Zakupy online, usługi świadczone przez Internet, treści elektroniczne, płatności bezgotówkowe, e-faktury, elektroniczne biura obsługi klienta – wszystko to bez wychodzenia z domu, albo na smartfonie. Cyfryzacja niepostrzeżenie przeniknęła do naszego codziennego życia tak bardzo, że często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nasze konsumenckie sprawy załatwiamy coraz częściej w sieci, za pomocą aplikacji mobilnych lub plastikowej karty.

Polscy konsumenci okazali się bardzo otwarci na zdobycze technologii, chętnie korzystając z nowinek, e-usług, płatności zbliżeniowych lub kupując w sieci różne dobra – od codziennych zakupów spożywczych aż po świąteczne prezenty. Z jednej strony to dobrze – w porównaniu z resztą Europy nie jesteśmy w tyle, wręcz przeciwnie, to w Polsce wiele firm wdraża pilotażowe projekty cyfryzacji relacji z konsumentem. Korzyści dla konsumentów są oczywiste: dostęp do szerszej oferty, większy wybór, niższe ceny, oszczędność czasu. I polscy konsumenci w większości postanowili nowym technologiom zaufać.

Z drugiej strony pojawiają się liczne wątpliwości: czy robienie wszystkich tych rzeczy online jest bezpieczne? Czy nie narażam swoich pieniędzy na zagrożenia związane z cyberprzestępczością? Czy moja prywatność ma jeszcze w ogóle szanse na bycie chronioną? Dodatkowym wyzwaniem jest tzw. włączenie cyfrowe, a właściwie zagrożenie, że nie wszyscy konsumenci będą mogli skorzystać z dobrodziejstwa cyfryzacji. Według danych GUS co piąte polskie gospodarstwo nie korzysta z Internetu regularnie, wiele z nich nie posiada łącza internetowego ani nawet komputera. Dotyczy to głównie seniorów, a więc grupy szczególnie wrażliwej, narażonej na wykluczenie nie tylko cyfrowe, ale i ekonomiczne. Czy możemy uchronić tych najsłabszych konsumentów przed pozostawieniem ich na „cyfrowym aucie”?

Na wszystkie te pytania będą starali się odpowiedzieć uczestnicy Kongresu Konsument 2018 – corocznej największej w Polsce konferencji na temat ochrony konsumentów, organizowanej z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta 14 i 15 marca na stadionie PGE Narodowym. W tegorocznej edycji, oprócz Federacji Konsumentów organizatorami będą również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów. Partnerem wydarzenia będzie Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Jeden z modułów warsztatowych poprowadzą reprezentanci Stowarzyszenia, m.in. Kacper Barański z Avon przy wsparciu Konrada Szałkiewicza z Herbalife. Na spotkaniu zostanie postawione pytanie czy nowe technologie zastąpią bezpośredni kontakt z klientem. Czy jedno może być efektywne bez drugiego? Jeden z przedstawicieli PSSB weźmie również udział w Panelu B, podejmując dyskusję odnośnie szans i wyzwań w obliczu nowych technologii.

Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele rządu, parlamentu, regulatorzy rynku, podmioty ADR, a także przedstawiciele biznesu, w tym w szczególności izby branżowe związane z gospodarką cyfrową, które są partnerami Kongresu: IGE, PIIT, PSSB, FRRF oraz KPF.