Z niektórymi przedsięwzięciami biznesowymi wiąże się długi okres przygotowawczy. Miesiące ciężkiej pracy skutkują pokazaniem produktu, który ma bardzo krótki okres ważności. Polska firma Elfi, producent listów oraz filmów wideo od Świętego Mikołaja pokazuje, jak z małej firmy stworzyć europejskiego lidera świątecznych, personalizowanych filmów wideo.

Na początku było słowo….

Wszyscy lubimy Świętego Mikołaja. Jako dziecko każdy przynajmniej raz usiadł przy biurku z kartką papieru i z wypiekami na twarzy, by stworzyć list, a właściwie listę prezentów na święta. Odpowiedzią od świętego Mikołaja był prezent znaleziony pod choinką. A gdyby tak Mikołaj odpisał na list? Tak zaczęła się przygoda Michała i Piotra Zielawskich ze start up’em Elfi listydomikolaja.pl.  W 2008 roku dwuosobowa firma zajmowała się pisaniem na zamówienie personalizowanych listów od św. Mikołaja. Miał to być miły akcent dodatkowo budujący magię świąt.

Chcieliśmy dać narzędzie, które w zabawny i autentyczny sposób będzie tworzyć magiczną, świąteczną atmosferę.” – mówi Michał Zielawski, CEO Elfi – „Listy są bardzo ważną częścią naszej działalności, jednak prawdziwym hitem okazało się wideo od świętego Mikołaja. To pomysł, dzięki któremu z małej firmy ewoluowaliśmy w europejskiego lidera tego rynku”.

A następnie obraz….

 Spersonalizowany film wideo to bardzo innowacyjny produkt. Proces przygotowania filmu i aplikacji zajmuje ponad 8 miesięcy w roku. Profesjonalny plan filmowy, prawdziwy święty Mikołaj prosto z Laponii, dużo śniegu i efekty specjalne tak autentyczne, że żadne dziecko już nie zwątpi w istnienie świętego Mikołaja, to elementy składowe sukcesu. Filmy wideo dostępne są na pięciu europejskich rynkach.

Można powiedzieć, że w tym roku nasyciliśmy Polskę listami i filmami wideo od św. Mikołaja. Nasze produkty trafiły do kilkudziesięciu tysięcy polskich domów. Dlatego zaczęliśmy poszukiwać nowych rynków. Jesteśmy obecni w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i we Włoszech, w których co ciekawe jesteśmy niemal równie popularni jak w Polsce.” – dodaje Zielawski.

Technologia…kluczem do sukcesu

Ze względu na specyfikę działalności pojawiły się pytania, jak dostosować infrastrukturę IT do sezonowości produktu. Jak w sposób racjonalny kosztowo i czasowo zapewnić moc obliczeniową aplikacji, z której w szczytowych momentach korzysta nawet 60.000 użytkowników dziennie.

Potrzebowaliśmy bardzo elastycznej usługi, którą będziemy mogli skalować i rozwijać wraz ze wzrostem naszych potrzeb. Poza sezonem wejść na naszą stronę nie jest wiele,, w grudniu natomiast ta liczba jest ponad 100 krotnie wyższa. Potrzebowaliśmy infrastruktury IT, która dopasuje się do naszych potrzeb i pozwoli reagować w czasie rzeczywistym. Od października do grudnia nasze zapotrzebowanie na serwery rośnie od 5 do 100%. Wzrosty są skokowe i nie zawsze jesteśmy w stanie je przewidzieć. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z e24cloud, należącą do Beyond.pl dzięki któremu mamy możliwość efektywnego zarządzania zasobami” – mówi Michał Zielawski.

Dodatkowym atutem są niskie koszty IT. Outsourcing tych usług dobrze sprawdza się w przypadku startupów, ponieważ zaoszczędzone na infrastrukturze IT środki można przeznaczyć na inne formy działalności takie jak: promocja czy rozwój produktu. Korzystając z serwerów w chmurze e24cloud listydomikolaja.pl nie muszą planować zużycia zasobów „na zapas”. Odpada także konieczność płacenia za nieużywany serwer, ponieważ usługa rozliczana jest tylko za rzeczywiste zużycie. A dzięki szerokiemu portfolio usług Beyond.pl firma możliwość dopasowania narzędzia precyzyjnie do potrzeb kolejnych projektów, które mogą pojawić się w kolejnych miesiącach.

W przyszłym roku wprowadzimy nowe filmy wideo dedykowane dorosłym użytkownikom. Ponad to planujemy intensywny rozwój za oceanem. Rynek amerykański i kanadyjski będzie wielkim wyzwaniem z uwagi na dużą konkurencję. Ale myślę, że obronimy się jakością oraz stabilną usługą. W przypadku naszego biznesu w sezonie nie możemy pozwolić sobie nawet na jednodniowe przestoje w dostępności usługi. Również dlatego wybraliśmy Beyond.pl”– dodaje Zielawski.

Decydując się na skorzystanie z usług wiarygodnego partnera w zakresie chmury obliczeniowej listydomikolaja.pl otrzymały gwarancję  bezpieczeństwa i  dostępności zasobów. Obiekt Beyond Data Center 2 jako pierwszy w Polsce i drugi w Europie otrzymał oficjalny status Rated-4 ANSI/TIA-942:2014 Certified. Jest to najwyższy z możliwych stopień certyfikacji przyznawany centrom danych w pełni odpornym na awarie, co oznacza, że uszkodzenie jakiegokolwiek z elementów nie przyczyni się do zatrzymania pracy obiektu.

Od czasu gdy współpracujemy z Beyond.pl nie zanotowaliśmy żadnych przestojów w dostarczaniu usług. To dla nas niezwykle ważne. Jeśli w okresie świątecznym taka sytuacja by się wydarzyła straty finansowe i wizerunkowe byłyby ogromne. Dlatego postawiliśmy na firmę, która spełnia najwyższe standardy  bezpieczeństwa.” – podsumowuje Michał Zielawski.

 

Beyond.pl od 2005 r. dostarcza pełen zakres usługi związanych z infrastrukturą IT dla biznesu, w tym usługi data center i cloud computing. Firmę na rynku wyróżnia kompleksowe podejście do potrzeb klienta. Z infrastruktury Beyond.pl korzystają m.in.: Castorama ,Concordia Ubezpieczenia, Dalkia, Data System Group, Euroflorist, Golden Submarine, Hicron, Hochtief Polska, IAI SA, Komputronik, Level3, Money.pl, Nokaut, RETN, 2ClickShop. Beyond.pl jest pierwszym w Polsce neutralnym telekomunikacyjnie centrum danych, co pozwala klientom na swobodę wyboru operatora i gwarantuje najlepszą jakość usług łączności.

http://www.listymikolaja.pl/