Rozmowa z Tomaszem Gruszczyńskim, Development Director w COSTA EXPRESS, wystawcą XXIV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2017

Jak zmieniła się w ostatnich latach branża horeca, w tym gastronomia w ofercie współczesnej stacji paliw?
Polacy są coraz bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami, co jednocześnie przekłada się na oczekiwanie wyższej jakości produktów również z kawomatów. Segment maszyn z ciepłymi napojami jest największy i odpowiada za około połowę wartości rynku. Nie wystarcza nam już zwykła kawa z automatu – szukamy smaku i wysokojakościowego produktu, który znamy z kawiarni. W tym tkwi źródło sukcesu maszyn COSTA EXPRESS. Każda kawa z naszych maszyn parzona jest na bazie mieszanki Mocha Italia, tej samej którą klienci znają z kawiarni COSTA COFFEE. Co ważne, wszystkie ziarna do każdej kawy są świeżo mielone, korzystamy również wyłącznie ze świeżego mleka. Dodatkowo klient może wybrać syrop smakowy wedle własnych upodobań.

Jak przygotować profesjonalne zaplecze dla takiej placówki? Jaką macie dlań ofertę?
Przede wszystkim oferujemy bardzo nowoczesne ekspresy, które są niemal niezawodne pod względem technicznym. Kawomaty COSTA EXPRESS mają wbudowany młynek, który pozwala na przygotowanie napoju na bazie świeżo mielonych ziaren. Również mleko pienione jest tuż przed podaniem klientowi. Co więcej, każdy nasz kawomat wyposażony jest w zaawansowany system online, który pozwala na zdalne monitorowanie urządzenia – kontroluje m.in. stan zapasów i jeśli któregoś produktu może niebawem zabraknąć – powiadamia o tym z wyprzedzeniem. To funkcja, która znacząco ułatwia pracę obsługi stacji.

Z naszych obserwacji wynika, że dla konsumentów ważną funkcją ekspresu do kawy jest szeroki wybór produktów. Dlatego COSTA EXPRESS daje nie tylko możliwość wyboru rozmiaru kawy czy dodatków smakowych, ale oferuje również napoje, takie jak np. gorąca czekolada.

Jak traktować relacje jakość-cena? Czy lepiej wejść na chińskiego Alibabę lub giełdę sprzętu używanego, czy lepiej skorzystać z projektanta, który dostosuje kompleksowość infrastruktury naszej gastronomii do uwarunkowań lokalnych?
Jakość sprzętu wpływa na jakość oferowanego produktu. Wbrew pozorom, swój aromat i smak kawa zawdzięcza nie tylko jakości ziaren. Nie mniej istotny jest także stopień ich zmielenia czy ciśnienie, z jakim woda przepływa przez kolbę. By zapewnić klientom wysoką jakość oferowanej kawy potrzebny jest przede wszystkim wysokiej klasy ekspres ciśnieniowy, który wykorzystuje świeże półprodukty. Dlatego COSTA EXPRESS stawia na najwyższej jakości maszyny, dzięki którym możemy oferować produkt taki sam jak w naszych kawiarniach. Także wygląd ekspresu do kawy nie pozostaje bezznaczenia. Nowoczesny, profesjonalny design nie tylko przyciąga uwagę konsumentów, ale daje też poczucie pewności w kwestii jakości oferowanych produktów, skłaniając do zakupu.

Czy tzw. inteligentne AGD może być rozwiązaniem dla przystacyjnego horeca? Czy jedynie zagrożeniem cyberbezpieczeństwa?
Żyjemy szybciej i oczekujemy również szybszej, kompleksowej obsługi oraz dostępności usług i produktów przez całą dobę. Inteligentne AGD to rozwiązanie, które znakomicie wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów. Z kolei dla branży horeca – to w mojej opinii znakomity przykład praktycznego wykorzystania innowacji technologicznych. COSTA EXPRESS już dziś intensywnie pracuje nad zaawansowanymi projektami, które adresują właśnie ten trend na rynku. Dążymy do tego, by niemal w pełni zautomatyzowana obsługa ekspresów COSTA, minimalizowała zaangażowanie obsługi stacji benzynowych, a samo korzystanie z naszych kawomatów było jeszcze wygodniejsze.

Rozmawiał: Zdzisław Pisiński, Redaktor Naczelny miesięcznika „Paliwa Płynne”, oficjalnego organu Polskiej Izby Paliw Płynnych

Z ofertą COSTA EXPRESS można się zapoznać podczas XXIV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2017 na stoisku E4 w dniach 17-19 maja w Warszawie. Zapraszamy!