stylu oraz elegancji. Musi umożliwiać sprawne i bezproblemowe wykonywanie obowiązków pracownikom oraz komfort i prestiż, który oczaruje przybywających klientów. Oto kilka praktycznych porad dotyczących projektowania bankowego biura.

Przestrzeń

Pierwszym krokiem przy aranżacji biura jest wybranie odpowiedniego systemu dystrybucji przestrzeni. Zwykle otoczenie bankowe traktowane jest jako tak zwany open space, czyli duże pomieszczenie, w którym znajduje się wiele, niczym nieprzedzielonych stanowisk pracowniczych. Zaletą tego typu aranżacji jest łatwa komunikacja między pracownikami poszczególnych biurek czy możliwość szybkiej zmiany ustawienia mebli w razie potrzeby. Do wad należą z kolei zwiększony hałas mogący powodować problemy z koncentracją oraz brak prywatności, który może obniżać poczucie komfortu klientów. Część wad przestrzeni typu open space da się jednak wyeliminować na przykład poprzez umieszczenie między biurkami ścianek działowych lub paneli akustycznych. Pozwala to na uzyskanie większej prywatności, przy jednoczesnym zachowaniu sprawnej komunikacji między pracownikami.

Innym pomysłem na organizację przestrzeni bankowej może być wydzielenie oddzielnych pokojów pracy dla mniejszych grup pracowników. Poszczególne pokoje nie muszą być oddzielane grubymi ścianami, ale na przykład nowoczesnymi ściankami wykonanymi ze szkła. Jest to rozwiązanie, które zapewnia lepsze skupienie pracownikom, jak i większą prywatność klientom. Jednocześnie nieco zmniejsza przepływ komunikacji oraz jest nieco droższe w przygotowaniu niż zwykły open space.

Meble biurowe

Zarówno pracownicy banku, jak i jego klienci potrzebują odpowiednich mebli biurowych, np. z Duncan. Ich styl warto dopasować do charakteru banku oraz firmowej kolorystyki. Jeśli chodzi o krzesła dla klientów, banki o bardziej prestiżowej i ekskluzywnej renomie powinny zdecydować się na solidniejsze siedziska w ciemniejszych kolorach, wykonane z materiału lub skóry z eleganckimi wykończeniami. Z kolei banki o bardziej energicznym wizerunku mogą zdecydować się na siedzenia o nieco bardziej ekscentrycznych kształtach i kolorach. Dobrym wyborem mogą być krzesła o niskim oparciu, wykonane z wytrzymałych tworzyw sztucznych, dla lepszego efektu pokrytych lśniącym lakierem.

Jeśli chodzi o krzesła dla pracowników, powinny one oferować jak najlepszą ergonomię, ze względu na dużą ilość czasu, jaką spędzają w nich zatrudnieni. Muszą umożliwiać zmianę wysokości, odchylenia oparcia oraz podpierać dolną, lędźwiową część kręgosłupa. Źle dobrane krzesła odbiją się na zdrowiu pracowników powodując bóle kręgosłupa, szyi i głowy, znacznie obniżając komfort pracy.

Z kolei bankowe biurka powinny być wykonane z dobrze zabezpieczonych materiałów, które przetrwają rozlanie gorącej kawy lub upadek cięższego przedmiotu takiego jak telefon. Oprócz tego warto wrócić uwagę czy posiadają kilka szuflad umożliwiających schowanie potrzebnych do biurowej pracy rzeczy.

Należy pamiętać, że przestrzeń w banku należy nie tylko do pracowników placówki, ale również do klientów. Dobrze zaaranżowane biuro pogodzi potrzeby obu tych grup pozwalając na przyjemną i efektywną pracę.