Na rozwój e-handlu wpływ mają niezmiennie rozwój technologii i większe wymagania klientów. Te dwa czynniki mają największy wpływ na dynamikę zmian w podejściu  e-sklepów do strategii sprzedaży. Jak odnieść sukces w e-handlu oraz zbudować ofertę atrakcyjną dla kienta? Wystarczy złapać klienta w dobrze przemyślaną sieć.

Końcówka roku 2015 to wzrost zainteresowania strategią omnichannel, która wykorzystuje wiele kanałów sprzedaży w celu zbudowania takiej oferty dla klienta, która jest idealnie do niego dopasowana. Sedno tych działań to interakcje, w których sieć należy zaangażować konsumenta. Jak w te sieć złapać klienta?

Rewolucje online i mobile

omnichannelZaangażować należy tam, gdzie klient jest najbardziej aktywny. Zapowiadana rewolucja mobilna, w sektorze e-commerce jest widoczna bardziej niż w innych. E-handel korzysta z coraz większego przywiązania odbiorcy do urządzeń mobilnych. Według badań urządzenia przenośne zdominowały polski rynek urządzeń z dostępem do Internetu (82,71% użytkowników posiada laptopa, a 74,8% smartfona). W związku z tymi strategia omnichannel bazuje na wykorzystaniu tego potencjału w taki sposób, by jak najwięcej skupić się na doświadczeniu klienta i dopracowaniu kanału sprzedaży mobilnej.

Nie tylko Internet

Działania składające się na omnichannel to jednak nie tylko te internetowe, ale również realizacje w sklepach stacjonarnych oraz zaplecze logistyczne. Te ostatnie, pomimo iż często pomijane i niezauważane przez odbiorców, odgrywają niezwykle istotną rolę nie tylko w e-commerce. Logistyka jest branżą odgrywającą kluczową rolę w procesie wdrażania modelu omnichannel.

Strategia omnichannel cechuje się holistycznym podejściem do kanałów sprzedaży ale także tych, które ją mogą wesprzeć. Początek zmian i przekształceń w strukturze przedsiębiorstw  powinny zacząć się od inwestowania w spójny system do zarządzania łańcuchem dostaw, aby umożliwić pełną przejrzystość zapasów we wszystkich kanałach. – doradza Sławomir Woźniak dyrektor ds. sprzedaży marki SOOT – Integracja poszczególnych elementów na drodze produktu czy usługi, do klienta, to pierwszy krok do wprowadzenia strategii omnichannel i w pełni wykorzystanie jej potencjału.

Logistyczne wsparcie e-commerce dzięki strategii omnichannel jest składową wielu działań; online oraz offline. Nawet najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne nie rozwiążą wszystkich problemów przedsiębiorstw w zakresie integracji kanałów sprzedaży i usprawnienia komunikacji poszczególnych działów. Ważną kwestią jest  wsparcie systemowe, pomagające zarządzać w czasie rzeczywistym łańcuchem dostaw. Odbiorca produktu czy usługi, musi mieć wrażenie, że ma bieżącą kontrolę nad swoim zamówieniem, dlatego tak ważne jest wykorzystanie możliwości kanału mobile by dać mu taką możliwość.

 

Raport: Wave 8. Wszystko, co chcieliście wiedzieć o contencie, a baliście się zapytać, Universal McCann