Wydajność systemu logistycznego w każdym przedsiębiorstwie jest w znacznym stopniu zależna od stosowanej technologii. W agrobiznesie ważnym ogniwem jest transport. Jak obniżyć koszty transportu, nie rezygnując przy tym z jego jakości?

Surowce i wyroby gotowe w agrobiznesie cechuje mała podatność transportowa i magazynowa, dlatego ważne jest, aby komórki organizacyjne zajmujące się logistyką były dobrze przygotowane do swojej pracy.

– Firmy z sektora agrobiznesu skupiają się przede wszystkim na działalności produkcyjnej – uważa Mariusz Kozak, właściciel firmy transportowo-spedycyjnej T.S.H. Polmar z Bolesławca. – Transport najwygodniej oddelegować innej firmie, która posiada swoją flotę i doświadczenie w logistyce.

Jak oszczędzać

T.S.H. Polmar to nie tylko firma transportowo-spedycyjna – zajmuje się także handlem otrębami pszennymi i żytnimi. Klientom firmy wygodniej jest skorzystać z jej usług, niż na własną rękę organizować transport i dostawcę otrębów.

– Największym plusem korzystania z naszych usług jest fakt, że towar dostarczany jest do klienta na paletach – dodaje ekspert z T.S.H. Polmar. – Pozwala to znacznie ograniczyć koszty i czas rozładunku. Oferowany przez nas towar wyróżnia się nie tylko ceną i jakością, ale także możliwością konfekcjonowania.

Składowanie towaru na paletach, np. na regałach wjezdnych pozwala na wykorzystanie aż 80 proc. powierzchni całego magazynu.

Jak rozliczać

Przed zamawianiem usługi transportowej należy sprawdzić stawkę za kilometr, uściślić, czy dotyczy jazdy w jedną stronę, czy w obie. Należy także zorientować się, czy podczas usługi nie będzie konieczne poniesienie innych kosztów (nocleg kierowcy, wyżywienie, opłaty autostradowe, etc.).

– W naszej firmie preferujemy płatność z góry, ale klienci na terenie kraju mają możliwość negocjowania terminów płatności – mówi Kozak z T.S.H. Polmar.

Zamówienia realizowane na terenie Polski trwają średnio dwa dni, natomiast zamówienia realizowane z zagranicy (Litwa, Czechy, Słowacja, Węgry), to w przypadku T.S.H. Polmar średnio trzy, cztery dni. W przypadku otrąb polskich zamówienie należy złożyć najpóźniej trzy dni przed dostawą, a w przypadku otrąb zagranicznych najpóźniej cztery dni wcześniej.

Jak zamawiać

Podczas procesu zamówienia ważne jest, aby dokładne oszacować ilość potrzebnego towaru. W bolesławieckiej firmie minimum logistyczne wynosi osiem ton, ale preferowane są zamówienia ca całopojazdowe, tj. dwadzieścia cztery tony. Drugie rozwiązanie jest bardziej opłacalne – wielkość zamówienia wpływa na cenę.

– Nasi klienci to przede wszystkim punkty sprzedaży i mieszalnie pasz, hurtownie artykułów rolniczych, fermy drobiu, brykieciarnie i spalarnie – wylicza właściciel T.S.H. Polmar. – W gronie naszych klientów znajdują się także indywidualni rolnicy. Większość naszych zleceń to zamówienia całopojazdowe – są one bardziej opłacalne dla klientów.