Korepetycje bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych?

Udzielanie korepetycji przez osoby ograniczone ruchowo?

To jest możliwe!

Coraz więcej osób zaczyna korepetycje traktować zawodowo. Dzieje się tak z wielu powodów, jednym z nich jest bezrobocie, innym stale rosnąca świadomość dzieci, młodzieży, ale również dorosłych, jak ważne jest wykształcenie i jak duży ma wpływ na nasze życie. Korepetycje to ogromny rynek – z różnego rodzaju konsultacji korzysta kilka milionów Polaków, a prawie połowa rodziców wysyła dzieci na dodatkowe zajęcia 1. Poza czynnikami społecznymi, należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt, czyli dynamicznie rozwijające się nowe technologie (innowacje), a konkretnie – dedykowane rozwiązania internetowe. To za ich sprawą (serwisy WWW, portale społecznościowe, serwisy ogłoszeniowe), niewyobrażalnie prostym stało się wyszukiwanie i kojarzenie korepetytorów oraz uczniów.

Jeszcze do niedawana korepetytorzy w różnych miejscach do tego przeznaczonych zamieszczali ogłoszenia, informując o posiadanych kompetencjach, zakresie w jakim mogą pomóc oraz obszarze (miejscu prowadzenia działalności), na którym udzielają korepetycji. Zainteresowane osoby umawiały się na spotkanie u korepetytora lub ucznia, w dogodnym terminie i tak dochodziło do realizacji usługi – udzielenia korepetycji.

Opisany model funkcjonuje od lat i oczywiście w wielu przypadkach sprawdza się. Jednak nie jest pozbawiony wad i ograniczeń. Potencjał jaki daje Internet pozwala na prowadzenie działalności praktycznie na całym świecie, ale (zawsze musi być jakieś ‚ale’!) wciąż jesteśmy ograniczeni logistycznie (nie zawsze możliwe jest spotkanie fizyczne dwóch i więcej osób w celu przeprowadzenia zajęć / korepetycji).

Jest też drugie ‘ale’ – mianowicie problem dojazdu dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Tę przeszkodę, czasami daje się pokonać w przypadku ucznia – wystarczy, że to korepetytor przyjedzie do jego domu. Wadą jest nieco wyższy koszt takiej usługi. Jednak co zrobić, gdy to osoba niepełnosprawna chciałaby świadczyć tego typu usługi?

Tak było dotąd, ale (to jedno z tych dobrych ‚ale’) na szczęście sytuacja zaczyna zmieniać się. Za sprawą takich przedsięwzięć, jak innowacyjny projekt, polegający na integracji dwóch rozwiązań  – portalu WWW (w tym natychmiastowych płatności elektronicznych pomiędzy stronami) i wideokomunikacji.

Popularność wideokomunikacji rośnie z dnia na dzień, choćby za sprawą komunikatorów wprowadzanych na rynek przez gigantów branży informatycznej jak Google czy Microsoft, czy mniejszych, acz rodzimych, jak np. VidCom.pl.  Co to oznacza w praktyce? Ano tyle, że wiele osób pozbawionych dotychczas szans świadczenia korepetycji, z racji ograniczonej w różnym stopniu mobilności, teraz może bez najmniejszego problemu zacząć aktywną działalność w tym obszarze. Może działać i realizować się w tej – ciągle dynamicznie rozwijającej się – branży.

Rozpoczęcie działalności nie wymaga większego zaangażowania, ani też żadnych wyjątkowych środków technicznych. Wystarczy komputer (dzisiaj ma go prawie każdy) i dostęp do przyzwoitego łącza internetowego (większość dostawców Internetu ma w swojej ofercie łącza wystarczającej jakości, za rozsądną cenę.

Druga rzecz, to kilka minut wolnego czasu, który należy przeznaczyć na rejestrację w portalu videoKORKI.net i zapoznanie się z jego funkcjonalnością. Dla osób, które będą zainteresowane taką działalnością, administratorzy przygotowali sporo materiałów opisujących obszary portalu oraz kilka filmów pokazujący jak łatwa jest rejestracja, nawiązanie kontaktu, czy udzielenie korepetycji przez Internet, korzystając z wbudowanego komunikatora (obszerny dział ‚Pomoc’).

Sprawdź już dziś: „korepetycje tu i teraz, ze swojego fotela”!

 

[1] Raport dla Komisji Europejskiej, opracowany przez sieć Network of Experts in Social Sciences of Education and Training: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/the-challenge-of-shadow-education-1