Warszawa – 3 września 2015 – Webasto, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, w minionym roku obrotowym odnotował bardzo wysoki poziom sprzedaży, obrotów i skonsolidowanego wyniku finansowego. Sprzedaż wzrosła o 8% osiągając wartość 2,5 mld euro (2013*: 2,3 mld euro). Obroty generowane były przez trzy główne obszary działalności Webasto, których udziały w kształtowaniu zysków pozostały praktycznie niezmienione w stosunku do roku ubiegłego. Szyberdachy, dachy przesuwne i panoramiczne stanowiły 68% wartości sprzedaży, sektor Thermo & Comfort, czyli systemy ogrzewania i klimatyzacji stanowił 20%, a dachy składane do kabrioletów 12 %.

 

Co więcej, dobre wyniki firmy odzwierciedlają także zyski Grupy Webasto, które w 2014 roku wyniosły 136 milionów euro (2013*: 124 miliony euro), co oznacza 10% wzrost i wskaźnik rentowności sprzedaży na poziomie 5,5%.

 

„Ubiegły rok obrotowy okazał się zadowalający dla Webasto. Od lat notujemy stały wzrost sprzedaży oraz zysku operacyjnego EBIT. Rozwój napędzał przede wszystkim dwucyfrowy wzrost w obszarze dachów przesuwnych i panoramicznych. Po trzech latach obszar zajmujący się produkcją składanych dachów ponownie zanotował wzrost. Osiągnęliśmy nasz cel, jakim było przywrócenie rentowności tego obszaru, nawet przy niskich wartościach jednostkowych.” – oznajmił dr Holger Engelmann, Prezes Zarządu Webasto SE podczas corocznej konferencji prasowej w Monachium.

 

Rozwój ten potwierdza badanie przeprowadzonym przez brytyjską agencję badań rynku IHS, która przewiduje 35% wzrost wolumenu produkcji do 2020 roku. Dlatego też Webasto, jako lider rynku spodziewa się dalszego umiarkowanego wzrostu do roku 2017.

 

Początkowo, z powodu załamania w Rosji, sprzedaż w dziale Termo osiągnęła jedynie zeszłoroczny poziom. Wskaźnik inwestycji wyniósł 5,1%, po wyjątkowym 6,4% wzroście (147 milionów euro) w roku 2013. Tym samym powrócił do poziomu z lat wcześniejszych.

 

W roku 2013 Grupa zainwestowała 45 milionów euro wyłącznie na cele poszerzenia centrum badań tworzyw sztucznych w Schierling. W roku 2014, 125 milionów euro przeznaczono na urządzenia techniczne potrzebne do nowych projektów. Wydatki na badania i rozwój pozostały praktycznie na tym samym poziomie, wynosząc 187 milionów euro w porównaniu do 189 milionów euro w roku 2013. W roku 2014 ponownie wzrosła też liczba pracowników zatrudnionych przez Grupę Webasto. Pod koniec grudnia dla lidera rynku w sektorze systemów dachowych i ogrzewania postojowego pracowało prawie 10 400 osób. W rezultacie rodzina Webasto powiększyła się o 600 nowych pracowników w stosunku do roku ubiegłego. Nowi członkowie załogi zatrudnieni zostali przede wszystkim w Europe i Chinach, gdzie w zeszłym roku otworzono dwa nowe zakłady produkcyjne w Wuhan i Shenyang. Dobre wyniki firmy utrzymywały się nadal w pierwszym kwartale 2015 roku. Wartość sprzedaży wrosła o 22% w stosunku do pierwszego kwartału 2014 roku, podczas gdy stopa zwrotu EBIT wyniosła w tym okresie 5,3%.

 

Patrząc na rok 2015 ogółem, dr Engelmann dostrzega ogromny potencjał do dalszej poprawy wyników: „W ciągu roku oczekuję dwucyfrowego wzrostu wysokości sprzedaży i zysku. Obecne korzyści zawdzięczamy konsekwentnej optymalizacji naszych procesów w ostatnich latach. Wielkość zamówień Webasto Group wynosi obecnie 9,8 miliardów euro, co przewyższa o około 1 miliard wartość z roku ubiegłego”.

 

Droga do sukcesu poprzez nowe technologie

W największym zakładzie Webasto, produkującym dachy przesuwne i panoramiczne, coraz większą rolę odgrywają lekkie dachy wytworzone z innowacyjnych materiałów. W związku z tym rośnie popyt na wyprodukowane przez Webasto cienkie i jednocześnie lżejsze bezpieczne szyby ProTec. Inną godną uwagi innowacją technologiczną jest pierwszy poliwęglanowy dach pochłaniający podczerwień, pozwalający na redukcję nagrzewania się wnętrza pojazdu. Dach ten stosowany jest obecnie w trzeciej generacji samochodu Smart Fortwo. Ponadto, w centrum badań tworzyw sztucznych w Schierling uruchomiono nową linię produkcyjną dla najmłodszego członka rodziny Webasto – Paper Honey Comb (PHC), na której wytwarzane są elementy dachowe do samochodu Jeep Renegade.

Tendencja w produkcji coraz większych systemów dachowych nadal się utrzymuje. Pełny zakres technologii oferowanych przez Webasto dla różnych typów dachu można znaleźć w koncepcie Multi Optional Roof. Również w tym przypadku pierwsze warianty instalowane są w samochodach seryjnych. Potencjał wzrostowy w obszarze grzewczym (Thermo) zapewniają grzałki wysokonapięciowe do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które będą montowane w seriach pojazdów Volvo (XC90) i Chrysler (Town & Country) produkowanych w tym roku. Dodatkowym bodźcem są systemy chłodzenia ładunków dla lekkich pojazdów użytkowych, dla których Webasto opracowała specjalnie dostosowane rozwiązania.

 

Globalna obecność z wyraźnym zaangażowaniem w tworzenie silnej siedziby

Chiny, jako najszybciej rozwijający się rynek, nadal utrzymują swoją wyjątkową pozycję. Jednak to Grupa Webasto, dzięki intensywnemu rozwojowi i rozbudowie sieci produkcyjnej jest zawsze blisko swoich obecnych i potencjalnych klientów. Firma wzmacnia swój zasięg w Europie Wschodniej poprzez rozbudowę istniejącego od 2008 roku, zakładu produkcyjnego w Aradzie, w Rumunii. Celem Grupy jest stworzenie największego zakładu produkującego systemy dachowe w Europie i zatrudniającego niemal 1 000 pracowników. Webasto inwestuje także w zakłady produkcyjne w Niemczech, które stopniowo przeradzają się w centrum kompetencji dla całego świata.

 

„Jeśli chodzi o rozwój, Niemcy są naszym globalnym generatorem impulsów. Zapewniają utrzymanie przez nas światowych standardów jakości oraz produkcję zaawansowanych technologicznie dachów. Nie bez przyczyny w naszych planach na najbliższe lata, jest wybudowanie najbardziej zaawansowanego technologicznie centrum produkującego dachy przesuwne i panoramicznie właśnie w Niemczech. W związku z tym stale unowocześniamy nasze centra rozwojowe. Rozpoczęliśmy już inwestycje w obszarze dachów do kabrioletów w Hengersberg i systemów grzewczych w Gliching.” – powiedział dr Engelmann, rozważając kluczową rolę lokalizacji swoich zakładów. eksperci oraz przedstawiciele mediów. Komisja konkursowa poddaje ocenie produkty i rozwiązania w kategoriach: Innowacja, Design, Wysoka Jakość, Przyjazność dla Użytkownika, Ekologia, Funkcjonalność i Ergonomia.

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że nasz produkt z sektora motoryzacyjnego został nagrodzony przez branżę dóbr konsumpcyjnych. Oznacza to, że innowacyjne technologie, które proponujemy są popularne i zdobywają uznanie na szeroką skalę” – powiedział dr Holger Engelmann, prezes zarządu Webasto SE.

 

Nagrodzone panoramiczne dachy Webasto wykonane są z lekkiego tworzywa sztucznego, poliwęglanu (Makrolon® wyprodukowany przez Bayer MaterialScience). Jedną z podstawowych zalet systemu dachowego jest jego zdolność do pochłaniania energii słonecznej, co zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza samochodu. Zdolność pochłaniania podczerwieni jest również korzystna pod względem ekologicznym. Mniejsze nagrzewanie się wnętrza auta zmniejsza konieczność używania klimatyzacji, a to z kolei obniża spalanie paliwa. Ten innowacyjny system dachowy to kolejny kamień milowy w rozwijaniu rozwiązań zapewniających komfort wszystkim pasażerom.

 

*Nowe zasady konsolidacji zgodnie z MSSF 11

Po wprowadzeniu zmian do MSSF 11 (Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej) od 2014 roku niekontrolowane spółki typu joint venture 50-50, tj. połączone spółki, w których Webasto nie posiada wiodącej pozycji przemysłowej, nie będą już uwzględniane na poziomie 50% udziału w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych. W związku z powyższym, spółka Webasto Donghee (Korea) JV po raz pierwszy została skonsolidowana metodą praw własności. W rezultacie nastąpiły zmiany w sprzedaży, łącznym majątku, wskaźniku kapitału własnego i liczbie zatrudnionych pracowników. Ponadto, zgodnie z poprawką do MSSF 11, dane przedsiębiorstwa za rok 2013 są obecnie ujawniane w celu uzyskania lepszej porównywalności.

 

O firmie Webasto:

Webasto AG z siedzibą w Stockdorfie pod Monachium pozostaje firmą rodzinną od momentu jej założenia w 1901 r. Koncern ma obecnie ponad 50 oddziałów na całym świecie (z tego ponad 30 zakładów produkcyjnych). Firma specjalizuje się w produkcji rozwiązań umożliwiających zarządzanie komfortem wewnątrz pojazdu oraz systemów dachowych. Webasto należy do 100 największych dostawców urządzeń dla przemysłu samochodowego na świecie. W roku 2014 grupa Webasto wygenerowała sprzedaż w wysokości ponad 2,5 mld EUR przy zatrudnieniu ponad 10.000 pracowników. Kluczowe obszary specjalizacji przedsiębiorstwa to projektowanie i produkcja systemów okien i modułów dachowych oraz dachów do kabrioletów, jak również systemów ogrzewania, chłodzenia i wentylacji do samochodów osobowych, kamperów, jachtów i łodzi, a także do pojazdów komercyjnych i specjalnych. Więcej informacji o firmie Webasto można znaleźć na stronie internetowej: www.webasto-group.com.