Podczas MotoGP – wyścigów motocyklowych „klasy królewskiej”, od lat spotykają się ze sobą dwie innowacyjne marki: elektronarzędzia profesjonalne Bosch i motocykle Ducati. Obie łączy bezustanne dążenie do osiągania jak najlepszych rezultatów. Rosnące wymagania wobec motocykli powodują także zwiększenie oczekiwań wobec narzędzi stosowanych przez zespół. Koniec końców, w walce o zwycięstwo liczy się kondycja całej drużyny. Zobacz, jak wyglądał test narzędzi profesjonalnych Bosch w wykonaniu mechanika Ducati, Marka Eldera, podczas wyścigu na torze.

Obóz motocyklowego zespołu Ducati, jest piątek godzina 17:30, zbliża się czas ósmego wyścigu MotoGP w sezonie 2013. Podczas gdy trybuny na torze Sachsenring powoli pustoszeją po ostatnich zawodach, za drzwiami warsztatu Ducati praca wciąż wre. Mechanicy muszą przygotować do jutrzejszych kwalifikacji cztery motocykle należące do kierowców Ducati, Andrei Dovizioso i jego kolegi z zespołu, Nicky’ego Haydena. Podczas żadnego z wyścigów w wyposażeniu ekipy obsługi maszyn Ducati na torze nie może zabraknąć profesjonalnych elektronarzędzi Bosch. Koła, hamulce, elementy obudowy – każdy wkręt musi być dokładnie dokręcony, a każda część motocykla optymalnie dopasowana do potrzeb kierowcy i warunków panujących na torze. Mechanik obsługujący zespół w czasie wyścigów musi perfekcyjnie wykonywać swoją pracę. Tego samego oczekujemy od naszych narzędzi – mówi mechanik Andrei Dovizioso i sięga po akumulatorową wkrętarkę kątową Bosch GWI 10,8 V-LI Professional, która od wielu lat towarzyszy mu w pracy. Głowica o długości zaledwie 9,5 cm, którą można ustawić pod pięcioma różnymi kątami sprawia, że jest to najmniejsza wkrętarka kątowa dostępna na rynku. Przestawna głowica narzędzia zapewnia mi dostęp do najtrudniej dostępnych miejsc na kole, co pozwala bardzo precyzyjnie wyregulować hamulce – chwali Elder swoje narzędzie akumulatorowe i dodaje: Jako mechanik musisz czuć narzędzie, aby wykonać wszystkie prace przy maszynie tak, jak to sobie zaplanowałeś. Narzędzia Bosch są właśnie takim ogniwem łączącym mechanika z motocyklem.
Do zamontowania elementu karbonowego na obudowie Desmosedici GP13 Elder wykorzystuje inne narzędzie Bosch, wkrętarkę akumulatorową GSR 10,8 V-EC Professional. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 20 Nm i prędkości obrotowej 1 300 obrotów/min. narzędzie jest doskonałym wyborem do wszelkiego rodzaju prac związanych z wkręcaniem. Mechanik ma także pod ręką nową wkrętarkę akumulatorową GSR 10,8 V-EC HX Professional z uniwersalnym uchwytem na końcówki. Służy mu ona do regulacji śruby na kole motocykla. Narzędzia są poręczne i mają odpowiednią prędkość obrotową – mówi Elder, ze śmiechem żonglując wkrętarkami serii 10,8 V. Wkrętarki akumulatorowe są najlżejszymi i najmniejszymi narzędziami serii 10,8 V na rynku. W zależności od modelu ważą 0,9 lub 0,7 kg, a długość głowicy wynosi odpowiednio 163 lub 135 mm.

Efektywna i dokładna praca dzięki technologii silników bezszczotkowych EC firmy Bosch
W codziennej pracy, oprócz kompaktowych wymiarów, ogromne znaczenie ma także wydajność akumulatora. Elder i jego koledzy, pracując przy motocyklach z numerami 4 i 69, używają narzędzi z klasy napięcia 10,8 V w zasadzie bez przerwy. Modele z tej serii są wyposażone w nowe akumulatory 2,0 Ah i bezszczotkowe silniki z technologią EC firmy Bosch. Dzięki temu narzędzia są jeszcze bardziej wydajne i wyróżniają się dłuższym czasem pracy. Na jednym cyklu ładowania akumulatora czas pracy może być dłuższy nawet o 30%. Dodatkową zaletą jest także całkowita bezobsługowość silnika i jego wysoka sprawność, która powoduje mniejsze straty ciepła, przez co narzędzia tak się nie nagrzewają. Ponadto dzięki technologii EC narzędzia są bardziej kompaktowe i lżejsze, co bardzo odpowiada mechanikom zespołu Ducati, ponieważ praca przy motocyklach w miejscach trudno dostępnych jest łatwiejsza.

Dodatkowa moc dla warsztatu – narzędzia serii 14,4/18 V
Oprócz modeli serii 10,8 V zespół Ducati ma do dyspozycji także inne narzędzia, które bez przeszkód można stosować przy obsłudze motocykli.
Elder podczas wykonywania swoich obowiązków używa także akumulatorowego klucza udarowego GDS 18 V-LI HT Professional, dzięki któremu można błyskawicznie odkręcić nakrętki przy wymianie kół. Najwyższy moment obrotowy w tej klasie wynoszący 650 Nm i wytrzymała obudowa sprawiają, że klucz GDS 18 V-LI Professional jest silnie eksploatowany podczas każdego wyścigu.
Dodatkowo zespół korzysta także z akumulatorowego klucza udarowego GDX 18 V-LI Professional. Szerokie spektrum zastosowań umożliwia elastyczne stosowanie narzędzia przy wszelkiego rodzaju pracach nastawczych i montażowych. Wyjątkową cechą jest nowy, uniwersalny uchwyt łączący funkcje uchwytu czworokątnego ¼“ i sześciokątnego ½“. Można w nim montować zarówno końcówki wkręcające, jak i klucze nasadowe.
W obydwu narzędziach można stosować akumulatory Bosch o pojemności 4,0 Ah. Dzięki ich większej pojemności czas pracy narzędziami 14,4 i 18 V może wydłużyć się nawet o 65% w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów o pojemności 3,0 Ah. Nowe akumulatory są lżejsze i odznaczają się dwukrotnie dłuższą żywotnością. Zastosowana w nich technologia CoolPack oparta jest o specjalną geometrię obudowy akumulatora, gdzie ogniwa litowo-jonowe są idealnie dopasowane do czerwonego ożebrowania chłodzącego i zintegrowane pod względem przewodzenia ciepła. Pozwala to optymalnie chronić akumulatory przed przegrzaniem.

Akumulatorowe wkrętarki ze sprzęgłem wyłączającym Bosch Exact Ion i Angle Exact Ion

W wyposażeniu zespołu Ducati nie mogło zabraknąć także nowych akumulatorowych wkrętarek ze sprzęgłem wyłączającym Angle Exact Ion i Exact Ion. Ich zaletą jest przede wszystkim łatwość programowania przez złącze USB i powtarzalność oraz najwyższa dokładność momentu dokręcania. Wkrętarka kątowa Angle Exact Ion posiada 4-stopniową regulację prędkości obrotowej. Jej doskonała ergonomia pozwala na dłuższą pracę bez zmęczenia. Wysoki komfort pracy gwarantuje także głowica kątowa ustawiana w skokach co 45 stopni, przestawne oświetlenie, nowy włącznik i ergonomiczny uchwyt. Mechanicy Ducati doceniają to narzędzie szczególnie przy precyzyjnej regulacji hamulców. Akumulatorowa wkrętarka kątowa Exact Ion, ważąca 1,3 kg, należy do najlżejszych wkrętarek akumulatorowych. Regulacja prędkości obrotowej bez obciążenia w zakresie od 750 do 1 500 obrotów/min. umożliwia optymalne dostosowanie prędkości do rodzaju prac wykonywanych w warsztacie Ducati.

Obydwie wkrętarki należą do asortymentu narzędzi przemysłowych Bosch, dlatego też są w pełni przystosowane do procesów produkcyjnych wymagających znormalizowanych czynności roboczych.
Po wielogodzinnej pracy i wykonaniu szeregu czynności wymagających najwyższej precyzji w warsztacie stoją 4 maszyny Ducati, gotowe do kwalifikacji odbywających się następnego dnia. Zadowolony z rezultatu i oczekujący z niecierpliwością na wyniki wyścigu Elder podsumowuje: Używam narzędzi Bosch w codziennej pracy, ponieważ mam do nich zaufanie. Są one doskonałym wyborem dla każdego profesjonalisty, który podobnie jak my wymaga wysokiej jakości, precyzji i efektywności.