sala sesyjna Rady Miasta Olsztyna

Pogłos i dźwięki dochodzące z zewnątrz znacząco obniżają rozumienie mowy w pomieszczeniu, a tym samym efektywność pracy. Z tym do niedawna zmagali się radni z Olsztyna. Dziś komfort akustyczny w odrestaurowanej sali sesyjnej zabytkowego ratusza zapewnia nowoczesne rozwiązanie ROCKFON Mono Acoustic.

Historia ratusza w Olsztynie sięga początków XX wieku. Budynek przez cały czas pełni funkcję siedziby Rady Miasta. W 1989 został wpisany do rejestru zabytków. Odrestaurowany obiekt ceglany składa się z trzech trzypiętrowych skrzydeł, niskiej halowej przybudówki postawionej w latach dwudziestych i wieży ratuszowej. Wnętrze zdobią portale z piaskowca z herbem Olsztyna, obowiązującym w latach wznoszenia gmachu, zdobne kasetony z rozetami i kamienne wodotryski, a także reliefy przedstawiające cztery żywioły: wodę, ogień, ziemię i powietrze. Do czasów współczesnych zachowała się także część przedwojennych dekoracji, takich jak ozdobne kolumny czy głowa greckiego żołnierza. Architekci wnętrz dołożyli wszelkich starań, by zachować historyczny charakter obiektu. Sporym wyzwaniem była restauracja sali sesyjnej.

Projekt zakładał stworzenie sufitu, który będzie odbiegał wyglądem od tradycyjnych rozwiązań modułowych stosowanych w pomieszczeniach biurowych. Gładki, panelowy sufit z widocznymi podziałami i standardowymi oprawami oświetleniowymi zaburzałby zabytkowy charakter wnętrza. Jednocześnie, ze względu na funkcję pomieszczenia postanowiliśmy wykorzystać sufit jako element kształtujący akustykę, w który mogły zostać wmontowane nieregularnie rozmieszczone pasma świetlne z wąskich opraw świetlówkowych.  Postawiliśmy więc na system Mono Acoustic, który idealnie wpasował się w naszą minimalistyczną koncepcję – mówi Piotr Mikulski-Bąk, architekt prowadzący, Studio-Projekt Autorska Pracownia Architektoniczna. – Zastosowanie płyt z wełny mineralnej pokrytych tynkiem akustycznym umożliwiło stworzenie ciekawego, nieregularnego sklepienia, dobrze rozpraszającego i pochłaniającego dźwięki, co przy innych typach sufitów było niewykonalne. Efekt końcowy jest lepszy niż zakładaliśmy – dodaje architekt.

Zgodnie z zamysłem architektów sufit przypomina kształtem budowę góry lodowej. Wszystkie zagięcia, złamania i nieregularności stanowiły dla nas niemałe wyzwanie montażowe. Jednak dzięki elastyczności systemów ROCKFON Mono Acoustic osiągnęliśmy zamierzony efekt – mówi Tomasz Sacewicz z firmy PAKT, certyfikowany wykonawca sufitów Mono.

Płyty monolityczne ze skalnej wełny mineralnej poza takimi właściwościami, jak dźwiękochłonność, wodoodporność czy odporność na ogień,  wyróżniają się  także niezwykle estetycznym wyglądem, dając duże możliwości aranżacyjne.

ROCKFON Mono® Acoustic dopasowuje się do charakteru każdego pomieszczenia. Jego ponadczasowy, elegancki monolityczny wygląd doskonale współgra z architekturą nowoczesnych budynków, jak również podkreśla nieprzemijający styl i klasę historycznych i restaurowanych budowli. Pozwala na estetyczną integrację systemów oświetlenia, klimatyzacji, wentylacji, czy włazów inspekcyjnych. Ponadto, dzięki ich zastosowaniu oświetlenie, czujniki dymu czy instalacje elektryczne mogą zostać umieszczone w suficie podwieszanym w jednej listwie systemowej.

Łączenia płyt były szpachlowane, a całość pokryta natryskowo tynkiem Mono Ready Mix. W efekcie uzyskaliśmy jednolitą powierzchnię  – mówi Tomasz Sacewicz.

Biała, gładka tafla sufitu o wysokim współczynniku odbicia światła rozjaśnia przestrzeń, co bezpośrednio przyczynia się do oszczędności energii.

– Wysoka dźwiękochłonność ROCKFON Mono® Acoustic oraz ukształtowanie sufitu przyczyniły się do znacznego obniżenia czasu pogłosu, a przez to zwiększenia zrozumiałości mowy w sali – mówi Artur Pacyna, menedżer ds. technicznych ROCKFON.

Więcej informacji na www.rockfon.pl.