Za nami pierwszy dzień kalendarzowej jesieni. W deszczowe i chłodne dni organizm dziecka potrzebuje więcej pokarmów bogatych w witaminy i składniki odżywcze, które wzmocnią jego układ odpornościowy, odpowiedzialny za skuteczną obronę przed infekcjami i przeziębieniem. Odpowiednia i różnorodna dieta pomoże uniknąć wielu jesiennych chorób. Warto wiedzieć, jak zaplanować jesienne menu, by wesprzeć odporność dziecka.

1000 pierwszych dni życia to czas, który ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego zdrowia. Już po narodzinach, w okresie karmienia piersią i rozszerzania diety niemowlęcia, kształtuje się jego układ odpornościowy – chroniący organizm przed wirusami. Mleko mamy ma wyjątkowy wpływ na tworzenie się odporności u dziecka, dlatego ważne jest, abyś karmiła dziecko wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy jego życia. Naturalne karmienie wzmacnia odporność, gdyż razem z pokarmem dostarczane są składniki wspomagające rozwój i dojrzewanie układu immunologicznego młodego organizmu.

Rozszerzanie diety

Nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia dziecka, ale nie później niż w 26. tygodniu przychodzi odpowiedni moment na rozszerzanie diety dziecka[1], ponieważ samo mleko przestaje dostarczać wystarczającą ilość m.in. witamin, białek czy żelaza. Nowe produkty w jadłospisie wpływają na prawidłowy rozwój dziecka, dają potrzebną energię, oprócz tego wzmacniają odporność. Nadal w organizmie niemowlęcia dojrzewa układ pokarmowy, programuje się metabolizm, a wczesne doświadczenia dziecka z nowymi pokarmami mają wpływ na jego preferencje i wybory żywieniowe w dorosłym życiu. Prawidłowa dieta powinna być zatem dostosowana do potrzeb niedojrzałego organizmu. Aby mieć pewność, że podajesz dziecku najlepsze produkty, pamiętaj o ważnych zasadach:

  • Wybieraj produkty bezpieczne i sprawdzone, pochodzące z pewnych źródeł spełniających rygorystyczne normy jakości.
  • Produkty dostosowane do potrzeb wrażliwych organizmów małych dzieci z oznaczeniem wieku na opakowaniu – musi się na nich znajdować informacja, od którego miesiąca życia można podać je dziecku.
  • Do zaspokajania pragnienia dziecka wybieraj wyłącznie wodę – nie sugeruj się, że napój jest wzbogacony w witaminę C lub inne mikroelementy, to tylko chwyt marketingowy dla słodzonych, niezdrowych napojów.

Odporność w produktach

Jesienna dieta powinna być różnorodna i składać się z produktów zawierających cenne witaminy i składniki mineralne wzmacniające odporność Twojego dziecka:

  • Warzywa Brokuły i szpinak bogate są w wapń. Marchewka, pomidor i dynia zawierają większe ilości B-karotenu czyli, prowitaminy A, która wzmacnia odporność. Zielone warzywa liściaste są źródłem żelaza odpowiedzialnego za działanie układu nerwowego i mechanizmów immunologicznych[2]. Buraki wzmacniają organizm i odporność, ponadto są dobrym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego szczególnie w czasie ciąży. Cukinia zawiera potas i żelazo, jest łagodna w smaku i nie odkładają się w niej metale ciężkie, dlatego szczególnie polecana jest małym dzieciom.
  • OwoceJabłka w swoim składzie posiadają potas i witaminy C, które wspierają układ odpornościowy w walce z wirusami. Gruszki zawierają błonnik pokarmowy oraz jod, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy. Śliwki regulują trawienie i poprawiają apetyt, zawierają sporo witaminy E oraz witamin z grupy B.
  • Mięso – jest ono wartościowym źródłem kwasu arachidonowego, jednego z kwasów tłuszczowych potrzebnych do rozwoju układu odpornościowego. Najlepszym mięsem dla niemowląt jest chude mięso, czyli indyk i kurczak.
  • Ryby – zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym DHA, który jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego rozwoju mózgu oraz układu odpornościowego. Podawaj swojemu dziecku przede wszystkim: śledzia, łososia, szproty i halibuta.
  • Jaja – mogą być wprowadzane jednocześnie z produktami uzupełniającymi. Żółtko jaja kurzego jest źródłem witamin z grupy B i żelaza[3].

Zdrowe witaminy

W pierwszym roku życia dziecka nawet najlepiej zbilansowana dieta może nie zaspokoić zapotrzebowania na wszystkie elementy odżywcze potrzebne do prawidłowej ochrony przed infekcjami. Witaminy, które są potrzebne do utrzymania zdrowia dziecka:

  • Witamina D – jej właściwości mają bardzo duże znaczenie w metabolizmie wapnia i fosforu, ale także korzystnie wpływa na ogólną odporność organizmu. Znajduje się w kiełkach słonecznika, produktach mlecznych, jednak z uwagi na zapotrzebowanie organizmu, należy ją suplementować.
  • Witamina K – jest niezbędna do prawidłowego krzepnięcie krwi. Jej braki, szczególnie u noworodków i niemowląt, mogą powodować groźne dla zdrowia i życia dziecka krwotoki.

O tym, jak wspierać odporność dziecka dowiesz się na stronie edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia” www.1000dni.pl

[1] Poradnik żywienia niemowląt, źródło: http://www.1000dni.pl/up/images/j19x32c42y8ehfr/poradnik-zywienia-niemowlat.pdf

[2] Poradnik żywienia niemowląt, źródło: http://www.1000dni.pl/up/images/j19x32c42y8ehfr/poradnik-zywienia-niemowlat.pdf

[3] Tamże