers.eu) pokazują, że firmy, które wdrożyły system wyboru dodatków pozapłacowych, mogą się pochwalić niższą rotacją pracowników, a jednocześnie zatrudnione u nich osoby wykazują się większym zaangażowaniem. Ponadto wolność wyboru w zakresie świadczeń przekłada się na większą efektywność pracy i przywiązanie do pracodawcy.
  2. Korzystaj z nowoczesnych technologii. Duża liczba  świadczeń w firmach sprawia, że coraz trudniej w efektywny sposób nimi zarządzać. Gdy organizacja oferuje kilka różnorodnych dodatków pozapłacowych, a pracownicy mają możliwość ich wyboru, mogą pojawić się trudności w efektywnym zarządzaniu katalogiem świadczeń. Rozwiązaniem w takim przypadku jest platforma jak np. Sodexo Select, działająca na zasadzie sklepu internetowego, która umożliwia pracownikom wskazanie świadczenia najbardziej odpowiadającego ich potrzebom. Z kolei firmie, platforma dostarcza informacji, jakie rozwiązania preferują pracownicy, jakie są ich zainteresowania i co sprawia im radość, a tym samym, co jest dla nich najsilniejszym bodźcem motywacyjnym.
  3. Komunikuj wartość świadczeń. Pracownicy często nie są świadomi ile warte są oferowane im świadczenia pozapłacowe. Dzięki platformie widzą, jak duże pieniądze co miesiąc czy kwartał (częstotliwość wyboru świadczeń przez pracownika ustala firma), inwestuje w nich pracodawca. W konsekwencji bardziej doceniają jego starania, co wpływa na wizerunek firmy w ich oczach. A jak wiadomo nie ma lepszych ambasadorów organizacji niż zadowoleni pracownicy.
  4. Nagradzaj za efekty. Konstruując pakiet motywacyjny warto mieć na uwadze wsparcie realizacji celów biznesowych poprzez powiązanie świadczeń z takimi parametrami jak np. procent wykonania planu sprzedaży, dbałość o jakość produktów lub usług czy dbałość o bezpieczeństwo pracy. Dodatkowym elementem może być nagradzanie za pożądane zachowania i postawy pracowników – innowacyjne pomysły, niską absencję czy rzucenie palenia. I tu pomocna jest nowoczesna technologia. Dzięki takim rozwiązaniom jak platforma Sodexo Effect, pracodawca może uporać się z konkretnymi problemami. Pracownik zbiera punkty za określone działania i zachowania, które może wymienić na świadczenie z szerokiego katalogu nagród.
  5. Oszczędzaj czas i pieniądze. Samodzielne wskazanie świadczenia przez pracownika to także efektywne wykorzystanie budżetu. Pracodawca bowiem płaci tylko za wybrane dodatki pozapłacowe. Nowoczesne rozwiązania technologiczne umożliwiają szybkie przygotowanie rozliczeń, raportów i analiz dotyczących wyborów pracowników, co pozwala jeszcze lepiej dopasować ofertę do ich oczekiwań. Oszczędność czasu i wygodę daje również możliwość automatycznego zamówienia świadczeń i ich logistyka prowadzona przez zewnętrznego operatora platformy.

 

Zespoły pracowników, które są coraz bardziej różnorodne, zarówno pod kątem wieku, jak i doświadczenia czy zainteresowań,  wymagają odmiennego traktowania. Warto pamiętać, że każdy z nas jest inny i to, co dla młodego inżyniera jest spełnieniem marzeń, dla dojrzałej matki z dwójką dzieci może okazać się absolutnie bezwartościowe. Umożliwiając zatrudnionym wybór, firmy mają szansę zwiększyć efekt motywacyjny świadczeń, a tym samym w optymalny sposób wykorzystać budżet przeznaczony na ten cel.