W plebiscycie Wybór Konsumenta wyłoniono 19 liderów wśród mediów dostępnych na rynku polskim. Selekcji dokonali konsumenci – stali czytelnicy, telewidzowie, słuchacze określonego rodzaju medium. Badanie podzielono na dwa etapy, pierwszy – spotkania fokusowe, których celem było wyłonienie najistotniejszych cech w odniesieniu do konkretnych tytułów oraz kanałów telewizyjnych i radiowych. W drugim etapie konsumenci, uszeregowali powyższe cechy od najważniejszych do najmniej istotnych.

Media biorące udział w plebiscycie Wybór Konsumenta podzielone zostały na kategorie reprezentujące najważniejsze segmenty w tej dziedzinie. W każdej kategorii wyłoniono liderów, którzy zdobyli największe zaufanie wśród konsumentów, stałych odbiorców danego medium.

Największą wartością plebiscytu wyróżniającą Wybór Konsumenta spośród innych konkursów jest bazowanie wyłącznie na opinii konsumentów. Dzięki odpowiednio dobranym badaniom mogliśmy zasięgnąć wiedzy u źródła, czyli u odbiorców na co dzień śledzących informacje w różnego rodzaju mediachkomentuje Karolina Dias koordynator badania Wybór KonsumentaTo czytelnicy, telewidzowie czy też słuchacze posiadają najlepsze pokłady informacji o jakości i przydatności proponowanych im artykułów czy programów – dodaje.

Liderzy wśród mediów

Jak wynika z plebiscytu Wybór Konsumenta największy poziom satysfakcji spośród wszystkich ocenianych mediów uzyskał Przegląd Sportowy. Aż 61 proc. czytelników doceniło ten rodzaj czasopisma w kategorii „magazyny sportowe”. Na drugim miejscu, z 48,8 proc. poziomem satysfakcji, uplasował się Komputer Świat zwyciężając jednocześnie wszystkie czasopisma w kategorii „magazyny technologiczno – informatyczne”. Wysoki poziom zadowolenia odnotowuje również Metro z kategorii „gazeta bezpłatna” zdobywając niemal 40 proc. zaufanie konsumentów.

Łącznie w badaniu udział wzięło 180 środków masowego przekazu, spośród których wyłoniono dziewiętnastu liderów w następujących kategoriach:

ZWYCIĘZCA KATEGORIE
GAZETA WYBORCZA GAZETY CODZIENNE
METRO GAZETY BEZPŁATNE
CZTERY KĄTY MAGAZYNY DEKORACJI WNĘTRZ
AUTO ŚWIAT MAGAZYNY SAMOCHODOWE
PRZEGLĄD SPORTOWY MAGAZYNY SPORTOWE
ONET.PL INTERNETOWE SERWISY INFORMACYJNE
MAMO TO JA MAGAZYNY RODZINNE
MOJE GOTOWANIE MAGAZYNY KULINARNE
TVN 24 TV PROGRAMY INFORMACYJNE
TVN TV PROGRAMY ROZRYWKOWE
RMF FM RADIOWE PROGRAMY ROZRYWKOWE
RMF FM RADIOWE PROGRAMY INFORMACYJNE
VIVA MAGAZYNY O TEMATYSE SPOŁECZNEJ
TWÓJ STYL MAGAZYNY KOBIECE
NATIONAL GEOGRAPHIC MAGAZYNY PODRÓŻNICZE
CKM MAGAZYNY DLA MĘŻCZYZN
FOKUS MAGAZYNY NAUKOWE
NEWSWEEK MAGAZYNY TYGODNIKI
KOMPUTER ŚWIAT MAGAZYNY TECHNOLOGICZNE-INFORMATYCZNE

Metody badawcze

System oceny i klasyfikacji mediów składa się z dwóch etapów badania. W pierwszej kolejności, po wybraniu wszystkich kategorii oraz tytułów przynależących do danej tematyki organizowane są badania fokusowe, podczas których wybierane są najwyżej ocenione cechy w odniesieniu do konkretnych tytułów oraz kanałów telewizyjnych i radiowych. W badaniu fokusowym, wzięło udział łącznie 620 osób. Wytypowane kryteria poddawane są kolejnemu badaniu w postaci wywiadu online, gdzie konsumenci szeregują cechy od najważniejszych do najmniej istotnych, które wpływają na ich decyzje dotyczące wyboru konkretnego medium

W kolejnym etapie wybierane są najważniejsze cechy, które uzyskały od 80 do 90 proc. punktów i analizowane są w kontekście danej kategorii. Następnie odbywają się bardziej szczegółowe badania, dzięki którym wyłaniane są najlepsze media z każdej tematyki. W każdej kategorii tematycznej odpowiedzi udzieliło 150 osób – stałych czytelników, telewidzów, słuchaczy określonego rodzaju medium.

W Polsce, badanie Wybór Konsumenta został zorganizowany po raz pierwszy. Sam projekt i zastosowane metody badawcze zostały opracowane i wdrożone w Portugalii, gdzie odniosły bardzo duży sukces, a Wybór Konsumenta stał się najpopularniejszym badaniem konsumenckim realizowanym w tym kraju.