W Polsce co 40 sekund przemocy doświadcza 1 kobieta, ale tylko jedna trzecia z nich zgłasza ten fakt na policję . Strach, wstyd, poczucie bezradności nie pozwalają mówić o problemach otwarcie. Dlatego tak ważne jest, by ofiary i świadkowie przemocy mieli do kogo całkowicie anonimowo zwrócić się po pomoc. Taką możliwość daje im „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia, którą wspiera AVON, zapewniając środki na funkcjonowanie poradni e-mailowej i telefonicznej przez kolejny rok.

Polki doświadczają przemocy
Statystyki są przerażające. W Polsce co roku przemocy doświadcza ponad 800 tys. kobiet. Co szósta po kłótniach w wyniku „rodzinnych nieporozumień” wymaga hospitalizacji, a co 2,5 doby jedna umiera. Co 7 minut zgłaszany jest na policję fakt doświadczenia przemocy, a mimo to wiele incydentów nie wychodzi na jaw. Za każdą anonimową liczbą stoją prawdziwe historie pełne poniżenia, krzywdy, poczucia uwięzienia w sytuacji bez wyjścia, nierzadko też osamotnienia wśród obojętnych na problem sąsiadów czy bliskich.

– To wszystko dzieje się właśnie teraz, być może blisko nas. Liczby są potwierdzeniem tego, jak bardzo potrzebne są działania na rzecz przeciwdziałania przemocy wobec kobiet. – mówi Renata Durda, kierowniczka „Niebieskiej Linii” Instytutu Psychologii Zdrowia.

Aktualność problemu oraz jego skala potwierdzają niezbędność funkcjonowania różnorodnych form wsparcia dla osób dotkniętych przemocą. Mając na uwadze dobro tych, którym szczególnie trudno zwrócić się z prośbą o pomoc, AVON Cosmetics Poland już drugi rok z rzędu przekazuje środki na funkcjonowanie poradni telefonicznej i poradni mailowej „Niebieskiej Linii”.

– Podstawową misją Avon jest wspieranie kobiet, szczególnie tych doświadczających przemocy. Aż 85% wszystkich zgłoszeń „Niebieskiej Linii” to telefony kobiet, które doświadczają przemocy domowej. Jej specjaliści w zeszłym roku pomogli ponad 6 tysiącom osób. Nie wyobrażamy sobie, aby nagle tej pomocy miało zabraknąć, dlatego zdecydowaliśmy się ponownie przekazać środki „Niebieskiej Linii”, aby mogła funkcjonować przez kolejny rok – motywuje przekazanie darowizny Barbara Goździkowska, General Manager AVON Cosmetics Poland.

Osoby, które doznają przemocy domowej (często im samym trudno określić się słowem „ofiara przemocy”) potrzebują kompleksowego wsparcia, uzyskania konkretnych informacji o sposobach zatrzymania przemocy, ale przede wszystkim rozmowy ze specjalistą, któremu mogą zaufać. W 2017 roku w wyniku zmienionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości kryteriów przyznawania dofinansowania poradnia telefoniczna i mailowa prowadzona przez „Niebieską Linię” IPZ straciła możliwość otrzymania dotacji ze środków publicznych. Jej funkcjonowanie wznowiono dzięki zbiórce publicznej oraz darowiźnie przekazanej ze środków kampanii AVON Kontra Przemoc. W tym roku Avon ponowił dotację na roczne funkcjonowanie infolinii, gdyż istniało ryzyko powtórzenia się sytuacji sprzed roku, kiedy telefon zamilkł na 3 miesiące z powodu braku środków.

– „Niebieska Linia” niesie realną pomoc. Zapewniamy opiekę psychologiczną i porady prawne, i co ważne dla osób pokrzywdzonych, pełną dyskrecję i anonimowość. To dodaje sił, odwagi, a przede wszystkim wiary w to, że z tej pozornie beznadziejnej sytuacji można wyjść. – dodaje Renata Durda.

Rocznie w Polsce jest zakładanych ponad 90 tysięcy Niebieskich Kart, co oznaczałoby, że niemal 100 tysięcy rodzin potrzebuje pomocy . Jednak policja szacuje, że problem dotyka trzykrotnie większej liczby rodzin, bo większość przypadków przemocy domowej po prostu nie jest zgłaszana organom ścigania. Dlatego takie organizacje jak „Niebieska Linia” są bardzo ważne dla osób, które nie mają odwagi albo możliwości zgłaszania sprawy na policję. Dzięki wsparciu AVON poradnia telefoniczna i e-mailowa przez cały rok będzie służyć wszystkim, którzy zwrócą się o pomoc.

AVON Kontra Przemoc
AVON od 2008 roku prowadzi w Polsce kampanię AVON Kontra Przemoc, w ramach której prowadzi działania na rzecz zapobiegania przemocy domowej oraz przełamywania społecznego tabu, którym wciąż jest przemoc zarówno dla jej ofiar jak i świadków tych incydentów. Działania AVON Kontra Przemoc skoncentrowane są nie tylko na edukacji dotyczącej rozpoznawania symptomów przemocy i promowania sposobów wsparcia ofiar, ale także na udzielaniu realnej pomocy osobom pokrzywdzonym. Prowadzone działania finansowane są w całości dzięki środkom pozyskanym ze sprzedaży produktów AVON „Powiedz STOP Przemocy!” z symbolem nieskończoności.

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
„Niebieska Linia” od ponad 20 lat realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie i edukacji w tym obszarze. Jest to najpopularniejsza organizacja tego typu w Polsce. Współpraca AVON z „Niebieską Linią” trwa od 2011 roku. W tym czasie, wspólnymi siłami, udało się zrealizować bardzo wiele inicjatyw wspierających ofiary przemocy domowej. Działania te to nie tylko poradnia telefoniczna i e-mailowa, ale również kampanie edukacyjne i prewencyjne.
W ubiegłym roku „Niebieska Linia”, przy wsparciu AVON, przeprowadziła kampanię „(Nie)bądź miła” – 16 Dni Przeciw Przemocy Wobec Kobiet.

Więcej informacji na temat kampanii AVON Kontra Przemoc na stronie: wielkakampaniaogodnosc.pl

 

Kontakt dla mediów:

Kinga Sobieraj
Senior Account Executive
Garden of Words
Mobile: 533 339 050
E-mail:k.sobieraj@gardenofwords.pl

Aleksandra Cicha
CSR Coordinator
Avon Cosmetics Poland
Mobile: 789 226 409
E-mail: aleksandra.cicha@avon.com