Jak pokazują wyniki badania aż 79% pracowników angażuje się w akcje charytatywne.
W pomoc innym włączyłoby się o 10% więcej zatrudnionych, gdyby pracodawca organizował takie akcje[i]. Poznajmy współczesnych pomocników Świętego Mikołaja, którzy obdarowują prezentami nie tylko swoją rodzinę i bliskich, ale także nie zapominają o potrzebujących.

Obecnie w różnego rodzaju przedsięwzięcia charytatywne, również te organizowane przez firmy, częściej angażują się kobiety oraz osoby z wyższym wykształceniem (po 85% ankietowanych). Mężczyźni również nie pozostają obojętni na potrzeby innych – trzech na czterech panów bierze udział w akcjach społecznych. Badanie „Wszyscy jesteśmy Mikołajami” Sodexo Benefits and Rewards Services pokazało, że bez względu na to czy pochodzimy z małej wsi czy dużego miasta chętnie pomagamy – średnio 80% populacji w Polsce wspiera potrzebujących.

„Pomaganie daje ogromną satysfakcję i sprawia, że czujemy się potrzebni. Ważne, by firmy stwarzały pracownikom możliwości niesienia pomocy i doceniały każdy przejaw dobroczynności wśród zatrudnionych. Taka postawa pracodawcy to wyraźny sygnał, że dążenie do pozytywnych zmian społecznych jest ważną i integralną częścią działalności firmy” – powiedziała Karina Diłanian – Ponkowicz, kierowniczka ds. współpracy z darczyńcami w Polskiej Akacji Humanitarnej.

 Z tego samego badania wynika, że 45% firm działających w Polsce angażuje się w projekty charytatywne. Czynny udział bierze w nich ponad 60% pracowników. Są to przede wszystkim osoby w wieku 35–44 lata – blisko trzy czwarte z nich uczestniczy w takich akcjach. W grupie najmłodszych pracowników dobroczynnością wykazuje się 58% respondentów, a w pokoleniu X (45 lat i więcej) co drugi jego reprezentant.

„Angażowanie pracowników w działania dobroczynne sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery i integruje ludzi wokół ważnej idei – wspólnego pomagania innym. To również nowa tendencja w motywowaniu pracowników, którzy cenią pracodawców, dla których dobroczynność jest ważna” – powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, kierownik marketingu w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Możliwości zaangażowania pracowników w pomoc potrzebującym jest wiele. Można m.in. wspierać ich finansowo, uczestniczyć w imprezach dobroczynnych (maratony, koncerty), organizować rozmaite zbiórki lub pomagać osobiście na zasadzie wolontariatu pracowniczego. Ważne, aby forma współpracy odpowiadała możliwościom firmy i pracowników, dawała radość ze wspólnych akcji oraz dumę z ich rezultatów.

Od dwóch lat firma Sodexo Benefits and Rewards Services z okazji Świąt Bożego Narodzenia oferuje pracodawcom wyjątkowy prezent dla ich pracowników – limitowaną edycję Karty Podarunkowej z Pajacykiem. Każde 10 zamówionych Kart Podarunkowych z Pajacykiem to jeden posiłek dla dziecka objętego programem Pajacyk organizowanym przez Polską Akcję Humanitarną. Ponadto pracownicy mogą dodatkowo wesprzeć akcję kupując produkty w Promosklepie Sodexo czy kupując dodatkową cegiełkę, czyli jeden posiłek dla dziecka.

Dzięki wspólnemu zaangażowaniu firm i pracowników z całej Polski Sodexo ufundowało do tej pory 15 000 posiłków dla dzieci uczestniczących w programie Pajacyk.

[i] Badanie „Wszyscy jesteśmy Mikołajami” przeprowadził Instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska w sierpniu 2017 r. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polaków N=389 (zatrudnionych na umowę o pracę), za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w ramach sondażu CATIBUS.