Wysyłanie samochodu w kosmos, rozwijanie sztucznej inteligencji czy tworzenie pojazdów samojezdnych – ludzki umysł zdaje się nie mieć granic. Kto i w jaki sposób będzie go stymulował do pracy nad kolejnymi przełomowymi rozwiązaniami? Współcześni młodzi wynalazcy, innowatorzy – pomysłowi, pełni pasji i nie bojący się ryzyka.

Innowacyjne myślenie to obecnie jedna z najbardziej pożądanych cech wśród osób z wykształceniem technicznym, o czym świadczy rosnące w Polsce i na świecie zainteresowanie startupami, które często tworzą młodzi wynalazcy. Łączą oni praktyczne umiejętności techniczne z kompetencjami biznesowymi. Z raportu „Polskie Startupy 2017” wynika, że 43% startupów deklaruje zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem technicznym, a liczba ta rośnie z roku na rok. Jednak – jak zauważają twórcy raportu – w Polsce wyraźnie brakuje odpowiedniego wsparcia uczniów w budowaniu kompetencji technicznych na wczesnych etapach edukacji.

„Firma Bosch przechodzi za sprawą internetu największą od czasu powstania transformację. Wykorzystując koncepcję Internetu Rzeczy (IoT) integrujemy świat realny z wirtualnym. Dzięki temu nasze produkty i usługi komunikują się ze sobą i światem zewnętrznym. Jesteśmy prekursorem rozwiązań w obszarze mobilności, inteligentnych miast i szeroko pojętego IT, które wkrótce będą miały realny wpływ na nasze życie. Aby sprostać wzywaniom dynamiczne zmieniającego się świata, warto mądrze edukować dzieci, dając im szansę na dostęp do najnowszych osiągnięć technologicznych i ich twórców” – powiedziała Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o.

Wynalazcy jutra

Poziom skomplikowania obecnych projektów jest tak duży, że praca nad nimi wymaga połączenia wiedzy i umiejętności wielu międzynarodowych zespołów. Jak zatem wspierać uczniów w rozwijaniu ich kompetencji, aby w przyszłości potrafili na przykład wysłać rakietę na Marsa? Zachęcać ich do eksperymentowania w obszarze nauk ścisłych i uczyć pracy w zespołach, co od lat jest celem Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha. Rozpoczynająca się właśnie 8. edycja programu odbywa się pod hasłem „Wynalazcy jutra” i będzie rozwijać myślenie startupowe u dzieci. W czasie warsztatów kreatywnych uczestnicy Akademii będą mogli między innymi zaprojektować inteligentne miasto, zbudować stację do badania powietrza czy samodzielnie uzyskać energię odnawialną. Nie zabraknie też takich tematów jak sztuczna inteligencja, Internet rzeczy czy elektromobilność, nad którymi zaawansowane prace prowadzi firma Bosch.

Dzięki współpracy z wiodącymi centrami badawczo-rozwojowymi uczestnicy programu będą mogli zwiedzić ośrodek analityki Big Data ICM UM i Wrocławski Park Technologiczny, sprawdzić jak w praktyce zarządza się łańcuchem dostaw w fabryce przemysłowej oraz wziąć udział w hackathonie organizowanym przez IT Competence Centre Bosch.

Tegoroczną edycję programu merytorycznie i medialnie wspiera biotechnolożka i pasjonatka nauki Kasia Gandor. Poniżej zamieszczamy link do pierwszego z serii filmu, w którym nasza ekspertka omawia 5 problemów, z jakimi ludzkość będzie się zmagać w najbliższych dekadach.

Link do filmu Kasi Gandor:

https://www.youtube.com/watch?v=hvAcLaLkP5Y&t=40s

***

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to program edukacyjny skierowany do uczniów w wieku 13-15 lat, organizowany przez firmę Robert Bosch od 2011 roku. Celem projektu jest rozbudzenie zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi, nauka przez zabawę i promocja uzdolnionej technicznie młodzieży. Akademia ma na celu także pokazanie, jak fascynujące może być zastosowanie wiedzy technicznej w tworzeniu funkcjonalnych i przyjaznych dla środowiska wynalazków.

 

Więcej informacji:

www.akademiawynalzacow.edu.pl

https://www.facebook.com/akademia.wynalazcow/

https://www.instagram.com/akademia_wynalazcow/

https://www.youtube.com/playlist?list=PLXb9KrWhBIn6ZoKIhFvkMYy8shsD73AGh