Aby prowadzenie strony internetowej było możliwie łatwe i jak najbardziej efektywne, należy dobrze zacząć i założyć ją na takich zasadach, aby późniejsze użytkowanie było takie, jak sobie tego życzy właściciel. Przed założeniem należy więc zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie: strona responsywna czy mobilna?

Zakładanie strony internetowej – jaką wersję wybrać?

Wielu z nas czeka w życiu taki moment, kiedy decydujemy się na założenie strony internetowej. Zazwyczaj ma ona służyć promocji nas samych bądź naszych biznesów. Chociaż spotykamy się z wieloma reklamami w sieci, według których można „łatwo założyć i prowadzić stronę internetową”, kiedy przyjdzie co do czego sprawa okazuje się dużo bardziej skomplikowana. Hasła takie jak „aplikacje RWD Opole” czy „accelerated mobile pages” zupełnie nic nam nie mówią, przez co czujemy, że odpowiednie prowadzenie chętnie odwiedzanej strony internetowej jest poza zasięgiem przeciętnego śmiertelnika i mogą sobie na to pozwolić tylko największe firmy. W rzeczywistości jednak tak nie jest –wystarczy się ośmielić i poznać bliżej dostępne opcje.

AMP vs. RWD

Obcobrzmiące skróty z języka angielskiego mogą nieco onieśmielać, ale są dużo łatwiejsze w zrozumieniu, niż może się wydawać. AMP, czyli accelerated mobile pages to sposób inżynierów na dostarczenie użytkownikom urządzeń mobilnych jak najlepszych odczuć podczas przeglądania stron internetowych. Oparty jest na oprogramowaniu open source i zakłada przede wszystkim szybkie ładowanie stron w przeglądarkach.

W opozycji do AMP stoi RWD. Za skrótem tym kryje się termin responsive web design, który w tłumaczeniu na język polski – i w praktyce – oznacza dostosowywanie się strony internetowej do wielkości okna przeglądarki, bez względu na to, z jakiego urządzenia użytkownik w danym momencie korzysta.

Przy zakładaniu strony internetowej należy zdecydować, w myśl której zasady ma ona działać. Obie wersje mają swoje zalety – przedstawiamy je poniżej.

Zalety strony responsywnej

Bez względu na to, czy użytkownik korzysta z laptopa, czy ze smartfona – odwiedzając interesującą go responsywną stronę internetową uzna ją za bardzo czytelną. Jej wersja bowiem nie ulegnie zmianie, a poszczególne jej elementy same dopasują się do wielkości ekranu urządzenia. Właściciel takiej strony może oprzeć jej całość na jednym kodzie CMS, przez co i pozycjonowanie SEO jest dużo wygodniejsze. Wyszukiwarka lepiej indeksuje taką stronę, przez co pokazuje się ona wyżej w wynikach wyszukiwania i co za tym idzie może dotrzeć do większego grona odbiorców.

Zalety strony mobilnej

Choć strona responsywna ma wiele zalet, nie można ich też odmówić stronie mobilnej. Jej zakładanie i wdrożenie trwa dużo krócej niż w przypadku wersji responsywnej. Można zamieszczać na niej odmienne treści niż w wersji desktopowej, co dla wielu osób ma bardzo duże znaczenie. Przy tworzeniu strony mobilnej dostępne są gotowe szablony, z których można skorzystać. Za jej założeniem przemawia też niższa cena całego przedsięwzięcia.