W wielu branżach można już mówić o rynku pracownika, który dla pracodawców jest bezwzględny. Jeśli pracownik nie otrzymuje tego, czego oczekuje i co go motywuje – nie jest lojalny.

Rynek pracy ma się coraz lepiej, spada bezrobocie i przybywa ofert pracy. Ale taka sytuacja, o ile dobra dla zatrudnionych, dla pracodawców oznacza większą rywalizację o pracowników i konieczność zaangażowania się w powstrzymanie niekontrolowanego ich odpływu. Rotacja obniża efektywność, powoduje zachwianie współpracy w zespołach i pogarsza atmosferę. Na dodatek rekrutacja oraz przystosowanie nowych osób do nowego miejsca pracy nie dość, że kosztuje, to na ogół trwa nawet kilka miesięcy.

Co nas zachęca, a co zniechęca
Jak przeciwdziałać rosnącej rotacji kadr? Przede wszystkim warto monitorować postawy pracowników, aby dowiedzieć się co wpływa na ich satysfakcję i zaangażowanie, a co zniechęca. Jak wynika
z badania „Szczęśliwy jak Polak w pracy”, przeprowadzonego przez niezależny instytut Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, zarobki nie są jedynym czynnikiem motywującym do pracy (67%). Równie ważna jest atmosfera (66% wskazań) i przyjazne relacje (61%), czyli jak mówią milenialsi „fajny klimat”, który powinien wyzwalać aktywność i inicjatywę. Pracownicy chcą być doceniani i motywowani przez bezpośrednich przełożonych (59%) i cenią te firmy, które umożliwiają im zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą (59%).
Niezadowalające wynagrodzenie wcale nie jest, jak mogłoby się wydawać, głównym czynnikiem demotywującym. Pracownicy zapytani przez Millward Brown o to, co ich demotywuje w pierwszej kolejności wskazali na niekompetencję szefów (46%), złą atmosferę w pracy (43%), złe zarzadzanie (43%) i niedocenianie przez przełożonych ich wysiłków (41%). Pracowników zniechęcają również ograniczone możliwości rozwoju (38%), złe warunki pracy (37%) i brak wyzwań (33%).

Jak firmę widzą, tak się przywiązują
1/3 badanych jako czynnik demotywujący wskazała brak lub nieatrakcyjne świadczenia pozapłacowe. Na więź z pracodawcą wpływa zaangażowanie pracowników, a gwarantuje ją dobrze skonstruowany system motywacyjny. Ankietowani przez Millward Brown pracownicy stwierdzili, że ich zaangażowanie w pracę zwiększają oferowane im przez pracodawców kupony, bony i karty podarunkowe na zakupy (44%), a także dostęp do prywatnej opieki medycznej (42%), ubezpieczenie na życie (37%) oraz dofinansowanie sportu i wydarzeń kulturalnych (37%). Pracownicy, zwłaszcza młodzi, cenią również elastyczny czas pracy (33%) i dodatkowe dni wolne (28%).

– Oczywiście nie istnieje jedna, uniwersalna recepta na stworzenie idealnego systemu motywacyjnego. Każdego z nas motywują do działania inne czynniki. Dlatego ważne jest, aby pracownicy sami mogli dokonać wyboru świadczeń odpowiadających na indywidualne potrzeby – zarówno te związane
z rozwojem zawodowym i osiągnięciami, jak i realizacją osobistych pasji czy zainteresowań. Taką możliwość dają specjalne platformy do obsługi świadczeń pozapłacowych. Tylko dopasowanie świadczeń do oczekiwań pracowników wpływa na zwiększenie satysfakcji i motywacji do pracy. – powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Mówiąc o lojalności warto pamiętać, że za każdym zadowolonym i zaangażowanym pracownikiem stoi firma, która rozumie znaczenie motywacji. Dba o dobrą atmosferę, docenia pracę swoich ludzi, uławia osiąganie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Ale bierze również pod uwagę potrzeby zatrudnionych i zgodnie z przedstawionymi wynikami badań pamięta również
o świadczeniach pozapłacowych i pozwala pracownikom na samodzielne budowanie systemów motywacyjnych. Dzięki temu pracodawca jest postrzegany jako nowoczesny, przyjazny pracownikom
i nastawiony na realizację ich potrzeb, co w efekcie przekłada się na budowanie pozytywnych relacji między pracownikiem a firmą.