Polska znalazła się na jednej z ostatnich pozycji w tegorocznym Indeksie Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), zajmując 24. miejsce na 28 krajów Unii Europejskiej. Podstawowe kompetencje cyfrowe posiada tylko 46 proc. polskiego społeczeństwa. Gorzej wypadły tylko Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.

Ranking DESI śledzi coroczny postęp państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Składa się na niego ocena pięciu obszarów: stopnia rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (Łączność), umiejętności cyfrowych społeczeństwa (Kapitał ludzki), korzystania z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (Korzystanie z internetu), digitalizacji przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (Integracja technologii cyfrowych) oraz dostępu do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (Cyfrowe usługi publiczne).

PROBLEMEM NISKIE KOMPETENCJE CYFROWE

Z opublikowanego pod koniec maja zestawienia jasno wynika, że zarówno aktywność w internecie, jak i ogólne umiejętności cyfrowe Polaków znacznie odbiegają od średniej europejskiej. Państwa, które osiągnęły najlepsze wyniki w zestawieniu, czyli Dania, Szwecja i Finlandia, uzyskały punktację niemal dwukrotnie wyższą od Polski. Tylko cztery kraje osiągnęły gorszy wynik – są to Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.

Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.

Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej, najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe umiejętności cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).

Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym “Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.

Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.

Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej. Podobnie widzą ten problem młode pokolenia Polek i Polaków, które uważają, że jedną z najczęstszych czynności, do jakich ich rodzice, teściowie czy dziadkowie wykorzystują sieć, jest właśnie czytanie wiadomości z kraju i świata (taką opinię wyraża 66 proc. osób w wieku 15-35 lat).

 

DZIAŁANIA NA RZECZ WŁĄCZENIA CYFROWEGO

Indeks DESI odnotował także, że w Polsce prowadzonych jest szereg inicjatyw zachęcających do korzystania z internetu poprzez pokazywanie, jak nowoczesne technologie mogą poprawiać jakość życia i zwiększać uczestnictwo w życiu społecznym. Wśród ich beneficjentów znajdują się także seniorzy.

Jedną z takich inicjatyw jest akcja edukacyjna “Aasy Netu”, uruchomiona przez firmę Aasa Polska w 2017 roku i kontynuowana obecnie. Ma ona na celu aktywizację cyfrową osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych.

Jako firma opierająca się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, wiemy, że umiejętność korzystania z internetu stanowi warunek pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i zawodowym. Dlatego uruchomiliśmy drugą odsłonę kampanii Aasy Netu. Jesteśmy przekonani, że w ramach współpracy pokoleń, przy szerokim dostępie do bezpłatnych materiałów edukacyjnych, znaczna część naszych rodziców, teściów czy dziadków, może nauczyć się korzystania z internetu i tym samym poprawić jakość swojego życia – mówi Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu firmy Aasa Polska.

Na dedykowanej platformie internetowej www.aasynetu.pl, udostępniono multimedialne materiały szkoleniowe, dotyczące między innymi korzystania z mediów społecznościowych, zakładania konta w banku przez internet, zakupów w sieci czy cyfrowego bezpieczeństwa. Dzięki platformie, osoby zainteresowane mogą w łatwy sposób przyswoić sobie wiedzę i nabywać przydatne umiejętności cyfrowe.

Partnerami tegorocznej odsłony kampanii Aasy Netu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Manko.

    

***

Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego DESI

Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) jest wskaźnikiem opracowywanym przez Komisję Europejską, który mierzy postęp krajów Unii Europejskiej w kierunku gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. Wskaźnik DESI składa się z pięciu głównych obszarów: łączność (stały dostęp szerokopasmowy, mobilny internet szerokopasmowy, ceny łączy szerokopasmowych), kapitał ludzki (podstawowe umiejętności i korzystanie z internetu, zaawansowane umiejętności i rozwój), korzystanie z usług internetowych (korzystanie z treści, komunikacji i Internetu przez obywateli, transakcje internetowe), integracja technologii cyfrowych (cyfryzacja biznesu i e-commerce), cyfrowe usługi publiczne (e-administracja i e-zdrowie).

Więcej informacji: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi

Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”

Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.

Kampania Aasy Netu

Internetowa akcja edukacyjna „Aasy Netu” została zainicjowana przez firmę Aasa Polska w czerwcu 2017 roku  w celu aktywizacji cyfrowej osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniono multimedialny program nauczania dla dojrzałych wiekiem, ale początkujących, jeśli chodzi o umiejętności, użytkowników Internetu. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu ekspertów i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób nauczą się np. robić zakupy on-line, założyć internetowe konto w banku, zachować bezpieczeństwo w sieci, a także pisać maile, korzystać z Facebooka, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące je informacje w Internecie. Każdy z filmów ma swój odpowiednik w postaci materiału edukacyjnego, mającego formę infografiki. Można go pobrać i wydrukować, aby służył jako przewodnik w trakcie codziennej nauki.

Więcej informacji: www.aasynetu.pl

O Aasa Polska S.A.

Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z wiarygodnymi instytucjami takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Firma działa na rynku polskim, fińskim, estońskim i szwedzkim. Łączy pozytywne cechy oferty banków z ofertą firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo.

Więcej informacji: www.aasaglobal.com/poland/, www.aasapolska.pl