Rekordowe 2,5 mln kilometrów – tyle użytkownicy Wavelo przejechali w ciągu pierwszego roku działalności krakowskiego systemu rowerów miejskich. To odległość równa okrążeniu kuli ziemskiej aż 63 razy. Aby tego dokonać, rowerzyści spędzili na dwóch kółkach prawie 260 tys. godzin, spalając przy tym 63 miliony kalorii. Z okazji pierwszych urodzin operator krakowskich rowerów miejskich podsumowuje rok aktywności, przedstawia sukcesy i snuje plany na przyszłość.

W 2016 roku miasto Kraków zdecydowało się na całkowitą przebudowę najstarszej w Polsce sieci rowerów miejskich, udzielając długoletniej koncesji na zarządzanie systemem firmie BikeU – polskiemu operatorowi bezobsługowych wypożyczalni miejskich. Wystartowaniu rowerów miejskich w Krakowie towarzyszyła niemała rewolucja: zupełnie nowy sposób finansowania, dzięki któremu miasto oszczędza środki publiczne, innowacyjny rower czwartej generacji – nowoczesny, zaawansowany technicznie i bezpieczny oraz rozbudowany na niespotykaną wcześniej skalę system ze stacjami rozmieszczonymi nie tylko w centrum, ale w całym mieście. Innowacyjne podejście do wypożyczalni jednośladów miejskich opłaciło się. Od początku przyświecał nam cel, by rowery miejskie stały się integralną częścią systemu komunikacji w Krakowie. Tanie abonamenty, rozwinięte sposoby płatności dla wszystkich, solidne jednoślady, powiększający się obszar systemu – to wszystko sprawiło, że krakowianie pokochali Wavelo i zaczęli regularnie z niego korzystać. Na efekty nie trzeba było długo czekać – magiczną liczbę 2 mln przejechanych kilometrów osiągnęliśmy w niecałe jedenaście miesięcy – mówi Marcin Jeż, dyrektor ds. Innowacji i Rozwoju.

Mobilność przede wszystkim

Wavelo to drugi co do wielkości system rowerów miejskich w Polsce. Liczy 156 stacji i 1500 jednośladów rozlokowanych na terenie całego miasta. Do najbardziej popularnych stacji w systemie należą te zlokalizowane przy Galerii Krakowskiej, Teatrze Bagatela i Placu Wszystkich Świętych. W godzinach porannych użytkownicy najczęściej wypożyczają rowery na Rondzie Mogilskim, a wieczorem przy ul. Pawiej. Stacją docelową w obu przypadkach jest ta zlokalizowana na końcu ul. Szewskiej.

Wavelo to też pierwszy w kraju system całoroczny z rowerami dostępnymi również w zimie. Podczas, gdy wszystkie systemy rowerowe w Polsce zapadają w sen zimowy, co stanie się już wkrótce, bo zazwyczaj sezon trwa do końca listopada, Wavelo będzie mógł pochwalić się swoim innowacyjnym i elastycznym podejściem do mieszkańców, a także troską o środowisko. Jednoślady wyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i mikro panel słoneczny. Flota pojazdów śledzona jest przez wbudowane moduły GPS. Oznacza to większą wygodę dla użytkownika, m.in. możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru poza stacją, jak również rezerwacji jednośladu z poziomu aplikacji mobilnej. I ten właśnie komfort krakowianie chwalą sobie najbardziej. Nasze statystyki pokazują jednoznacznie, że użytkownicy bardzo często korzystają ze swobody, na jaką pozwala zakończenie wypożyczenia poza stacją. Dużą popularnością cieszy się również możliwość otrzymania bonusu (w postaci złotówki do salda) za wypożyczenie jednośladu poza stacją i oddanie go do stacji. Rekordzista uzbierał w ten sposób już 546 zł, co oznacza, że dzięki samym tylko bonusom może jeździć na rowerze miejskim za darmo przez trzy lata – mówi Albert Wójtowicz, dyrektor operacyjny projektu Wavelo.

Rozwój systemu przez współpracę z biznesem

W lipcu br. operator krakowskiego systemu wprowadził program współpracy z lokalnym biznesem pod nazwą Wavelo dla Firm. W ramach tej oferty BikeU oferuje m.in. roczne abonamenty dla pracowników, personalizowane stacje lokalizowane przed budynkiem pracodawcy i przestrzeń reklamową na koszykach. To opłaca się wszystkim: firmy otrzymują tanią reklamę mobilną, ich pracownicy możliwość dojazdu do pracy wygodniej i szybciej omijając korki, a mieszkańcy Krakowa zyskują kolejną stację, przy której mogą zostawiać rowery miejskie bez dodatkowych opłat. W ramach dotychczasowego bilansu programu w mieście pojawiły się dwie stacje sponsorskie ufundowane przez IKEA Kraków i Galerię Bronowice.

Kolejnym sukcesem w zakresie rozwijania programu Wavelo dla Firm jest współpraca, jaką od 1 września Wavelo nawiązało z OK System Polska. To firma wyspecjalizowana w sprzedaży usług dla poprawy kondycji fizycznej, rekreacji, zdrowia i urody, która współpracuje z wybranymi firmami na terenie całego kraju. Swoim klientom na podstawie umów partnerskich oferuje MULTIKARNETY OK, czyli abonamenty, które umożliwiają korzystanie z szerokiej gamy usług sportowych, rekreacyjnych i prozdrowotnych. W ramach podpisanej umowy, pracownicy, którzy posiadają kartę OK System mogą zarejestrować się w Wavelo i po otrzymaniu specjalnego kodu zniżkowego korzystać z rowerów miejskich przez 60 minut dziennie za darmo. OK System to młoda, prężnie rozwijająca się polska firma. Dostrzegliśmy w niej duży potencjał i bardzo się cieszymy, że możemy z nią współpracować z korzyścią dla mieszkańców Krakowa – mówi Albert Wójtowicz. Usługa jest obecnie w fazie testów, na razie korzystać z niej mogą pracownicy Capgemini, kolejne firmy będą sukcesywnie dołączane do systemu w najbliższych miesiącach.

Trójmiasto, Poznań i Wrocław też chcą rowery 4G

Duża popularność Wavelo sprawiła, że krakowskim systemem rowerów miejskich zaczęły się interesować również inne miasta. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu gościł w ciągu ostatniego roku delegacje z pięciu województw Polski, a rzeszowskie stowarzyszenie Rowery.Rzeszow.pl zaapelowało nawet poprzez media do władz miasta, by te rozważyły przyjęcie podobnego modelu rowerów miejskich, jaki funkcjonuje w grodzie Kraka. Nie dziwi nas to zainteresowanie. Niekwestionowanym atutem Wavelo z punktu widzenia każdego włodarza jest sposób finansowania – koszty działania systemu są tu pokrywane ze środków własnych operatora, umów sponsorskich i opłat użytkowników, a nie – jak w innych systemach – z budżetu miasta. Oszczędności przy takim modelu finansowania są nie do przecenienia i mogą być przeznaczone na inne projekty miejskie, np. rozbudowę infrastruktury rowerowej – mówi Marcin Jeż. Zatem w ogólnym rozrachunku Kraków nie tylko oszczędza (jedyne opłaty po stronie miasta to złotówka miesięcznie od roweru), ale jeszcze zarabia: otrzymuje 1% zysków z funkcjonowania systemu, a także 100% wpływów z reklam na koszykach.

Pierwszy rok minął i co dalej?

Przed Wavelo pierwszy sezon zimowy z działającym w pełni systemem. Liczba stacji pozostanie niezmienna, za to rowerów zgodnie z umową z miastem będzie mniej – od 1 grudnia mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 500 jednośladów. Plany na przyszły rok za to wyglądają ambitnie: Na pewno będziemy kontynuować program Wavelo dla Firm i zachęcać coraz więcej pracodawców do zakupu abonamentów dla swoich pracowników. Cały czas pracujemy również nad rozwiązaniami, które ułatwią korzystanie z systemu turystom w lecie, w szczególności uproszczą procedurę rejestracji i zakładania konta. Jednak naszym nadrzędnym celem jest, by w 2018 roku jeszcze więcej mieszkańców Krakowa nie tylko na trwałe przesiadło się na rower miejski, ale również uczestniczyło i miało swój wpływ na rozwój systemu Wavelo. A najlepszą do tego drogą jest wykorzystanie budżetów obywatelskich. Dlatego też deklarujemy każdej dzielnicy zainteresowanej postawieniem stacji lub zakupem rowerów w swojej okolicy pomoc w skompletowaniu i złożeniu wniosku. Wierzymy, że razem możemy uczynić z Krakowa drugi Rotterdam – podsumowuje Marcin Jeż.

Wavelo to najnowocześniejszy system rowerów miejskich w Europie. Jednoślady posiadają innowacyjne rozwiązania, takie jak wał Kardana, lokalizowanie GPS, panel solarny i dynamo zasilające komputer umieszczony na bagażniku. Każdy pojazd posiada panel pozwalający na szybkie wypożyczenie – wystarczy znać numer konta lub numer telefonu i przypisany mu czterocyfrowy kod PIN. Krakowskie rowery miejskie utrzymywane są w ruchu przez BikeU, operatora innych innowacyjnych bezobsługowych wypożyczalni miejskich w Polsce. BikeU to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to duże projekty w pięciu polskich miastach (Szczecin, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, a teraz Kraków i Jastrzębie-Zdrój).

Od dwóch lat polski operator jest częścią francuskiej Grupy Egis, która jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.