Grudzień to czas przedświątecznych przygotowań, a także okres obdarowywania bliskich prezentami. Mikołajki i Gwiazdka stanowią doskonałe okazje, by spełnić marzenia najmłodszych i podarować im idealną zabawkę. Tylko jak dokonać właściwego wyboru w czasach, gdy oferty sklepów zabawkowych potrafią przyprawić o prawdziwy zawrót głowy? Sklep internetowy ZENOX.pl postanowił sprawdzić preferencje dzieci i ich rodziców dotyczące zakupu oraz użytkowania zabawek. ZENOX.pl w swoim asortymencie posiada m.in. bogaty wybór zabawek znanych i cenionych marek, takich jak Bruder, Siku, Klein czy Rolly Toys.

 

Kreatywne zabawy – nie tylko tablet i komputer

Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie listopada 2018 roku i wzięło w nim udział 7834 anonimowych ankietowanych. Byli to przede wszystkim rodzice i opiekunowie dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (w 64,9% chłopców, w 35,1% dziewczynek), którzy udzielili odpowiedzi  na pytania dotyczące m.in. upodobań pociech w zakresie wyboru zabawek oraz ulubionych rodzajów zabaw. Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach większość dzieci spędzających czas w domu, głównie korzysta z tabletów, smartfonów czy komputerów grając w gry, czy oglądając bajki. Z badania wynika jednak, że 67,5% dzieci najchętniej zajmuje się konstruowaniem, budowaniem i tworzeniem własnego, zabawkowego świata. 17,9% chętnie wykonuje twórcze prace plastyczne, a zaledwie 14,6% ogląda bajki lub gra w gry w internecie. Ponadto badanie pokazało, jak ważny dla dzieci jest kontakt z rówieśnikami. Na pytanie dotyczące zabaw z innymi dziećmi, osoby biorące udział w badaniu w większości odpowiedziały, że ich pociechy chętnie współpracują zespołowo i dzielą się zadaniami z innymi (56%).

 

Zabawki pełne realizmu – o tym marzą nasze Maluchy

W listopadowym badaniu, ankietowani zostali zapytani także o to, jakie podejście do nowych zabawek mają ich dzieci. W błędzie są ci rodzice, którzy uważają, że większość maluchów szybko nudzi się nową zabawką i rzuca ją w kąt. Badanie pokazało, że aż 76% dzieci nową zabawką bawi się dłużej niż tydzień. 17,7% bawi się nią ok. 2 – 3 dni, a zaledwie 6,2% przestaje czerpać radość z prezentu po kilku godzinach.

Ciekawą kwestią jest także źródło wiedzy dzieci na temat nowych zabawek dostępnych na rynku. Skąd najmłodsi wiedzą jaką zabawkę chcieliby dostać i co wpiszą jako pierwszą pozycję w liście do św. Mikołaja? Okazuje się, że 36,3% dzieci dowiaduje się o nowościach z mediów (reklamy tv, internet). Tylko 15,8% czerpie wiedzę o panujących trendach na podstawie zabawek, jakie posiadają ich rówieśnicy, jednak najwięcej marzeń najmłodszych bierze się z obserwacji otaczającego ich świata. Aż 47,9% rodziców i opiekunów odpowiedziało, że ich dzieci podczas wyboru zabawki szukają odwzorowań realnych obiektów (samochody, koparki, domki dla lalek).

Dodatkowo rodzice określili, jakie ich zdaniem cechy zabawek są najbardziej lubiane przez dzieci. 7,9% ankietowanych przyznało, że najważniejszy jest rozmiar zabawki – czyli im większa, tym lepsza. Dla 29,7% najistotniejsza jest autentyczność i odwzorowanie szczegółów. Jednak zdecydowana większość, bo aż 62,4% rodziców i opiekunów biorących udział w badaniu, jako najbardziej pożądaną cechę wybrało ruchome części i ciekawe funkcje zabawek.

 

Czas spędzony z dzieckiem to także wspaniały prezent

Wybór idealnej zabawki to trudne zadanie, z którym w okresie świątecznym przychodzi się zmierzyć nie tylko rodzicom, ale także dziadkom i innym członkom rodziny. Według badania, osobami, które najczęściej kupują prezenty dzieciom są rodzice (66,4%), a na drugim miejscu dziadkowe (22,4%). Najmniejszą grupę stanowi dalsza rodzina i znajomi (11,2%). Ponadto, ankietowani potwierdzili, że maluchy są posiadaczami ogromnej liczby zabawek. Z badania wynika, że prawie połowa z nich ma w swojej kolekcji ponad 50 sztuk zabawek (35,1% – od 50 do 100 szt. + 11,2% – ponad 100 szt.). Pozostałe 53% dzieci posiada mniej niż 50 zabawek. Wyniki te pokazują, że liczba zabawek w domach jest dość duża, co sprawia, że wybór kolejnego prezentu staje się coraz trudniejszy. W końcu idealna zabawka to taka, która zrobi na maluchu wrażenie, będzie „na czasie” i spowoduje, że zechce  się nią bawić jak najdłużej (prawie ¼ bawi się nową zabawką krócej niż 3 dni!).

Obdarowywanie prezentami najbliższych to niezwykle przyjemne uczucie, zwłaszcza jeśli prezent jest trafiony w dziesiątkę i sprawia, że na twarzy dziecka pojawia się ogromny uśmiech. Rodzice powinni pamiętać, że oprócz pięknych prezentów, w rozwoju dziecka ważną rolę odgrywa także czas spędzony na zabawie ze swoją pociechą. Podczas badania, 34,3% rodziców przyznało, że poświęca za mało czasu na zabawę z dzieckiem. Większa grupa (57,4%) uważa, że na zabawie spędza dokładnie tyle czasu, ile dziecko potrzebuje, natomiast 8,3% osób biorących udział w badaniu stwierdza, że ich maluch woli bawić się sam.

„Jaka zabawka będzie idealna dla mojej pociechy?” – Wielu rodziców zadaje sobie to pytanie. Oczywiście każde dziecko jest inne, każdemu należy poświęcać uwagę, słuchać, obserwować rozwój i zdolności, „uczyć się” jego reakcji i poznawać potrzeby. Dzięki temu można odpowiednio dobierać zabawki do charakteru oraz upodobań malucha. Ważne jest także, aby stawiać na jakość zabawek, a nie na ich ilość. Mnóstwo nieinteresujących zabawek kupowanych z dużą częstotliwością może znudzić dziecko i sprawić, że okres ich użytkowania ulegnie znacznemu skróceniu. Prezenty, które zaskoczą dziecko, rozbudzą jego ciekawość oraz będą dostosowane do jego wieku, z pewnością na dłużej przykują uwagę malca. Dodatkowo zabawki, które posiadają nie tylko walory rozrywkowe, ale także edukacyjne, mają szansę w bezpieczny sposób wprowadzać pociechę w realny świat oraz uczyć poprzez zabawę.

Wyniki badania przeprowadzonego przez ZENOX.pl napawają optymizmem. Wygląda na to, że rośnie nam kreatywne, ciekawe świata, chętne do wspólnego działania pokolenie. Nasza w tym głowa, by świadomie dostarczać mu odpowiednich ku temu narzędzi i dobrych przykładów.

 

Informacje o badaniu (ankiecie):

Forma: internetowy quiz

Czas trwania: 01.11.2018 – 14.11.2018

Liczba ankietowanych: 7834

Organizator badania: ZENOX.pl

 

Więcej informacji o organizatorze badania:

ZENOX.pl to największy internetowy supermarket rolniczy w Polsce, który codziennie dostarcza swoim Klientom części i artykuły rolnicze najwyższej jakości.  Specjaliści z ZENOX.pl wiedzą, że poza pracą ważna jest także nauka i zabawa, dlatego w asortymencie sklepu znaleźć można ciekawe zabawki dla najmłodszych. Są to m.in. zabawki pochodzące od takich producentów, jak Bruder, Rolly Toys, BIG, Siku, Klein, Kids Globe, Bullyland, Dickie. Sklep oferuje również modele Universal Hobbies oraz Gry Schmidt. Wszystkie zabawki dostępne w ofercie ZENOX.pl posiadają walory poznawcze, edukacyjne i rozrywkowe, wykonane są z trwałych i bezpiecznych dla dzieci materiałów.

Sklep ZENOX.pl gwarantuje najwyższy standard obsługi klientów, atrakcyjne ceny, szeroki wybór towarów pochodzących od renomowanych producentów oraz błyskawiczną realizację zamówień.