Pracodawcy, którzy mają problemy z pozyskiwaniem kandydatów do pracy, coraz częściej decydują się na programy poleceń pracowniczych. Ale czy wszyscy zatrudnieni są skłonni zareklamować znajomym firmę, w której pracują? Co może ich do tego zachęcić?

Rekomendacje czy programy poleceń z powodzeniem wykorzystują już firmy z branż, które od lat zmagają się z niedoborem talentów, czyli głównie IT oraz centra usług wspólnych. Po takie rozwiązania sięgają również inne przedsiębiorstwa mające problem ze znalezieniem kandydatów do pracy. Wyniki najnowszego raportu LinkedIn „Global Recruiting Trends 2017” potwierdzają, że polecenia pracownicze docenia obecnie aż 48% firm, które już wiedzą, że tak pozyskani kandydaci zazwyczaj bardziej odpowiadają ich oczekiwaniom. Trzeba jednak pamiętać, że zachwalać i reklamować firmę, chcą tylko zadowoleni pracownicy, którzy uważają ją za atrakcyjną.

Na polecenie trzeba zasłużyć
Jak się okazuje, w kwestii pracowniczych rekomendacji przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do zrobienia. W badaniu „Szczęśliwy jak Polak w pracy” Sodexo Benefits and Rewards Services i Kantar Millward Brown tylko 28% zatrudnionych zadeklarowało chęć polecenia innym firmy, w której pracują. Co więc przedsiębiorstwa powinny zrobić, by podnieść swoją atrakcyjność? Według pracowników kluczowe w jej budowaniu poza wynagrodzeniem są dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Nie bez znaczenia pozostają też stabilne zatrudnienie, dobra atmosfera oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym.

-„Rola świadczeń pozapłacowych stale rośnie. Pracodawcy inwestują w nie coraz więcej, doceniając je również jako istotny element employer brandingu. Świadczenia przestały więc być już tylko kosztem, a stały się przemyślaną inwestycją w kapitał ludzki. Dzięki takiemu podejściu wśród pracowników rośnie zadowolenie z pracy, zaangażowanie i chęć rekomendacji, a to przekłada się na coraz lepsze wyniki firmy, także w zakresie rekrutacji” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Oczekiwania pracowników co do dodatków pozapłacowych wciąż rosną, dlatego optymalnym rozwiązaniem będzie zaoferowanie im najlepszego pakietu, czyli składającego się ze świadczeń samodzielnie przez nich wybranych.

Jest rekomendacja, jest i nagroda
Ważnym aspektem poleceń pracowniczych jest ograniczenie kosztów ogłoszeń rekrutacyjnych i współpracy z agencjami zatrudnienia. Zaoszczędzony w ten sposób budżet firma może przeznaczyć na gratyfikację osób rekomendujących, ponieważ to właśnie nagroda jest głównym motywatorem w programach poleceń. Ale czy każda zadziała równie skutecznie? W jaki sposób wyrazić uznanie rekomendującym, jak nagradzać, aby zachęcić również innych do takiego działania?

-„Wystarczy, że przyjrzymy się naturze człowieka. Każdy z nas ma potrzebę doceniania i wyróżnienia. Dlatego warto tworzyć takie programy motywacyjne, które pozwolą rekomendującym pracownikom tak właśnie się poczuć, a innych zachęcą do wzięcia udziału w programach poleceń” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Pomocnym rozwiązaniem jest platforma Sodexo Effect, czyli kompletny program motywacyjny, w którym pracownicy są nagradzani za takie specjalne działania jak np. innowacyjne pomysły, zrealizowanie określonych celów, czy zarekomendowanie firmy potencjalnym kandydatom. Za zebrane punkty sami mogą wybrać najbardziej odpowiadającą ich potrzebom nagrodę. Swobodę wyboru gratyfikacji za polecenia dają również karty i kupony podarunkowe, które gwarantują spełnienie oczekiwań każdej nagrodzonej w ten sposób osoby. Ponadto pozwalają korzystać z wielu promocji i atrakcyjnych ofert specjalnych.

Warto więc pamiętać, że na powodzenie programów poleceń wpływa odpowiednie wyróżnienie rekomendujących. To od sposobu docenienia ich wysiłku zależy zadowolenie pracodawców, którzy w ten sposób pozyskują dobrych pracowników i zadowolenie kandydatów, którzy otrzymują gwarancję atrakcyjnego zatrudnienia.