Polacy wydają coraz więcej na prezenty i zorganizowanie Świąt Bożego Narodzenia dla siebie i najbliższych. Blisko 80 proc. z nas sfinansuje świąteczne zakupy z oszczędności lub pożyczek. Święta to czas niezwykły, na którym nie chcemy oszczędzać, dlatego coraz częściej sięgamy po droższe prezenty i chętnie wybieramy elektronikę jak np. tablety, smartfony, laptopy.

TabletyWedług szacunków PWC w tym roku ilość smartfonów wzrośnie do 27 mln sztuk, tabletów do 4 mln. Zapewne tegoroczne świąteczne prezenty przyczynią się do utrzymania tego tempa wzrostu sprzedaży. Wybierając wymarzony model smartfona czy tableta dla najbliższych warto zwrócić uwagę no to, co najważniejsze jest dla przyszłego użytkownika: design, możliwości, a może niezawodność? Na jakie cechy należy zwrócić uwagę, wskazują najnowsze wyniki badania Wybór Konsumenta.

Osoba w średnim wieku, dobrze wykształcona, z miasta powyżej 100 tys. mieszkańców o dochodach powyżej średniej krajowej – to charakterystyka użytkownika tabletu, według raportu Generation Mobile 2014. Co ciekawe, z tego samego raportu dowiadujemy się, że jest to urządzenie, które w odróżnieniu od smartfona nie nosimy zawsze ze sobą, a używamy go najczęściej w domu. – Jak wynika z badania Wybór Konsumenta, najważniejszym kryterium przy zakupie tabletu jest jego szybkość działania. Aż 92 proc. konsumentów – użytkowników tabletów wskazało ten czynnik jako najwyższy – wyjaśnia Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta. Mimo, że w najnowszych urządzeniach pojawiają się coraz lepsze podzespoły, to zdarza się, że urządzenie potrafi w najgorszym możliwym momencie odmówić posłuszeństwa, a chyba nic tak bardzo nie denerwuje, jak powolne działanie naszego sprzętu.

 

Tablet zamiast mapy i przewodnika

 

Tablety, często ze względu na swoją mobilność, stają się naszymi towarzyszami w podróży. Wtedy bardzo przydatną cechą okazuje się długi żywot baterii i właśnie taką odpowiedź jako drugą wskazali respondenci Wyboru Konsumenta. Warto w tym momencie wspomnieć, że baterie w dzisiejszych samartfonach i tabletach nie mają nic wspólnego ze starymi modelami telefonów. Obecnych baterii tzw. litowo-jonowe nie powinniśmy doprowadzać do całkowitego rozładowania, a optymalny poziom ich naładowania to 50 – 80 procent.

Kolejne kryteria przy zakupie tabletu, które wskazali badani to: wszechstronność i ilość funkcji oraz pamięć i procesor. Nieco mniejszą uwagę przykładamy do jakości ekranu dotykowego. Najbardziej popularne obecnie wielkości ekranu na rynku to 10 oraz 7 cali.

Preferencje zakupowe Polaków w kategorii tablety pokazują, że zamiast wyglądu, większą uwagę zwracamy na funkcjonalność urządzenia i jego wygodę użytkowania. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą testu w laboratorium sensorycznym wśród regularnych użytkowników produktów. Dzięki temu, mogliśmy zasięgnąć opinii prosto u źródła zaznajomionych z posiadanym sprzętem konsumentów. – tłumaczy Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta.

 

Samsung najpopularniejszy

 

Zdecydowanym faworytem jeśli chodzi o producentów tabletów pozostaje firma Samsung. Koreańskiego producenta w badaniu Wybór Konsumenta wskazało 85 procent badanych. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Sony oraz Acer z niespełna 80 procentami głosów. Tuż za podium znalazło się chińskie Lenovo(74%).

Tablety najczęściej kupujemy w sklepie oraz przy przedłużeniu umowy z operatorem telekomunikacyjnym. W tym pierwszym przypadku na jego zakup najczęściej wydajemy około tysiąca złotych, wynika z raportu Generation Mobile 2014. Warto w tym miejscu wspomnieć, że niespełna rok temu Urząd Kontroli Ekonomicznej skontrolował rynek tabletów w Polsce i okazało się, że na 104 urządzenia, ponad połowa posiadała nieprawidłowości. Dlatego przypominamy, że producent wprowadzając produkt na rynek powinien: wystawić deklarację zgodności, nanieść oznakowane CE, dołączyć do tabletu deklarację zgodności lub oświadczenie o spełnianiu wymagań, dołączyć informację na terenie jakiego kraju urządzenie może być użytkowane oraz przeprowadzić ocenę zgodności z wymaganiami.

 

 

***

Projekt Wybór Konsumenta został opracowany i wdrożony w Portugalii w 2012 roku i jest to najpopularniejsze badanie konsumenckie realizowane w tym kraju. Badanie koordynuje firma Consumer Choice – centrum oceny satysfakcji konsumenta, która nadzoruje prace Netsondy odpowiedzialnej za badania mediów oraz Controlvet Food Safety Polska, która odpowiada za badania sensoryczne produktów i usług. Jest to pierwszy taki projekt na naszym rynku, w którym opinia konsumenta jest brana pod uwagę na wszystkich etapach oceny. W projekcie może wziąć udział każda firma niezależnie od tego jaki segment rynkowy reprezentuje.