Nowe badania ujawniają tendencje dotyczące zachowania rodziców wobec posiadania i użytkowania urządzeń mobilnych przez ich dzieci poniżej 7 roku życia.

Mając na względzie bezpieczeństwo dzieci w internecie, nowe badania przeprowadzone przez firmę AVG Technologies dostawcę rozwiązań, wykazały, że 64% ankietowanych rodziców, którzy posiadają dziecko w wieku poniżej 7 lat, pozwala swoim pociechom na korzystanie z Internetu podczas ich nieobecności. Niepokojący może być również fakt, iż telefony i tablety zajmują pierwsze miejsca na liście życzeń, a 33% rodziców planuje w tym roku kupić swojemu dziecku urządzenie mobilne.

Ankieta, która przeprowadzona została wśród 1000 rodzin w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Europie wykazała również, że 73% respondentów jest skłonnych podarować dziecku urządzenie, którego sami wcześniej nie obsługiwali, a tylko 26% z nich korzysta ze specjalnego profilu lub strefy dziecka na urządzeniach swoich pociech – pomimo tego, iż 82% jest świadomych o istnieniu takiej opcji.

Podczas, gdy rodzice starają się kontrolować wykorzystanie urządzeń mobilnych przez swoje dzieci, wyniki uwidoczniły narastającą presję związaną z zakupem najnowszej technologii: 40% badanych rodziców przyznaje się, że czują oni „niepokojący przymus” ze strony zarówno swojego dziecka (68%), jak i jego rówieśników (52%).

Jest jednak kilka pozytywnych oznak, świadczących o tym, że rodzice przynajmniej próbują brać więcej odpowiedzialności za urządzenia mobilne swoich dzieci – szukają oni wielu wskazówek na etapie zakupu, a także angażują się w początkową konfigurację urządzenia. Ze wszystkich ankietowanych osób:

  • 89% wyszukuje informacji o urządzeniu przed jego kupnem — natomiast 75% z nich twierdzi, że technologia powinna być dozwolona od pewnego wieku,

 

  • 53% zawsze czyta instrukcje kupionego urządzenia, a 62% z nich zawsze pomaga w jego konfiguracji,

 

  • 95% rozmawiało lub planuje porozmawiać ze swoim dzieckiem o bezpieczeństwie w sieci.

Arkadiusz Zakrzewski, specjalista pomocy technicznej firmy AVG mówi: „Tablet lub smartfon w rękach dzieci może być nie tylko zabawką ale i pomocą dydaktyczną. Odpowiednio dobrane aplikacje edukacyjne i rozrywkowe do wieku dziecka mogą sprawić, że urządzenie przenośne stanie się wartościowym dodatkiem. Trzeba jednak pamiętać, że nie powinno one angażować dziecka bez reszty i być jego ulubioną zabawką oraz powinno być odpowiednio dla dziecka przygotowane – od konfiguracji urządzenia po zainstalowanie i skonfigurowanie pakietu kontroli rodzicielskiej, która zablokuje dostęp do innych niż określonych przez rodzica programów i zawartości online. Dziecięca ciekawość nie zna granic, warto mieć nad tym kontrolę gdy dziecko korzysta z tabletu”.