ecophon1Niska jakość powietrza w biurze może doprowadzić do spadku efektywności pracy i wpływać na brak koncentracji pracowników, a również potęgować stres. W szkołach wykorzystanie materiałów niskoemisyjnych ma szczególne znaczenie: dzieci bowiem wdychają aż trzy razy więcej powietrza niż dorośli, przez co są bardziej narażone na wpływ zanieczyszczeń. Również w szpitalach i innych placówkach medycznych, jakość powietrza stanowi istotny element wspomagający powrót  do zdrowia pacjentów.

Istnieje bardzo wiele czynników wpływających na środowisko wnętrz, a tym samym na nasze zdrowie i samopoczucie. Należą do nich przede wszystkim: jakość powietrza, akustyka, komfort termiczny oraz jakość oświetlenia. Obecnie zwraca się również coraz większą uwagę na wykorzystanie materiałów budownictwa ekologicznego oraz niskoemisyjnych produktów.

Czym jest jakość powietrza?

Na jakość „środowiska wewnątrz pomieszczenia” składają się głównie 4 czynniki:

  • Jakość powietrza, czyli wentylacja, dopływ świeżego powietrza, jego cyrkulacja oraz zapach
  • Komfort akustyczny, czyli jakość dźwięku w pomieszczeniu, odgłosy z zewnątrz, drgania czy pogłos
  • Komfort termiczny, czyli temperatura i wilgotność
  • Komfort oświetlenia, czyli widoczność oraz natężenie i jasność światła oraz dopływ światła dziennego

Jak poprawić jakość środowiska wewnątrz pomieszczeń?

Aby zachować jak najlepszą czystość powietrza naturalnym rozwiązaniem wydaje się sprawna i regularna wentylacja oraz częste wietrzenie pomieszczeń. Niestety to drugie bywa niekiedy utrudnione ze względu na hałas dobiegający z zewnątrz. Dlatego tak ważne jest, aby o jakość powietrza wnętrz zadbać już na etapie projektowania. „Podczas prac budowlanych lub remontowych należy zawsze wybierać materiały o niskiej emisji Lotnych Związków Organicznych (LZO). Sufity czy ścienne panele akustyczne nie tylko gwarantują doskonałe warunki akustyczne, ale również dzięki zastosowaniu  wełny szklanej 3 generacji ze śladowo niską emisją formaldehydu, przyczyniają się do dobrej jakości powietrza” mówi Wojciech Jórga, szef marketingu Ecophon.

Czym jest formaldehyd i wełna szklana 3 generacji?

W systemach akustycznych Ecophon każdy panel zbudowany jest z wełny szklanej 3 generacji, składającej się w ponad 70% ze szkła pochodzącego z recyclingu oraz spoiwa na bazie roślin. Oznacza to, że podczas procesu produkcyjnego wyeliminowane zostały substancje pochodzące z ropy kopalnianej i zastąpione lepiszczem pochodzenia roślinnego z pszenicy. O jego ekologicznym charakterze świadczy nawet zapach, który jest naturalny i w przeciwieństwie do niektórych „chemicznych” zapachów całkowicie nieszkodliwy dla zdrowia.

Odkąd Ecophon rozpoczął stosowanie spoiwa pochodzenia roślinnego, nie dodaje już formaldehydu do wełny szklanej. Formaldehyd jest substancją naturalnie występującą w przyrodzie, ale również stosowaną w sektorze przemysłowym. Zbyt duża emisja formaldehydu może potencjalnie wywołać szereg niepożądanych objawów, jak podrażnienia oczu, gardła, skóry czy reakcje alergiczne. Ecophon, dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom, obniżył znacząco poziom formaldehydu, dzięki czemu produkty Ecophon spełniają nawet najbardziej restrykcyjne wymogi norm i certyfikatów na rynku materiałów budowlanych. Aktualnie aż  96% produktów Ecophon z wełny szklanej 3 generacji spełnia wymogi francuskiej normy klasy A+ dotyczącej emisji lotnych związków organicznych!

Historia firmy Ecophon sięga 1958 roku, kiedy w Szwecji wyprodukowano pierwsze materiały dźwiękochłonne z wełny szklanej, służące redukcji hałasu w miejscach pracy. Obecnie firma jest światowym dostawcą systemów sufitów akustycznych i paneli ściennych, zapewniających zdrowe środowisko pracy w obiektach biurowych, oświaty, służby zdrowia i przemysłu czystego. Ecophon należy do Grupy Saint-Gobain i posiada oddziały sprzedaży oraz dystrybutorów w większości krajów Europy. Celem Ecophon jest osiągnięcie pozycji globalnego lidera w kształtowaniu komfortu akustycznego poprzez dostarczenie dźwiękochłonnych systemów oraz zapewnienie lepszego samopoczucia i zwiększenia wydajności użytkowników końcowych. Ecophon utrzymuje stały dialog z agencjami rządowymi, organizacjami i instytutami badawczymi zajmującymi się środowiskiem pracy. Przyczyniamy się do poprawy warunków wszędzie tam, gdzie ludzie pracują i porozumiewają się.

ecophon1