Wraz z końcem stycznia zakończyły się sukcesem trwające od kwietnia zeszłego roku negocjacje pomiędzy gdańską firmą Learnetic SA, a chińskim gigantem z branży gier on-line, notowaną na giełdzie w Hongkongu firmą NetDragon Websoft Inc. Rozmowy dotyczyły sprzedaży narzędzia mAuthor, które umożliwia tworzenie interaktywnych podręczników i kursów dostępnych na dowolne urządzenia mobilne i komputery.

Ostatnie doniesienia prasowe dotyczące kondycji edukacyjnej branży wydawniczej w Polsce nie napawały optymizmem. Z tym większą radością pragniemy poinformować o międzynarodowym sukcesie naszej firmy – mówi Artur Dyro, prezes Learnetic SA. – Cieszy, że pomysły niewielkiej spółki z Gdańska znalazły uznanie w oczach zatrudniającego ponad 3 500 osób lidera największego i najbardziej wymagającego rynku świata. Chińczycy świetnie rozumieją zmieniające się realia dotyczące tradycyjnych wydawnictw, stąd ich decyzja o kupnie narzędzia do cyfryzacji zasobów. Zamiast narzekać na zmieniający się rynek, wolą przenieść go do „wirtualnej rzeczywistości”.

Choć dokładna kwota kontraktu jest objęta tajemnicą, to dyrektor sprzedaży Learnetic SA – Rafał Romejko przyznaje, że opiewa ona na okrągłą sumę: mAuthor, choć jest na rynku obecny dopiero od kilku lat, to znalazł nabywców w kilkudziesięciu krajach świata. Jeśli chodzi o Chiny, to jest to nasz drugi kontrakt opiewający na kilka milionów złotych. W tym akurat przypadku warto zwrócić uwagę na prestiż kontrahenta.

Rzeczywiście, choć większości czytelników nazwa chińskiej spółki zbyt wiele pewnie nie mówi, to z pewnością łatwo przemówią liczby. NetDragon przeprowadził w 2013 roku największą transakcję na rynku usług mobilnych w Państwie Środka, sprzedając swoją platformę z aplikacjami (91 Wireless – odpowiednik Google Play) za około 1,5 miliarda dolarów do innego giganta w branży internetowej – wyszukiwarki Baidu. Warto dodać, że platforma 91 Wireless ma obecnie ponad 400 milionów aktywnych użytkowników. Obok tworzenia najpopularniejszych w Azji aplikacji na urządzenia mobilne firma posiada również największy w Chinach portal z grami (17173.com). Teraz zaś, przy pomocy stworzonych w Polsce rozwiązań NetDragon rozpoczyna ofensywę w świecie mobilnej edukacji.  „Wierzymy, że to dopiero początek współpracy – mówi Rafał Romejko – trwają bowiem zaawansowane rozmowy na temat stworzenia wspólnego produktu – interaktywnych treści edukacyjnych adresowanych do rynku edukacji szkolnej oferowanego na całym świecie”.