Ostatnie spektakularne kampanie crowdfundingowe w Polsce pokazały, że można zebrać dowolną kwotę w wyznaczonym przez siebie okresie. Ważny jednak jest cel zbiórki i to, co mamy do zaoferowania. Wielokrotnie już byliśmy świadkami projektów które zebrały zakładaną sumę w mniej niż 24 godziny.

Wszystkim, którym wydaje się, że w finansowaniu społecznościowym szansę mają tylko Ci, których pomysł opiera się na znanej marce są w błędzie. – „Zbiórki na portalach takich jak Kickstarter, Beesfund czy Wspieram.to pokazują, że o sukcesie nie decyduje przypadek. Zazwyczaj efekt końcowy opatrzony jest ciężką pracą całego zespołu i dniami przygotowań” – mówi Dominika Zabrocka
z firmy Wspieram.to.

O czym musimy więc pamiętać, aby nasz projekt miał szansę się udać?

  • Przenalizujmy inne projekty o podobnej tematyce, które się zrealizowały.

Zanim założymy projekt i rozpoczniemy zbiórkę funduszy powinniśmy zapoznać się
z podobnymi projektami, które zrealizowały się w tej samej kategorii. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić czym cechowały się udane realizacje. Taka wiedza pozwoli nam odpowiednio zoptymalizować projekt, aby jak najlepiej zaprezentował nas i nasz pomysł przed potencjalnymi wspierającymi.

  • Zadbaj o odpowiedni wygląd i wizerunek projektu

Wizerunek kampanii to pozytywne skojarzenia i emocje, jakie budzi ona u fanów
i potencjalnych wspierających.  Tworzy go zarówno styl komunikacji, film promocyjny jak
i cały wygląd projektu zamieszczonego na platformie. Określ emocje jakie chcesz wzbudzać
i stwórz go tak, aby opowiadał niezwykłą historię. Twoją historię.

  • Dowiedz się, gdzie znajdziesz potencjalnego wspierającego

Zanim uruchomimy nasz projekt konieczne będzie zbudowanie bazy miejsc i osób, które będą zainteresowane wsparciem, bądź napisaniem na temat naszego pomysłu. Dobrze widziane jest również przygotowanie listy dziennikarzy, którzy będą zainteresowani tematyką naszych działań.

  • Zaplanuj strategię komunikacji w mediach oraz harmonogram działań

Kiedy już wiemy do kogo się zwrócić, warto to skrupulatnie zaplanować. Nic bardziej nie utrudnia działań niż chaotyczne wysyłki not prasowych i szybka próba dotarcia do mediów dzień przed startem projektu. Tworząc harmonogram działań będziemy w stanie zaplanować wszystko z odpowiednim wyprzedzeniem. Ważny jest odpowiedni dobór mediów, opiniotwórczych ludzi, czy serwisów tematycznych.

  • Wybierz narzędzia, za pomocą których zbudujesz zaangażowanie i skierujesz ruch na stronę swojego projektu

Jeśli pomyślnie udało się nam określić naszą grupę docelową, powinniśmy wybrać narzędzia, które odpowiednio ją zaangażują. Najpopularniejszymi z nich będą: media społecznościowe (Facebok Youtube, Twitter), konkursy, ankiety, motywujące nagrody za wsparcie oraz nowe cele, które będą odblokowane w kolejnych krokach wsparcia. Pamiętaj, że sam ruch
na platformie crowdfundingowej nie zapewni sukcesu.

  • Realizuj działania zgodnie z zaplanowaną wcześniej strategią

Staraj się działać zgodnie z ustalonym harmonogramem. Im więcej działań będzie odpowiednio zaplanowanych, tym łatwiej będzie nam realizować założone cele.

Nie powinniśmy zapominać, że dobrze przygotowana i prowadzona kampania crowdfundingowa czasami niczym nie różni się od pracy zawodowej. Z tą różnicą, że sami zbieramy na swoje wynagrodzenie.