Wiele spośród nowych obiektów sakralnych, obecnie budowanych w Polsce wyróżnia nie tylko ciekawa architektura, ale także wspaniała akustyka.  Jakość odbioru treści w kościołach jest niezmiennie od tysiącleci ważna, jak  ważny jest też aspekt wizualny. Akustyka wnętrza zależy zarówno od kształtu budynku, jak i użytych do jego budowy materiałów i wyposażenia. Nowoczesne rozwiązania akustyczne oparte o dźwiękochłonne płyty sufitowe z wełny skalnej zapewniają optymalny klimat do odbioru dźwięku i nieograniczone możliwości aranżacyjne. 

Stworzenie klimatu akustycznego, sprzyjającego dobremu samopoczuciu wiernych, skupieniu i modlitwie, stanowi zawsze niemałe wyzwanie dla architektów. Dziś rodzimi projektanci obiektów sakralnych coraz częściej doceniają rolę sufitów podwieszanych i okładzin akustycznych. Zwłaszcza że dzięki nowym systemom nie muszą wybierać pomiędzy estetycznym wyglądem sufitu i ścian, a ich właściwościami akustycznymi. Przekonali się o tym twórcy nowo powstałych kościołów w Toruniu, w których wykorzystano innowacyjny, elegancki sufit o jednolitej powierzchni ROCKFON Mono Acoustic.

Design i klasa

Imponujące sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i Świętego Jana Pawła II, zlokalizowane przy Porcie Drzewnym, może pomieścić aż 3000 osób. Dwupoziomową świątynię wieńczy złota, ażurowa kopuła w kształcie korony, zamontowana na wysokości 50 m. Na górnym poziomie znajduje się ołtarz główny, będący repliką prywatnej, watykańskiej kaplicy Jana Pawła II. Środek zaś zdobi m.in. granitowa posadzka z elementami z niebieskiego marmuru i niebosiężne filary. Ciekawą grę świateł zapewniają trzy pokaźne witraże zaprojektowane przez artystów z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz przeszklenia w kopule, a także jednolity, śnieżnobiały sufit wykonany w systemie ROCKFON Mono Acoustic. Jego elegancki, monolityczny wygląd doskonale wpisuje się w specyfikę obiektów sakralnych.

– To nasza kolejna realizacja w Toruniu z wykorzystaniem tego systemu – mówi Krzysztof Dziwulski, certyfikowany wykonawca Mono z firmy ProSystem. – Mamy na swoim koncie także montaż sufitu ROCKFON Mono Acoustic w monumentalnym kościele parafialnym p.w. Błogosławionego Księdza Stefana Wincentego Frelichowskiego przy ulicy Szubińskiej – dodaje.

Sufit na miarę

Konstrukcja sufitów obu budynków jest wyjątkowa i stanowiła nie lada wyzwanie dla wykonawców. – Architektoniczne założenia obu obiektów przewidywały zastosowanie takiego sufitu, w którym niewidoczne są linie łączenia płyt. Zarówno kopuła w sanktuarium, jak i sufit ze sklepieniem krzyżowo-żebrowym w kościele przy Szubińskiej wymagały przygotowania skomplikowanej łukowej konstrukcji do mocowania płyt. Dzięki elastyczności płyt, można było w łatwy sposób stworzyć dowolną krzywiznę – mówi Krzysztof Dziwulski.

W obu kościołach dzięki zastosowaniu systemu ROCKFON Mono Acoustic powstały imponujące, jednolite sklepienia. – Łączenia sufitu były wypełniane szpachlą Mono, a następnie szlifowane. Całość pokryta gładkim i białym tynkiem bardzo dobrze odbija światło i tworzy niepowtarzalny klimat obu obiektów – dodaje wykonawca. Rozwiązanie to pozwala dodatkowo na estetyczną integrację oświetlenia, klimatyzacji, czy wentylacji – pointuje wykonawca.

Więcej informacji o systemie ROCKFON Mono Acoustic znaleźć można na www.rockfon.pl.