W EXPO Mazury przez dwa dni, 13 i 14 maja, na blisko 2000 m2 gościło 118 wystawców z branży gastroSoiskonomicznej i hotelarskiej z całej Polski. Pierwszy dzień targów przygotowany był przede wszystkim pod kątem nawiązywania relacji biznesowych, a drugi dla każdego, dla kogo dobre jedzenie ma znaczenie. Podczas tego dnia gościem specjalnym był Karol Okrasa, który prowadził konkursy kulinarne dla profesjonalistów i uczniów szkół o profilu gastronomicznym.

Branża dla branży i polska gęsina

Piątek, 13 maja, był dniem przeznaczonym dla biznesu. Zorganizowano spotkania w formule, tzw. speed dating, podczas których w przestrzeni wydzielonej specjalnie na terenie hali wystawcy, ich partnerzy oraz potencjalni klienci mogli przy stolikach spokojnie porozmawiać o współpracy.

Tego dnia, w trakcie I Ogólnopolskiego Konkursu Kulinarnego dla Restauracji pt. „Gęsina w Restauracji”, swój kunszt kulinarny zaprezentowali kucharze z 6 restauracji z różnych regionów Polski. Ich zadaniem było przygotowanie autorskiej potrawy z gęsiny, która dotąd nie była nigdzie prezentowana. Konkurs patronatem objął organizator targów – EXPO Mazury, Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi oraz Fundacja Klub Szefów Kuchni. Potrawy oceniało  osobowe jury, na czele którego stał Dariusz Struciński, Szef kuchni Hotelu Anders 4* w Starych Jabłonkach. Zwyciężyła potrawa autorstwa Bartłomieja Wrony i Jakuba Rusinka z restauracji Oranżeria. Konkurs zorganizowany został w ramach Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

Wielu wystawców udział w tych targach uznało za udany i zapowiedziało swoją obecność w przyszłym na kolejnej edycji targów.

– EXPO Mazury to obiekt o świetnej infrastrukturze, z wielkim potencjałem, na który niebagatelny wpływ ma położenie właśnie na Warmii i Mazurach. Dla naszej firmy to ważny region – mamy tu prężnie działającego dystrybutora i dzięki temu nasze produkty są używane w różnych restauracjach i hotelach. Wielu z naszych partnerów, którzy otrzymali od nas zaproszenie na targi, gościliśmy na stoisku, co pozwoliło nam dowiedzieć się bezpośrednio o ich potrzebach. Uważam, że działanie proaktywne jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Targi w Ostródzie dały mi odpowiedź na wiele pytań dotyczących funkcjonowania rynku, co przyczyni się do wprowadzenia optymalnych rozwiązań biznesowych – powiedział Robert Łaniewski, Kierownik Rynku Gastronomicznego z Dawtony.

Bardzo pozytywne oceniła targi Agnieszka Sikorska, Specjalista ds. Sprzedaży Gastronomicznej Zielonej Budki – Od strony biznesowej te targi zaliczamy do bardzo udanych – odbyliśmy wiele rozmów z przedstawicielami hoteli i restauracji z całej Polski, w tym kilka, które zaowocowały podjęciem już bardzo konkretnych ustaleń na temat współpracy.

Wyzwania nie tylko dla profesjonalistów

Słodki- słony

Zielona Budka, producent lodów, które zna chyba każdy Polak, zorganizowała w dniach 13-14 maja konkurs pt. „Zielona Budka Master Challenge”, który był skierowany zarówno do uczniów szkół o profilu gastronomicznym, jak i profesjonalistów. Zadanie konkursowe w bezpośredni sposób nawiązywało do nowego smaku lodów – karmel z solą. To niebanalne połączenie było prawdziwym wyzwaniem dla 16 zakwalifikowanych do konkursu adeptów sztuki kulinarnej – uczniów szkół gastronomicznych. Wynik ich pracy oceniało profesjonalne jury, któremu również przewodniczył ambasador Zielonej Budki. To samo jury oceniało również 16 profesjonalistów, którzy zakwalifikowali się do finałowej rozgrywki. Najwyżej oceniony został Maciej Pisarek z Zespołu Szkół Gastronomicznych im. Febronii Gajewskiej Karamać. Wśród zawodowców główna nagroda trafiła do rąk Jarosława Kina z restauracji U Rzeźników. W każdej grupie przyznano również miejsca drugie i trzecie. Zwycięzcy otrzymali nagrody pieniężne, upominki od sponsorów oraz pamiątkowe medale i dyplomy od EXPO Mazury.

– Dla Zielonej Budki ten konkurs był bardzo ważnym punktem naszego udziału w targach. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że zgłosiło się wielu uczniów, spośród których wybraliśmy 16 do rywalizacji pewności siebie i śmiałości w zgłaszaniu się do tego typu zadań. Nie bez znaczenia był również aspekt promocyjny nowego smaku lodów, który wprowadziliśmy na rynek  w tym sezonie – karmel z solą, co jest dość nietypowym połączeniem. Wszyscy, którzy degustowali w Ostródzie te lody byli zachwyceni. To pokazuje, że Polacy są otwarci na nowe smaki, co mobilizuje nas do dalszego, coraz odważniejszego eksperymentowania w tej dziedzinie – innowacyjność to nasza cecha – podkreśliła Agnieszka Sikorska.

Filet z kurczaka w rękach adeptów sztuki kulinarnej

Drugiego dnia targów zorganizowano kolejny konkurs dla uczniów szkół gastronomicznych pt. „Drób na Polskim Stole”, który podobnie jak konkurs „Gęsina w Restauracji” odbył się w ramach Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego. Bohaterem tym razem był filet z kurczaka supreme. Przygotowane potrawy oceniało to samo, co w przypadku poprzednich konkursów, jury. Zwycięska potrawę przygotował Krystian Piątek z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 CKP w Garwolinie.

– Jestem bardzo zadowolona z zaangażowania młodzieży w ten konkurs. Z wielu naprawdę świetnych zgłoszeń wybraliśmy 10 najlepszych osób, które wzięły udział w finale i zaprezentowały bardzo wysoki poziom kunsztu kulinarnego. Dużą wartością tego wydarzenia było rewelacyjne jury, na uwagę zasługuje również  godna podziwu organizacja, za co należy się uznanie dla organizatora, czyli EXPO Mazury. Udało nam się zebrać fundusze na cenne i przede wszystkim przydatne nagrody – każdy z uczestników otrzymał nóż szefa kuchni, który będzie im towarzyszył przez długie lata. Zwycięzcy otrzymali dodatkowo profesjonalny sprzęt. Cieszy mnie również, że dzieci, które przyszły z rodzicami na targi chętnie brały udział w warsztatach kulinarnych, gdzie motywem przewodnim było mięso drobiowe. To też dla nas sposób na promocję tego mięsa wśród polskiego społeczeństwa  – mówi Krystyna Ziejewska, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Rolnych – Izba Gospodarcza.

Coś na ząb dla każdego

14 maja był dniem otwartym dla wszystkich zainteresowanych. Zwiedzający mogli spróbować specjałów kuchni polskiej w Strefie Regionów czy też poznać smaki różnych kuchni podczas Food Truck Festiwal. Z racji na rosnące w Polsce zainteresowanie kuchnią japońską, odbyły się także warsztaty z przygotowywania sushi, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Dla dzieci z kolei przygotowano warsztaty z pieczenia chleba i robienia kanapek z wędlina drobiową, w których ochoczo uczestniczyły.

Nie zabrakło również zabawy, w którą mógł się włączyć każdy odwiedzający tego dnia targi HoReCa Festiwal Smaków – odbyło się bicie rekordu w jedzeniu pierogów przez jak największą liczbę osób w tym samym czasie. Będąca sponsorem konkursu firma Delikates rozdała prawie 2000 pierogów.

Gość specjalny targów, Karol Okrasa, nie tylko wspierał uczestników konkursów, ale zachęcał wszystkich obecnych w hali targowej EXPO Mazury do degustowania, uczestniczenia w warsztatach i otwartych konkursach. Podkreślał, że tutaj można nie tylko spróbować dobrych potraw, ale również nabyć wiedzę kulinarną, która przyda się w domowej kuchni.

Więcej informacji: www.mazuryhoreca.pl

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Marek Brzezin oraz Powiat Ostródzki.