Podczas tegorocznych targów Bauma, firma Layher zaprezentowała system FW. Dwukrotne zmniejszenie wagi dotychczasowego dźwigara mostowego zdecydowanie ułatwia ustawienie konstrukcji w trudnych warunkach terenowych, bez konieczności użycia sprzętu ciężkiego. To idealne rozwiązanie do zastosowania np. podczas wszelkiego rodzaju sytuacji kryzysowych.

Tymczasowe kładki dla pieszych powstają z różnorodnych materiałów budowlanych, w zależności od potrzeb i planowanego czasu eksploatacji. Inżynierowie poszukują rozwiązań, które dają im zarówno gwarancję trwałości konstrukcji, jak również zapewniają krótki i prosty montaż. To wymóg niezwykle istotny zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Na przykład w przypadku podtopień czy powodzi, wykorzystanie dźwigów okazuje się niemożliwe ze względu na niewystarczającą nośność podłoża. Eksperci firmy Layher zwrócili uwagę, że kładki powinny powstawać z wytrzymałych, ale lekkich materiałów. Setki godzin testów i analiz poszczególnych elementów rusztowań, pozwoliło na opracowanie nowoczesnego dźwigara mostowego FW. Rozwiązanie to stanowi połączenie niskiej masy i uniwersalności systemu Allround z dużą nośnością dotychczasowej kratownicy.

Kładki dla pieszych wykonane przy pomocy systemu FW to konstrukcje, które można modyfikować w zależności od zaistniałych potrzeb. Połączenie tradycyjnych elementów, m.in. podpór, pomostów, ze specjalnie zaprojektowanym dźwigarem kładkowym pozwala na uzyskanie przejścia do 18 m rozpiętości – bez konieczności stosowania podpór pośrednich. Dodatkową zaletą tego systemu jest pełna zgodność z rusztowaniem Allround – zaś elementy systemu FW to jedynie trzy dodatkowe elementy, z których najcięższy waży około 17 kg – mówi Grzegorz Dziewulski, prezes Layher Sp. z o.o.

Dotychczas, inżynierowie firmy Layher do budowy dźwigara mostowego wykorzystywali słupy o masie około 40 kg. W najnowszym systemie waga tych samych elementów została zmniejszona ponad dwukrotnie i nie przekracza 17,4 kg. Pomimo, że poszczególne części są znacznie lżejsze, konstrukcja nadal wykazuje się dużą sztywnością. Zgodność osiowa i wymiarowa elementów dźwigara z systemem Allround, pozwala na całkowite przekazanie obciążenia na konstrukcję wsporczą.

Elementy dodatkowe – czyli słup z elementami montażowymi do stężeń, stężenie skręcane oraz rygiel są w pełni dopasowane do siatki konstrukcyjnej systemu Allround. Jeśli połączymy je z wygodnymi schodami podestowymi otrzymamy konstrukcję umożliwiającą bezpieczne przejście nad przeszkodami  takimi jak rzeka, droga wyłączona z ruchu pieszego, czy remontowane tory kolejowe. System FW to nie tylko lekkie kładki piesze – to również możliwość wykonania przekrycia dachowego o rozpiętości do 72 m – bez stosowania podpór pośrednich – dodaje Grzegorz Dziewulski.

Nowoczesny dźwigar kładkowy po raz pierwszy został zaprezentowany szerszemu gronu odbiorców podczas tegorocznych targów Bauma w Monachium. Już pod koniec kwietnia wszyscy zainteresowani będą mogli zapoznać się z najnowszym rozwiązaniem niemieckiego producenta i zakupić produkt również na rynku polskim.