• Już w 2016 r. ponad połowa Amerykanów (57 proc.) twierdziła, że w ciągu paru następnych dekad instytucje finansowe w obecnej formie przestaną istnieć.
  • W Polsce niemalże połowa firm fintechowych (45 proc.) stosuje w swoich rozwiązaniach technologie z zakresu intelligence automation i data science.
  • Zgodnie z prognozami, do 2025 roku wirtualni asystenci mają wspomagać zarządzanie kwotami od 5 do 7 bilionów dolarów w samych tylko Stanach Zjednoczonych.

Według ekspertów, jeszcze w 2018 roku na całym świecie wydatki na systemy kognitywne i sztuczną inteligencję mają sięgnąć 19 mld dolarów – to o ponad połowę więcej niż  w ubiegłym roku. W 2021 roku już 75 proc. rozwiązań dla przedsiębiorców ma być opartych na AI[1]. Mechanizmy sztucznej inteligencji usprawnią zarządzanie finansami czy ocenę ryzyka, co przekłada się na ułatwienia dla szefów mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

Już w 2016 roku ponad połowa Amerykanów (57 proc.) twierdziła, że w ciągu paru następnych dekad instytucje finansowe w obecnej formie przestaną istnieć[2]. Co je zastąpi? Odpowiedź jest prosta – 7 na 10 ankietowanych mieszkańców Stanów wierzy w rozwiązania fintech sądząc, że usprawnią ich finanse i ułatwią życie[3]. Tymczasem w Polsce ponad połowa firm (51 proc.) z tego sektora działa w obszarze płatności, a 31 proc. zajmuje się pożyczkami i kredytami[4].

 

Nic dziwnego – finanse to sfera, od której nikt nie ucieknie. Każdy z nas ma jakąś styczność z nią czy też z instytucjami odpowiedzialnymi za pieniądze – komentuje Alexander Beresford, CMO Finiata.pl, firmy oferującej mikrofaktoring dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Jednocześnie to jest dziedzina, w której można wiele usprawnić. Tutaj do gry wchodzą FinTechy, które zmieniają zasady rządzące branżą, ponownie oddając wiodącą rolę konsumentom. Kto na tym najwięcej zyskuje? Klienci, a zwłaszcza mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Aż 69 proc. polskich fintechów kieruje swoje produkty do klientów biznesowych[5].

 

Modele scoringowe i ocena ryzyka

 

Jedną z największych bolączek MŚP jest trudność pozyskania zewnętrznego finansowania, przy jednoczesnej nieterminowości kontrahentów. Z zaległymi płatnościami za faktury problem ma aż 85 proc. polskich firm[6]. W takich sytuacjach trudno o szybki zastrzyk gotówki. W banku złożenie wniosku o pożyczkę wiąże się ze żmudnymi procedurami, których rezultat niekoniecznie musi być korzystny dla przedsiębiorcy. Dla tradycyjnych instytucji finansowych koszt udzielania pożyczek jest bardzo drogi. W Stanach Zjednoczonych w przypadku każdego zobowiązania o wartości poniżej 100 tys. dolarów, samo procesowanie wniosku przez bank wiąże się z nakładami rzędu 4-5 tys. dolarów[7] – głównie na koszty operacyjne.

 

Widać, że przyszłością finansów jest sztuczna inteligencja, która umożliwia realne usprawnienie procedur i ograniczenie ich kosztów. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych algorytmów firmy są w stanie błyskawicznie ocenić ryzyko i wiarygodność każdego przedsiębiorcy – wyjaśnia Alexander Beresford. – W ten sposób nikt nie musi czekać na zastrzyk gotówki.

 

W Polsce niemalże połowa firm fintechowych (45 proc.) stosuje w swoich rozwiązaniach technologie z zakresu intelligence automation i data science[8].

 

– W naszej firmie już teraz bazujemy na całkowicie zautomatyzowanym systemie, w którym decyzja o sfinansowaniu faktury jest podejmowana przez sztuczną inteligencję – mówi Maciej Błasiak, Data Engineer w Finiata.pl. – To znacznie korzystniejsze dla przedsiębiorców niż tradycyjne modele stosowane przez banki. Szefowie firm, którzy mieli problem ze spełnieniem wyśrubowanych wymagań tradycyjnych instytucji finansowych, dzięki nam mają szansę zawalczyć o utrzymanie płynności finansowej w swoim przedsiębiorstwie.

 

Finansowi doradcy

 

Jednym z wiodących trendów w branży są wirtualni asystenci, do których użytkownicy coraz częściej zwracają się po pomoc w zarządzaniu finansami. Do 2025 roku w samych Stanach Zjednoczonych cyfrowe platformy mają wspierać obrót kwotami od 5 do 7 bilionów dolarów[9]. Na polskim rynku 18 proc. fintechów oferuje usługi z zakresu zarządzania finansami przedsiębiorstwa[10]. Aplikacje, analizując stan finansów użytkownika lub przedsiębiorcy, są w stanie udzielić rekomendacji na temat kolejnych inwestycji czy oszczędzania. Wirtualni asystenci zaprogramowani przez fintechy oferują także funkcjonalności, które zdecydowanie ułatwiają zarządzanie firmą, minimalizując negatywny wpływ opóźnień czy błędów ludzkich na przedsiębiorstwo.

 

Przykładowo, są w stanie przeanalizować dokumenty podatkowe i na ich podstawie wygenerować raporty o przepływie pieniędzy w firmie czy zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. To znaczna pomoc dla właścicieli firm – co więcej, jest łatwo dostępna i tańsza od wsparcia wyspecjalizowanego doradcy.

 

Sztuczna inteligencja, algorytmy i inne nowoczesne technologie usprawniają procedury, ograniczają koszty funkcjonowania i umożliwiają docieranie do nowych klientów – podsumowuje Alexander Beresford. – Wiele banków boi się jednak wprowadzać zmiany z dosyć prozaicznego powodu: aż 30 proc. z nich obawia się, że stracą bezpośrednią relację z klientem[11].

 

Modele scoringowe, ocena ryzyka czy wirtualni asystenci to nie jedyne usprawnienia oparte na sztucznej inteligencji i algorytmach, które ułatwiają życie firmom z sektora MŚP.
Na horyzoncie widać jeszcze wiele innowacji. Warto być na bieżąco z rynkiem i stale śledzić trendy, aby nie przegapić szansy na optymalizację funkcjonowania firmy.

[1] “Worldwide Semiannual Artificial Intelligence Systems Spending Guide”, raport IDC

[2] “Are banks an endangered species?”, ankieta Blumberg Capital

[3] “Are banks an endangered species?”, ankieta Blumberg Capital

[4] “Mapa Polskiego Fintechu 2018”, raport Cashless, FinTech Poland i Accenture

[5] “Fintech w Polsce – bariery i szanse rozwoju”, raport Fintech Polska, Obserwatorium.biz, Centrum Prawa Nowych Technologii WPiA UW

[6] Raport „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych

[7] “Adapt, Automate, Accelerate: AI and the Future of SME Lending”, Justin Adams

[8] “Mapa Polskiego Fintechu 2018”, raport Cashless, FinTech Poland i Accenture

[9] “The future of wealth in the United States”, raport Deloitte

[10] “Mapa Polskiego Fintechu 2018”, raport Cashless, FinTech Poland i Accenture

[11] “Robo-Advisory. The future of financial advisory services”, raport Axis Corporate i Efma