Polska Izba Paliw Płynnych organizuje Międzynarodowe Targi STACJA PALIW już po raz 24. Jak przez ten czas zmienił się rynek paliwowy?

Dzisiejsze stacje zdecydowanie różnią się od tych z lat 90. XX w. Dzisiaj są to nie tylko miejsca tankowania paliw, ale całe centra usług i dystrybucji – często nawet odległe od branży motoryzacyjnej. Podróżni – bo pamiętajmy, że nasi klienci to nie tylko kierowcy – mogą tu napić się kawy, zjeść smaczny posiłek czy zrobić zakupy do domu czy na prezent. Oferta multimediów czy usług pocztowo-kurierskich czyni zaś z nich centra kulturalne lokalnej społeczności w mniejszych miejscowościach.

Zmiany wymusza też coraz większa konkurencja. Przedsiębiorcy prowadzący stacje, chcąc utrzymać swe placówki i miejsca pracy swych pracowników, muszą nieustannie zmieniać i poszerzać ofertę, dostosowując ją do potrzeb najbardziej wymagających klientów. Przypomnę tylko, że średnia krajowa marża na sprzedaży benzyny i oleju napędowego od dłuższego czasu oscyluje ok. 2-5% ceny litra paliwa, a więc dywersyfikacja przychodów jest konieczna.

 

Co zobaczą w tym roku goście Targów?

Także tegoroczna propozycja Międzynarodowych Targów STACJA PALIW, organizowanych przez Polską Izbę Paliw Płynnych tradycyjnie w Warszawie, jest jak zwykle bardzo szeroka. Obejmuje szereg dziedzin związanych zarówno z branżą paliwową, jak i handlem detalicznym. W gronie wystawców są oczywiście jak zwykle firmy oferujące budowę, serwis oraz pełne wyposażenie stacji – zarówno paliw tradycyjnych, jak i alternatywnych: LPG/CNG/LNG. Nie zabraknie producentów i dystrybutorów myjni (MIASTECZKO MYJNI), środków czystości i autokosmetyków. Coraz większą rolę w naszym świecie pełnią płatności bezgotówkowe – zaprezentujemy więc także dostawców takich rozwiązań, jak np. SIX Payment czy Hilltech. Nasze Targi to także obowiązkowy punkt w kalendarzu TSL (branży: transport-spedycja-logistyka). Nie zabraknie więc firm transportowych i flotowych, ale również producentów ciągników siodłowych, cystern czy oprogramowania do zarządzania nimi.

Systemy franczyzowe dla wielu prywatnych przedsiębiorców stanowią atrakcyjny pomysł na biznes. Zważywszy że dziś stacja musi oferować szereg usług dodatkowych, na naszych Targach będą więc obecne ze swą ofertą franczyzową nie tylko firmy paliwowe (PKN Orlen, Moya, Total czy BP), ale też np. gastronomiczne (m.in. Subway, Burger King, Costa Coffee).

 

Targi to też szereg innych przedsięwzięć

Tak, STACJA PALIW 2017 to również bogata oferta merytoryczna imprez towarzyszących. Oprócz spotkań na stoiskach firmowych odwiedzający mają do wyboru szereg prelekcji, szkoleń i warsztatów w ramach Akademii Przedsiębiorcy, która ma swą kontynuację w całorocznej pracy Izby. Podczas trzech dni Targów zaproszeni przez Izbę eksperci poruszą tematy związane z bieżącym prowadzeniem biznesu oraz zaprezentują najnowsze rozwiązania nie tylko dla naszego sektora gospodarczego.

Do Państwa dyspozycji stawiam Strefy Ekspertów, gdzie każdy będzie miał możliwość uzyskania porad od specjalistów z dziedzin prawa, finansów, bankowości czy bezpieczeństwa magazynowania i transportu paliw. W strefie B2B spotkają się z kolei osoby decydujące o zakupach na stacjach, kadra menadżerska, zaprosiliśmy także przedstawicieli urzędów centralnych i administracji, z których doświadczeń i wiedzy zechcą zapewne Państwo skorzystać.

Targi Polskiej Izby Paliw Płynnych to nie tylko spotkanie branży MŚP, lecz także okazja do dyskusji o bieżących problemach gospodarczych. To przecież od kondycji naszej branży, infrastruktury krytycznej: transportu (w tym logistyki paliwowej), komunikacji, jako najwrażliwszych elementów funkcjonowania każdego państwa zależy przecież ogólny stan gospodarki. O tym będzie mowa m.in. na Forum dyskusyjnymRynek paliw w Polsce 2017. Wybrane zagadnienia” z udziałem przedstawiciele administracji państwowej, urzędów oraz przedsiębiorstw sektora paliwowego

Godnym polecenia jest Konkurs PRODUKT ROKU 2017, który wyróżnia najlepsze produkty i usługi dla branży. Udział w nim to szansa na dodatkową promocję firm, ich produktów, usług czy rozwiązań m.in. na stronach internetowych Izby oraz na łamach miesięcznika „Paliwa Płynne”

Podczas XXIV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2017 ogłoszone będą również wyniki kolejnej edycji organizowanego przez Polską Izbę Paliw Płynnych Konkursu ZŁOTA STACJA 2017, promującego najlepsze standardy branży i markę niezależnych stacji paliwowych.

 

Na Targach pojawi się wielu właścicieli firm. Jak rolę odgrywa sektor MŚP na rynku paliw?

Małe i średnie firmy stanowią fundament każdej nowoczesnej i wolnorynkowej gospodarki. To dzięki podatkom płaconym głównie przez takich przedsiębiorców może zostać skonstruowany budżet, którym później dysponują administracje rządowa i samorządowa. Według oficjalnych danych Ministerstwa Finansów przedsiębiorstwa z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, w których grupie są również nasze firmy członkowskie, stanowią 90% płatników CIT!

Podmioty tego sektora nie tylko zapewniają wpływy do budżetu Państwa, ale dostarczają ponadto zaopatrzenie w paliwa wielu odbiorcom.

Wysiłek włożony w stworzenie własnego biznesu, połączony najczęściej z pokonywaniem licznych, piętrzących się przeszkód, powinien przynosić nie tylko satysfakcję, ale i zysk. Do tego konieczne jest jednak zapewnienie przez Państwo odpowiednich, przyjaznych dla przedsiębiorców, warunków funkcjonowania. Fundamentem gospodarki rynkowej, w której funkcjonujemy, jest w szczególności zapewnienie wszystkim podmiotom działającym na danym obszarze, w danej branży, warunków wolnej konkurencji.

Ale oprócz wsparcia, zrozumienia uwarunkowań biznesowych w zdrowej, konkurencyjnej gospodarce ze strony administracji państwowej prywatnemu polskiemu biznesowi potrzebne jest jeszcze coś – społeczeństwo obywatelskie. Świadome tego, że to nie Państwo, nie kolejne ekipy rządowe budują Polskę, tylko oni sami swoim codziennym wysiłkiem. Dlatego tak ważne jest upowszechnianie wiedzy o roli niezależnych przedmiotów gospodarczych.

 

Czy szara strefa wciąż stanowi istotne zagrożenie dla branży?

Wprowadzone przez rząd pakiety energetyczny i paliwowy przyniosły pewną poprawę na rynku paliw. Nie oznacza to jednak, że problem szarej czy właściwie czarnej strefy zupełnie zniknął. Mafie gospodarcze z pewnością nie dały za wygraną i dlatego potrzebna jest ciągła, ale też mądra walka z tymi patologiami. Wspomniane ustawy oraz procedowany ostatnio pakiet przewozowy w największym stopniu obciążają małe podmioty. Ważne jest więc zachowanie proporcji w stanowionym prawie oraz takie jego konstruowanie, żeby przepisy jak najmocniej uderzały w przestępców, ale nie w uczciwych uczestników rynku.

 

Targi to nie jedyne przedsięwzięcie Izby?

Izba integruje rozproszonych niezależnych przedsiębiorców z branży paliwowej. Służy im nie tylko jako platforma współpracy, ale daje także możliwość podjęcia partnerskiego dialogu z większymi uczestnikami rynku. Ważne, by jak najwięcej przedsiębiorców brało udział w tym dialogu. Wiele problemów z pozoru nierozwiązywalnych jest przecież wspólnych niezależnym, uczciwym przedsiębiorcom. Stąd tak ważny dla nas jest bezpośredni kontakt z członkami Izby w czasie spotkań regionalnych czy szkoleń, ale także w czasie spotkań indywidualnych, realizowanych przez przedstawicieli Izby w terenie. Statutowym zadaniem Izby jest przecież reprezentowanie naszych przedsiębiorców – właścicieli niezależnych stacji, obrona ich interesów i dobrego imienia, upowszechnianie wiedzy i kultury technicznej.

Służą temu nie tylko spotkania i rozmowy bezpośrednie, ale i pozostająca w naszych rękach prasa: najstarszy branżowy miesięcznik „Paliwa Płynne” oraz serwis internetowy: paliwa.pl.

 

Dziękuję za rozmowę.