SAP, Warszawa, Polska – Według analiz Gartnera liderzy biznesu muszą zmienić strukturę inwestycji technologicznych i biznesowych, dostosowując je do wyzwań, które stawia przed nimi ekonomia cyfrowa. W przeciwnym razie mogą stracić znaczną część swoich klientów lub nawet zniknąć z rynku! Tymczasem aż 40% menedżerów akceptuje brak pośpiechu we wdrażaniu nowych technologii. Czy współcześni przedsiębiorcy stanęli przed technologicznym „być albo nie być”?

Firmy, które zbudowały swoje funkcjonowanie na technologii takie, jak Uber czy Airbnb zmieniły oblicze współczesnego rynku stając się przykładem, że technologie pozwalają zbudować skuteczny model biznesowy. Analitycy podążają o krok dalej przewidując, że nie tylko konkretne spółki, ale cała współczesna gospodarka stanie wkrótce pod znakiem „ekonomii połączeń” w której wartość struktury firmy zwiększa się wraz ze wzrostem połączeń między poszczególnymi  podmiotami. Te futurystycznie brzmiące wizje nie są jednak dalekie od realizacji. Firmy doradcze jak Gartner czy McKinsey przewidują, że do 2020 roku na rynku działać będzie ponad 50 miliardów urządzeń na stałe podłączonych do sieci. To daje nam pięć urządzeń na jednego mieszkańca Ziemi.

– Wyobraźmy sobie, że każdy z nas staje się częścią tego świata i jest z nim na stałe związany. Pytanie co będziemy w stanie z tym zrobić. Nasze ubrania, okulary, zegarki, buty będą zawierały sensory na skalę dotąd niespotykaną. Dzisiaj już większość urządzeń mobilnych jest powiązanych z komputerami poprzez współdzielenie informacji. Jednak pytanie pozostaje otwarte, Co to oznacza dla nas samych, naszego życia, biznesu?. Dlatego tematyką tegorocznego SAP Forum 2016, jest właśnie transformacja cyfrowa, która daje wiele możliwości, aby skutecznie budować mocną pozycję polskich firm zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej – komentuje Kinga Piecuch, Prezes Zarządu SAP Polska.

Warto jednak zaznaczyć, że zmiana modeli biznesowych spowodowana jest nie tylko nowymi możliwościami, które oferuje nowoczesna technologia, ale przede wszystkim jej upowszechnieniem. Transformacja cyfrowa znacząco wpływa na współczesny biznes. Rosnąca digitalizacja – w połączeniu ze zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników – zmienia również funkcjonowanie największych na świecie przedsiębiorstw. Współczesny pracownik, konsument czy obywatel przyzwyczajony do użytkowania urządzeń mobilnych oraz chmury obliczeniowej już teraz oczekuje od firm wykorzystania nowoczesnych rozwiązań na wielu płaszczyznach. Dzięki wykorzystaniu analityki przewidującej zachowania rynkowe, przedsiębiorstwa prowadzą spersonalizowaną komunikację z partnerami, a w konsekwencji – koncentrują się na produktach i usługach, które w danym momencie dają największą szansę osiągnięcia przychodów ze sprzedaży.

Zmianę odczują najszybciej dotychczasowi liderzy biznesu, którzy po latach funkcjonowania na rynku nie zdążą przystosować się do współczesnych realiów. Właśnie dlatego inwestycje w najnowsze rozwiązania powinny znaleźć się wśród priorytetów inwestycyjnych na najbliższe lata. W przeciwnym razie  wiele czołowych firm może nawet zniknąć z rynku.

– Można zaryzykować stwierdzenie, że nowoczesne technologie są częścią nowoczesnego biznesu. Co więcej, są one fundamentem tworzenia zupełnie nowych modeli biznesowych. Przykładem może być chociażby właśnie firma Uber, która nie posiada żadnego pojazdu stając się dominującą na świecie firmą przewozową – komentuje Tomasz Niebylski, Dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Warto jednak zaznaczyć, że sama nawet najlepsze rozwiązania mogą okazać się nieskuteczne, jeśli nie zostanie poparte odpowiednim pomysłem.

– Technologie są elementem zmiany. Prawdziwa wartość generowana jest przez pomysł na ich wykorzystanie. Samo nowoczesne rozwiązanie nie zmieni oblicza biznesu w sposób naturalny. Do tego potrzebny jest oczywiście człowiek, który ma koncepcję jak je zastosować – dodaje Tomasz Niebylski.

Cyfrowa rewolucja – wróg czy przyjaciel? 

Analitycy przewidują, że cyfryzacja będzie miała istotny wpływ na działalność biznesową w ciągu najbliższych 3-5 lat i ma doprowadzić do ograniczenia barier, uproszczenia sposobu działania firm i zmiany drogi interakcji firm z klientami. Wiele przedsiębiorstw podchodzi jednak do zmian sceptycznie. Wynika to przede wszystkim z braku świadomości, jakie korzyści może przenieść cyfrowa restrukturyzacja modelu funkcjonowania. Kluczowym zagadnieniem nowej rzeczywistości jest więc zachęcenie firm do poznania nowych trendów oraz wskazania im powstającej gospodarki cyfrowej nie tylko, jako siły napędowej zmian, ale również jako okazji do przeobrażenia procesów, a nawet struktur biznesowych.

– Inwestycja w nowatorskie rozwiązania to dla zarządzających firmami decyzja na poziomie strategicznym, od której zależy sprawność i efektywność budowania przewagi konkurencyjnej. Digitalizacja i innowacyjne rozwiązania w gospodarce są nieuniknione. Dlatego skutki tzw. cichej rewolucji – która dotyka sprzedaży, procesów finansowych czy struktur organizacyjnych – trzeba poznać  bliżej, by łatwiej nimi zarządzać – podsumowuje Kinga Piecuch.

Co ważne jednak, dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe powoduje, że warto podejść do zagadnienia w sposób kompleksowy. Należy analizować technologie pod kątem skutków, jakie niesie za sobą wdrożenie nowych rozwiązań z zakresu IT. Może się okazać, że w wybranym modelu biznesowym wdrożenie proponowanych systemów będzie niosło za sobą konieczność olbrzymich inwestycji. Takich, jak na przykład wymiana urządzeń czy stworzenie zupełnie nowych, skomplikowanych procedur. Właśnie dlatego kluczem do osiągnięcia sukcesu jest wzajemna współpraca z doświadczonymi partnerami technologicznymi. By transformacja cyfrowa była dla przedsiębiorstwa motorem korzystnych zmian.