A gdyby tak nauczyć dzieci  analitycznego i logicznego myślenia, rozwiązywania skomplikowanych problemów i pokazać im, jak prawidłowo ocenić ryzyko, np.: czy lepiej wejść w bagno, czy jednak wybudować kładkę? Pracownicy Motorola Solutions Polska stworzyli autorski program MotoBelfer skierowany do uczniów szkół podstawowych. Celem programu jest przekazanie dzieciom doświadczenia z zakresu tworzenia nowoczesnych rozwiązań (w szczególności oprogramowania). Pilotażowy program rusza  w Małopolsce od marca 2018 roku.

Czy Internet dla kilkulatka to tylko narzędzie do grania? W większości przypadków tak. Pracownicy Motorola Solutions Polska chcą zmienić to podejście i udowodnić, że dziecko w sieci może czerpać praktyczną wiedzę, bawić się w programowanie, tworzyć filmy i bajkowe animacje.

Z inicjatywy wolontariatu pracowniczego Motorola Solutions Polska od marca w dwóch małopolskich szkołach podstawowych: w Krzywaczce i Mogilanach uruchomiony zostanie pilotażowy program edukacyjny MotoBelfer. – Naszym celem jest przekazanie dzieciom  wiedzy i – przede wszystkim – umiejętności mądrego i efektywnego korzystania z komputera. To nasza odpowiedź na wyzwania zinformatyzowanego społeczeństwa – mówi Krystyna Pietrzykowska z Motorola Solutions Polska.

Program MotoBelfer będzie składał się z warsztatów i zajęć z kompetencji przyszłości. Stowarzyszenie Talent Management in Tech wspólnie z Motorolą Solutions opracowało materiały do pracy z uczniami. Naszym zadaniem jest przygotowanie i poprowadzenie interaktywnych warsztatów rozwijających tzw. umiejętności miękkie, które są znaczącym uzupełnieniem wiedzy. Wybraliśmy, w porozumieniu z nauczycielami, te umiejętności, które określane są „kompetencjami przyszłości” – opowiada Justyna Pawlak-Mihułka, CEO Stowarzyszenia. Wśród nich są: praca w środowisku wielokulturowym, praca w szumie informacyjnym, kreatywność, autoprezentacja, otwartość na zmiany, jak również praca w zespole. Program jest  skierowany do szkół podstawowych z terenów wiejskich. Od marca ruszy pilotaż  w dwóch szkołach podstawowych: w Krzywaczce i Mogilanach, z którymi Motorola Solutions współpracuje do dawna, min. wyposażając w komputery sale informatyczne. Podczas prowadzenia zajęć MotoBelfer Kids dla dzieci z klas 1-3 pracownicy Motoroli będą korzystać z platformy Hour of code, na której są gotowe scenariusze lekcji  dla młodszych i starszych uczniów. – W ten sposób dzieci będą mogły nauczyć się, jak kodować bez użycia komputera, a także zrozumieć, do czego w codziennym życiu może się przydać taka umiejętność – tłumaczy Agnieszka Doniec z Motorola Solutions Polska. Dzięki wykorzystaniu podczas zajęć popularnych gier typu Maincraft czy Angry Birds nauka będzie przyjemnością nawet dla najbardziej niechętnego malucha. Zajęcia dla uczniów klas 4-6 na w ramach MotoBelfer Junior bazują na scratchu, czyli interpretowanym wirtualnym języku internetowym. W ten sposób dzieci przejdą wszystkie etapy tworzenia: od burzy mózgów, przez projektowanie interfejsu i wymyślanie rozwiązania, a kończąc na implementacji. – Uczniowie zobaczą, że programowanie to proces zespołowy, bardzo twórczy i koncepcyjny. Chcemy rozprawić się ze stereotypem, że programowanie to tylko siedzenie i uderzanie w klawiaturę, a programista „świata poza komputerem nie widzi” – żartuje Agnieszka Doniec. Klasy 7-8 będą się szkoliły za pomocą design thinking. Na bazie gotowych scenariuszy sami zaprojektują swoja grę – poznają wszystkie etapy jej tworzenia. Edycja MotoBelfer Senior High obejmuje uczniów szkół średnich. Zajęcia będą przeprowadzane w formie warsztatów/webinariów z wykorzystaniem Małopolskiej Chmury Edukacyjnej. To znaczne ułatwienie, które pozwala na objęcie warsztatami większej ilości szkół w tym samym czasie i efektywniejsze wykorzystanie czasu pracowników Motorola Solutions Polska. Warsztaty będą przeprowadzane z siedziby firmy.

Program obejmuje także zajęcia dla nauczycieli i rodziców. Nauczyciele będą mogli wzbogacić swój warsztat o zajęcia dostępne w ramach MotoBelfera. Natomiast rodzice skorzystają z porady jak prawidłowo zabezpieczyć urządzenia multimedialne, takie jak np. komputer czy PlayStation, przed treściami nieodpowiednimi dla dzieci. – Zależało nam, aby MotoBelfer był programem kompleksowym i efektywnym, dlatego zdecydowaliśmy się włączyć także dorosłych, odpowiedzialnych za to, w jaki sposób najmłodsi spędzają czas w sieci – mówią twórcy programu.

MotoBelfer nie powstałby, gdyby nie zainteresowanie dzieci samych pracowników firmy Motorola Solutions Polska. – Podczas dni otwartych w naszej firmie zawsze przygotowujemy warsztaty dla dzieci. Cieszą się one tak wielkim zainteresowaniem, że postanowiliśmy iść dalej i organizować w szkołach innowacyjne zajęcia, które przybliżają dzieciom zasady programowania – opowiada Krystyna Pietrzykowska.

MotoBelfer to wynik entuzjazmu i zaangażowania pracowników. Jest on częścią programu pracowniczego wolontariatu firmy Motorola Solutions Polska.