Początek roku sprzyja podsumowaniom minionych 12 miesięcy. Dotyczy to nie tylko bilansów finansowych, a coraz częściej także działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Raporty zrównoważonego rozwoju to najczęściej domena dużych firm. Przykładem może być IKEA, która podczas ostatniego szczytu klimatycznego w Paryżu podsumowała swoje odpowiedzialne społecznie działania zrealizowane w 2015 roku. Jednak sukces Grupy IKEA nie byłby możliwy bez zaangażowania wszystkich jej sklepów. To one bowiem, wypełniając globalną strategię, przyczyniają się do efektywnego wykorzystywania zasobów naturalnych, dążą do niezależności energetycznej, podejmują działania propagujące bardziej zrównoważone życie w domu, a przede wszystkim są blisko społeczności lokalnej, codziennie dążąc do poprawy warunków życia najbardziej potrzebujących grup.

IKEA ŁÓDŹ

 

 

 

IKEA Łódź od początku swojej działalności bardzo mocno koncentruje się na racjonalnym gospodarowaniu zasobami naturalnymi. Edukuje także w tym zakresie swoich klientów. Aktywnie promuje zrównoważony transport wśród pracowników i klientów, zapewniając między innymi ogólnodostępny parking rowerowy, jak też wspólnie z MPK-Łódź organizując kampanie społeczne dla mieszkańców Łodzi. Przede wszystkim dąży jednak do poprawy warunków życia społeczności lokalnej, angażując się w szereg inicjatyw dla różnych grup – zwłaszcza dla dzieci, które są zdaniem IKEA najważniejszymi ludźmi na świecie. Oto jakie projekty z obszaru zrównoważonego rozwoju IKEA Łódź podjęła w 2015 roku.

 

  1. Energia i zasoby naturalne

IKEA Łódź w swojej codziennej działalności podejmuje szereg kroków zmierzających do efektywnego wykorzystywania zasobów naturalnych. W swojej ofercie posiada wiele produktów pozwalających oszczędzać pieniądze, energię i wodę (np. oświetlenie LED w całym sklepie, parkingach i garażach podziemnych, krany na fotokomórki, baterie z perlatorami, wykorzystywanie wody deszczowej do spłukiwania toalet), a także mnóstwo rozwiązań przyczyniających się do zmniejszenia ilości odpadów. Jest też niezależna energetycznie dzięki farmie wiatrowej zlokalizowanej we Wróblewie (miejscowość położona na wschodzie województwa łódzkiego, w powiecie sieradzkim).

Sklep edukuje również klientów w zakresie dbanie o środowisko i proekologiczne zachowanie. A ponieważ „czym skorupka za młodu nasiąknie…”, w 2015 roku przeprowadzony został cykl ekologicznych warsztatów dla najmłodszych.

IKEA Łódź uważa, że dzieci od najmłodszych lat powinny mieć kontakt z przyrodą, bo dzięki temu będą czuły się za nią bardziej odpowiedzialne. Stąd pomysł na eko warsztaty, w ramach których, poprzez różne ekologiczne czynności, dzieci poznawały podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju i uczyły się jak wprowadzić je do swojego codziennego życia.

W ramach warsztatów „Mały ogrodnik” dzieci uczyły się podstaw ogrodnictwa – pod okiem animatorów sadziły zioła i warzywa. Z kolei na warsztatach „Ekologiczna lampka” dowiedziały się o tym jak wygląda świat oraz jak ważna dla naszej planety jest woda i otaczająca ją zieleń. Podczas warsztatów „Domowy zielnik”, organizowanych w ramach akcji „Godzina dla Ziemi”, dzieci przekonały się, że praca w ogródku może być ciekawa i przyjemna, a opiekowanie się roślinkami to nic trudnego.

Większość warsztatów miała miejsce w sklepie IKEA Łódź. Organizatorzy wyszli jednak z tym cyklem także w przestrzeń miejską, uczestnicząc w ostatniej edycji Łódź Design Festival.

  1. Zrównoważone życie w domu

Zdaniem IKEA zrównoważone życie zaczyna się już w domu, dlatego IKEA Łódź przekonuje do tego swoich klientów, ale też wszystkich innych mieszkańców Łodzi i okolic – w końcu dom to także społeczność i miasto, w którym żyjemy i o które wszyscy powinniśmy dbać.

Dlatego w 2015 roku odbyła się trzecia odsłona konkursu „I Ty możesz zostać małym przedsiębiorcą”, skierowanego do uczniów klas III szkół podstawowych. Ma on za zadanie rozbudzić w najmłodszych zainteresowanie tematyką ekonomii, a także pomóc w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych i zachowań konsumenckich. Dzieci zmierzyły się więc z takimi zagadnieniami jak budżet domowy, cena czy reklamacja, a także pytaniami dotyczącymi eksploatacji zasobów naturalnych. To od ich podejścia do środowiska naturalnego, a w szczególności oszczędzania zasobów, zależeć będzie stan naszej planety w przyszłości. W konkursie rywalizowało pięć 4-osobowych drużyn. Wszyscy uczestnicy otrzymali pakiety nagród od IKEA Łódź oraz dyplomy w uznaniu za ich wiedzę na temat przedsiębiorczości.

Zrównoważone życie to także zrównoważony transport, dlatego IKEA Łódź od początku swojej działalności zachęca do poruszania się m.in. za pośrednictwem środków komunikacji miejskiej. Aby ułatwić klientom dojazd do sklepu sfinansowała budowę pętli tramwajowej. Odpowiadając na potrzeby uprzywilejowanych klientów, zapewnia im miejsca parkingowe pod sklepem i w parkingu podziemnym. Uważa, że taki sam komfort podróżowania należy się osobom uprzywilejowanym, korzystającym ze środków komunikacji miejskiej w Łodzi. Dlatego sklep wspólnie z MPK-Łódź stworzył kampanię „Ustępuję, to takie łódzkie”.

Ma ona na celu promowanie odpowiedzialnych postaw wśród mieszkańców Łodzi i innych podróżnych, korzystających ze środków komunikacji miejskiej. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi na problem ustępowania miejsca osobom uprzywilejowanym, w tym kobietom w ciąży, osobom starszym i niepełnosprawnym oraz rodzicom z małymi dziećmi.

Kampania ma wymiar edukacyjny. Skierowana jest do wszystkich użytkowników komunikacji miejskiej, a zwłaszcza osób młodych, które mogą i powinny ustępować miejsca osobom uprzywilejowanym.

Pracownicy IKEA Łódź chętnie dzielą się swoją wiedzą z zakresu zrównoważonego rozwoju nie tylko podczas wspomnianych zajęć dla dzieci, ale też wśród osób nieco starszych. W 2015 roku odbyło się kilka spotkań ze studentami, które miały na celu przybliżenie działalności i misji IKEA. Przedstawiciele sklepu brali też udział w warsztatach z okazji Europejskiego Tygodnia Przedsiębiorczości, a także w Explorers Festival, opowiadając o wyjątkowej podróży do Kambodży, związanej z akcją „Pluszaki dla Edukacji”.

  1. Ludzie i społeczności

IKEA Łódź w swojej strategii odpowiedzialności społecznej skupia się na kilku grupach odbiorców – dzieciach, młodzieży szkolnej, jak również osobach starszych. I właśnie dla seniorów stworzyła w 2015 roku wyjątkowe miejsce – zieloną przestrzeń przy Domu Pomocy Społecznej w Łodzi.

IKEA Łódź podjęła się wyposażenia ogrodu, z którego na co dzień korzystają osoby starsze. Są to pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej przy ul. Rudzkiej, znajdującego się w niedalekim sąsiedztwie sklepu. Pracownicy sklepu dostrzegli, że brakuje w nim przestrzeni do wypoczynku dla podopiecznych ośrodka, dlatego postanowili stworzyć im takie miejsce. IKEA Łódź wstawiła do ogrodu kolekcję mebli. Produkty te zostały uzupełnione dodatkami w postaci: poduszek, koców, osłonek na doniczki i samych roślin oraz oświetlenia solarnego. Wszystko po to, by pensjonariusze ośrodka mogli wyjść na świeże powietrze i w cieniu drzew rozkoszować się latem oraz otaczającą ich zielenią.

Kontynuacją tych działań było włączenie się w organizację pikniku z okazji 5. urodzin ośrodka. Łódzki sklep przekazał z tej okazji produkty spożywcze, jak też wsparcie wolontariuszy, na co dzień pracujących w łódzkim sklepie, w dziale IKEA Food.

Ponadto dzięki IKEA Łódź i Centrum Dystrybucji IKEA Jarosty, w 2015 roku Hufiec Pracy w Piotrkowie Trybunalskim zyskał nowocześnie urządzoną świetlicę środowiskową. W nowych wnętrzach odbywają się zajęcia wyrównawcze, plastyczne i sportowe dla dzieci. Miejsce zapewnia opiekę wychowawczą nakierowaną na profilaktykę, socjalizację i resocjalizację, a także możliwość kształcenia i przygotowania zawodowego. IKEA przygotowała projekty wnętrz, a także przekazała meble i dodatki oraz akcesoria do malowania w kąciku dla najmłodszych.

Jednak to nie wszystkie działania, jakie IKEA Łódź podjęła w 2015 roku w ramach zaangażowania społecznego w swoim regionie. Sklep współpracuje z Instytutem Centrum Zdrowia Matki Polki. W ubiegłych latach wyposażył kilka pomieszczeń służących rodzicom chorych dzieci. W 2015 roku przekazał z kolei meble na potrzeby stworzenia stref dziecięcych w przychodniach specjalistycznych, jak również pluszowe zabawki z okazji Dnia Dziecka.

Pluszaki to także bohaterowie zbiórki, która od listopada 2015 roku do 3 stycznia 2016 roku już po raz siódmy miała miejsce w sklepie IKEA Łódź. Chodzi o akcję „Kup pluszaka dla dzieciaka” i wsparcie Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego w Łodzi. W tym roku do małych pacjentów przewożonych karetkami WSRM trafiło blisko 3100 zabawek.

Pluszaki otrzymały także najbardziej potrzebujące dzieci, w ramach akcji Świąteczne Pogotowie Radia Łódź. IKEA Łódź przyłączyła się do tej inicjatywy, uzupełniając paczki świąteczne o miękkie i przytulne zabawki.

Wsparcie ze strony IKEA dociera także poza granice Łodzi. Przykładem może być wspomniana świetlica w Piotrkowie Trybunalskim, ale też pabianickie szkoły podstawowe, które we wrześniu 2015 roku, wraz z początkiem roku szkolnego, dostały nowe piłki. Dzięki temu IKEA pragnie zachęcić młodych ludzi do aktywności sportowej, która jest istotnym elementem ich rozwoju.

IKEA_Kampania społeczna_Ustępuję (2)

Rozwój pasji, nie tylko sportowych, wśród młodych ludzi jest dla IKEA bardzo ważny, dlatego od 4 lat sklep, wspólnie z Fundacją Świętego Mikołaja, organizuje program stypendialny „Na Rodzinę Można Liczyć”. W tym roku w ramach akcji zgromadzono łącznie rekordową sumę 300 000 zł, dzięki którym stypendia otrzymało 150 osób, w tym 18 z województwa łódzkiego. Środki trafiły do uczniów, których sytuacja życiowa nie pozwala na pełen dostęp do edukacji pozaszkolnej i rozwój talentów.