Dla większość użytkowników internet to główne medium, służące do wyszukiwania towarów i usług. Prowadząc jakiekolwiek działania w sieci ważne jest, aby obecność ta nie była realizowana po linii najmniejszego oporu, nie bacząc na obowiązujące standardy. Internauta jest wybredny, a internet bezlitosny – negatywne opinie pozostają w nim latami, a cyberprzestępcy nie śpią.

Czym zatem kierować się, budując model sprzedaży w internecie?

1)      Domena

Adres strony, choć wydaje się tylko po części znaczący – ma olbrzymie znaczenie. Adres w sieci – czyli domena – to także element identyfikacji firmy oraz czynnik, który w znaczący sposób wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Dziedzina działalności firmy lub nazwa produktu w domenie wpływa w olbrzymim stopniu na to, czy klient będzie mógł łatwo znaleźć naszą stronę w wyszukiwarce.

2)       Hosting

Żadna strona WWW nie może istnieć bez serwera. Hosting musi być niezawodny i zapewniać odpowiednie zasoby do udźwignięcia każdej ilości odwiedzających naszą stronę klientów. Każda minuta niedostępności strony to nie tylko stracone pieniądze, ale także zagrożenie zniknięciem z wyników wyszukiwania.

3)      Narzędzia analityczne

Bez narzędzi analitycznych nie jesteśmy w stanie ocenić, ilu potencjalnych klientów trafia na naszą stronę WWW lub do naszego e-sklepu. Dobre narzędzie analityczne jest w stanie poprawić skuteczność sprzedaży w internecie o kilkaset, a nawet kilka tysięcy procent! Narzędzia analityczne dostarczane są nie tylko przez firmy trzecie – jak Google Analytics – ale także przez dostawców usług hostingowych. Warto zapytać dostawcę hostingu o możliwość skorzystania z takich narzędzi.

4)      UX – User eXperience

UX to charakterystyka strony WWW, do której najmniej przykładają się ich twórcy i administratorzy. Tworząc stronę WWW czy e-sklep należy pamiętać o tym, że odwiedzać je będą ludzie, którzy nie znają ich struktury i projektu od podszewki. Od momentu wejścia na stronę do finalizacji celu biznesowego, użytkownika nie może dzielić zbyt wiele podstron lub zbyt wiele kliknięć.

 

5)      Wygląd

Firmowa strona WWW czy e-sklep nie różnią się pod względem konieczności dbałości o wizerunek od tradycyjnej siedziby firmy czy tradycyjnej witryny sklepu przy miejskiej ulicy. Dobór projektu graficznego do charakterystyki firmy, produktu czy klienta to podstawa, o której często się zapomina.

6)      Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to obszar, którym właściciel zaczyna się interesować po fakcie: ataku, kradzieży danych, podmianie zawartości strony bądź po całkowitym jej usunięciu. W tematykę bezpieczeństwa wpisuje się: zabezpieczenie kodu strony, panelu administracyjnego oraz serwerów. Te elementy są bardzo często poza zasięgiem właściciela strony WWW i zależą od dostawcy usługi hostingowej. Należy również pamiętać o kopiach zapasowych, które sprawiają, że nawet jeśli strona zostanie usunięta to można ją w ciągu kilku minut przywrócić do życia.

-Dostawca usług hostingowych nie jest w stanie zapewnić realizacji wszystkich powyższych punktów. Wygląd i UX zależy od projektantów, a wybór domeny od klienta. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, kopii zapasowej, skalowalności i dostępności to jednak obowiązek poważnego dostawcy tego typu usług, który szanuje i docenia swoich klientów oraz ich biznes – podsumowuje Maria Głowacka z firmy AZ.pl