Inteligentna reklama w łazience? Lustro komunikujące się z człowiekiem?  To nie żart, ale jeden z wielu innowacyjnych projektów opiniowanych przez ekspertów Grupy Gumułka.

Abyss Glass to interaktywne lustro prezentujące na swych powierzchniach multimedialne treści. Lustro wykorzystuje technologię Leap Motion, dzięki którym możliwa jest interakcja widza z wyświetlanymi komunikatami, podobnie jak np. przy korzystaniu z tabletu. Urządzenie ma wbudowany układ elektroniczny oraz  panel użytkownika odpowiadający za dopasowanie wyświetlanych treści w zależności od odbiorcy.

Innowacyjne lustro skonstruowali młodzi wynalazcy z katowickiej firmy Abyss Glass. –  W internecie natknęliśmy się na prosty prototyp, z kilkoma podstawowymi funkcjami. Nasz zespół przez ostatni rok udoskonalał produkt. Dodaliśmy nowe  funkcjonalności, takie jak zdalna edycja wyświetlanej treści przez panel na stronie www czy zainstalowanie szeregu czujników umożliwiających pełną interakcję z wyświetlaną treścią. W efekcie powstało zupełnie inne urządzenie – mówi Jakub Nagórski, jeden z współtwórców Abyss Glass.

Lustra Abyss Glass będą dostępne na rynku w trzech różnych wariantach, dopasowanych dla różnych segmentów odbiorców. – Pierwsza możliwość to kupienie urządzenia z rocznym serwisem. To wybór przeznaczony głównie dla klientów indywidualnych, chcących zainstalować lustro w domu oraz dla firm, do zastosowania w recepcjach czy windach. Drugim wariantem będzie wypożyczenie ich, np. na firmową imprezę. Trzecią opcją jest najem bądź leasing urządzenia. – wyjaśnia Arkadiusz Adamek, współtwórca Abyss Glass.

Lustra Abyss Glass to tylko jeden z innowacyjnych projektów wycenianych przez Grupę Gumułka. Innymi projektami były m.in. robot sadowniczy opryskujący drzewa i krzewy owocowe, system zarządzania energią w mieście czy program monitorujący aktywność pracowników w mediach społecznościowych. Takie pomysły rodzą się w start-upach – innowacyjnych przedsiębiorstwach, związanych najczęściej z branżą IT, ekologią, ale także z transportem, rolnictwem czy medycyną. Start-upy charakteryzują się wyższym niż w przypadku standardowych przedsięwzięć ryzykiem, ale i potencjalnie wyższym zwrotem z inwestycji. Jednym ze start-upów, który odniósł spektakularny sukces, jest firma Google.

Jak wyjaśnia Marcin Roj, ekspert Grupy Gumułka specjalizujący się w wycenie innowacyjnych projektów, start-upy  w początkowej fazie rozwoju korzystają ze wsparcia inkubatorów przedsiębiorczości. – Inkubator inwestuje w projekt środki finansowe, w zamian obejmując część udziałów, jednak mniej niż połowę. To daje gwarancję utrzymania kontroli nad firmą przez projektodawców – podkreśla ekspert Grupy Gumułka.

W przypadku Abyss Glass wsparcia udzielił fundusz Aligo Capital Sp. z o.o.. By podjąć racjonalną decyzję biznesową, fundusz poprosił o wycenę lustra ekspertów majątkowych Grupy Gumułka. – W opiniach bierzemy pod uwagę zarówno koszt materiałów, jak i wartości niematerialne i prawne, takie jak know-how, oprogramowanie, patent czy prawo do uzyskania patentu. Inną metodą wyceny jest metoda dochodowa, gdzie pod uwagę bierzemy przede wszystkim możliwe przepływy pieniężne z przedsięwzięcia oraz zidentyfikowane ryzyka. W teorii wyceny funkcjonują jeszcze metody porównawcze. Zastosowanie tej ostatniej koncepcji nie było jednak możliwe, podobnie z resztą jak w większości projektów innowacyjnych,
bo Abyss Glass to produkt całkowicie nowy na rynku – mówi Marcin Roj.

Lustra Abyss Glass są już gotowe do sprzedaży.  Jeden ze znanych katowickich biurowców zamówił już 10 luster. Wynalazkiem interesuje się też jeden z hoteli. – Nie możemy się  doczekać, kiedy nasz produkt wejdzie na rynek. Czekamy jeszcze tylko na uzyskanie niezbędnych certyfikatów bezpieczeństwa – mówi Jakub Nagórski.