Co przynosi większe zyski: lokata czy rachunek oszczędnościowy? Analitycy Comperia.pl sprawdzili 34 banki oferujące lokaty (na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące) oraz konta oszczędnościowe.

Na lokacie czy koncie?

Analiza pokazuje, że rachunki oszczędnościowe w konfrontacji z oprocentowaniem lokat dwuletnich przegrywają z kretesem. Średnie oprocentowanie kont oszczędnościowych jest wyższe tylko w porównaniu z lokatami miesięcznymi i wynosi 2,02 proc. (lokaty – 1,77 proc.). Jedynie w pojedynczych przypadkach oprocentowanie lokat na 3 miesiące lub dłużej jest niższe niż konta oszczędnościowego. – Dzieje się tak, ponieważ co trzeci z analizowanych banków proponuje atrakcyjne oprocentowanie kont oszczędnościowych wyłącznie w ramach oferty specjalnej, która obowiązuje zwykle maksymalnie przez kilka pierwszych miesięcy. Po ustaniu okresu promocyjnego oprocentowanie środków w wielu przypadkach wraca do poziomu niższego o ponad połowę – podkreśla Marta Ośko z Comperia.pl.

Im dłużej tym lepiej?

Jak pokazuje raport w większości przypadków jest to prawdą. Zwłaszcza, jeśli porówna się lokaty na 1 lub 3 miesiące (tylko w Alior Banku depozyt kwartalny nie jest lepiej oprocentowany niż miesięczny). Natomiast porównując lokaty na 3 i 6 miesięcy oraz 6 i 12 miesięcy, tylko w co czwartym banku dłuższy okres oszczędzania nie przekłada się na wyższe oprocentowanie. Wyjątek stanowią oferty lokat 3-miesięcznych, które mają minimalnie wyższe oprocentowanie niż lokaty na pół roku. Dlaczego? Rozwiązanie zagadki jest proste – banki chętnie oferują promocyjne oprocentowanie lokat na krótkie okresy np. 3 miesiące.

Roczna lokata czy kilka krótkoterminowych?

Comperia.pl przeanalizowała roczny zysk z lokat miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych. Z analizy wynika, że najwięcej zarobił klient, który w ciągu roku założył cztery 3-miesięczne lokaty i łącznie zyskał 194,92 zł odsetek. Tymczasem osoba, która założyła lokatę roczną, mimo że wybrała najkorzystniejszą Lokatę Prezesa w GetinOnline, zarobiła zaledwie 162,41 zł.

Warto być wiernym swojemu bankowi?

Analiza pokazuje, że zysk klienta, który przez 4 lata był wierny swojemu bankowi jest mniejszy niż osoby, która wybierał najlepsze oferty na rynku różnych instytucji. Sumując zyski osiągnięte dzięki zmienianiu banków (przy uwzględnieniu kapitalizacji odsetek), po całym okresie oszczędzania klient mógł liczyć na 978,65 zł. Tymczasem wybierając za każdym razem najlepszą ofertę Banku Zachodniego WBK przez cztery lata zarobiłby 542,88 zł. Dlatego w najlepszym wypadku osoba lojalna wobec banku straci „tylko” 435,77 zł. Jednak różnica pomiędzy zyskiem z wybierania najlepszej dostępnej na rynku oferty, a oferty wiodącej cenowo w danym banku, może wynieść nawet 603,48 zł!

Co warto zapamiętać?

  • Oprocentowanie lokat jest zazwyczaj wyższe niż kont oszczędnościowych.
  • Długoterminowe depozyty są zwykle lepiej oprocentowane, ale wiele banków ma w ofercie promocyjne lokaty 3-miesięczne skierowane do nowych klientów., z których można skorzystać tylko raz.
  • Nie warto korzystać tylko z produktów swojego banku – korzystanie z ofert różnych banków pozwala zgromadzić największe zyski.

 

Źródło: Raport „Mity na temat oszczędzania”, http://www.comperia.pl/comperiapl-sprawdza-mity-dotyczace-oszczedzania.html

—————————————————————————————————————–

O Comperia.pl 

Comperia.pl to pierwsza w Polsce porównywarka finansowa stworzona z myślą o wszystkich użytkownikach, którzy szukają najkorzystniejszych produktów bankowych (kredytów, kont osobistych, lokat i innych). Comperia.pl jest wygodnym i szybkim narzędziem, które nie tylko pozwala porównać oferty banków, lecz także skorzystać z produktów finansowych bez konieczności wizyty w placówkach stacjonarnych. Każdego dnia analitycy Comperia.pl porównują ponad 1500 produktów finansowych. Comperia.pl to także miejsce, gdzie znajdują się liczne fachowe poradniki na tematy związane z finansami oraz artykuły poświęcone produktom finansowym. Comperia.pl wyróżnia się niezależnością i wiarygodnością prezentowanych informacji, które zostały uhonorowane licznymi wyróżnieniami i nagrodami.

 

Kontakt

Więcej informacji na temat raportu i działalności Comperia.pl

udziela p. Marta Ośko – (22) 642 91 19 lub 884 001 401