Coraz popularniejsze szycie w domu zyskuje nowy wymiar. Na zachodzie znana od lat moda na „Art Quilt” dociera do Polski, a wraz z nią niemal nieograniczone możliwości rozwijania pasji w kierunku artystycznym. Przykładem nowego nurtu jest wielkoformatowa barwna praca Anny Sławińskiej, zakwalifikowana do udziału w międzynarodowej wystawie patchworków w Birmingham (UK),  jako jedno z najlepszych dzieł z całego świata!

Moda na szyciowe DIY, czyli własnoręcznie wykonane ubrania, ozdoby czy prezenty, już od kilku lat podbija polskie domy. Nie dziwi więc rosnąca popularność metod, takich jak patchwork oraz pikowanie, które nie służą jedynie do szycia praktycznych kołder czy narzut, ale rozwijają kreatywność i są okazją do spróbowania swoich sił w sztuce. Coraz liczniejsze szkoły szycia, kursy uczące tej techniki, czy powołanie w marcu br. Stowarzyszenia Polskiego Patchworku są kolejnym krokiem na drodze rozwoju patchworku artystycznego w Polsce.

Igłą malowane

Patchwork jako technika, w której zszywa się wielobarwne skrawki różnorodnych materiałów tworząc zupełnie nowy wzór, daje nieograniczone pole dla wyobraźni. To dzięki tej metodzie powstają zaawansowane, wielkoformatowe prace, inspirowane zarówno dziełami wielkich malarzy, przyrodą, czy pop kulturą, na czele z filmem i muzyką. Wykorzystanie wielu rodzajów tkanin o odmiennej fakturze, różnobarwnych nici i stylów szycia pozwala osiągnąć niepowtarzalne rezultaty i tworzyć dzieła, do złudzenia przypominające obrazy. Przykładem jest jedna z ostatnich prac Anny Sławińskiej, założycielki warszawskiej Szkoły Patchworku pierwszej placówki tego typu w Polsce. Imponujący wielobarwny patchwork „Mgławica Trójlistna Koniczyna”, został zakwalifikowany do udziału w największej w Europie wystawie patchworków w Birmingham, w kategorii Fine Art Quilt Masters. W sierpniu 2016 roku praca zostanie zaprezentowana wśród 20 najlepszych patchworków, wybranych z całego świata. „To pierwszy tak duży międzynarodowy konkurs, w którym zdecydowałam sie wziąć udział, chociaż patchworkiem zajmuję się już od ponad 30 lat” – mówi Anna Sławińska. „Wykonanie takiej pracy daje ogromną satysfakcję. Wyróżniony przez Jury obraz stworzyłam w technice confetti, co wymagało zużycia kilku kilometrów nici, a samo szycie zajęło ponad półtora miesiąca. Jestem niezwykle dumna, że mój patchwork może mierzyć się z najlepszymi tego typu obrazami na świecie”.

Polskie quilterki łączą siły

Artystyczny sukces Anny Sławińskiej to nie jedyne potwierdzenie rosnącego w Polsce potencjału i zaplecza dla działalności quilterek. Z inicjatywy pasjonatek w marcu 2016 r. powstało pierwsze Stowarzyszenie Polskiego Patchworku, które jest kolejnym krokiem na drodze upowszechniania tej sztuki w Polsce, wspierającym jej rozkwit. Stowarzyszenie ma już za sobą organizację warsztatów, konkursu i spotkań. Przynależność do organizacji umożliwia jej członkom udziału w wystawach, konkursach i kursach, uzyskanie rabatów przy zakupie sprzętu, akcesoriów i materiałów u partnerów.

Z dobrym sprzętem

„Rosnąca popularność patchworku i zainteresowanie techniką quiltingu jest także związane z coraz większą dostępnością nowoczesnych urządzeń szyjących” – dodaje Anna Sławińska. „Po Wielkiej Brytanii czy Niemczech, światowi producenci wprowadzają specjalistyczne produkty także na nasz rynek. Przykładem jest maszyna do pikowania JUKI TL-2010Q, która dzięki wysokiej precyzji szycia przy dużej prędkości bardzo ułatwia pracę, zapewniając efektowne ściegi i nieograniczone możliwości kreacji”. Specjalistyczne stebnówki maszyny JUKI są cięższe niż typowy sprzęt domowy. Charakteryzuje mocna konstrukcja, metalowa obudowa oraz trwałe podzespoły, zapewniające uzyskanie większej prędkości szycia (1500 ściegów/min) niż w standardowych urządzeniach. Maszyny do pikowania wyposażone są w dodatkowy stolik, który zwiększa pole pracy oraz dźwignię kolanową, która służy do podnoszenia stopki bez konieczności odrywania rąk od materiału. Praktyczne rozwiązania techniczne, ułatwiające przesuwanie materiału umożliwiają zszywanie zarówno delikatnych tkanin, jak i skóry, drelichu czy jeansu. Wyłączenie opcji automatycznego przesuwania materiału i możliwość swobodnego prowadzenia materiału pod stopką, pozwala wykorzystać maszynę do ręcznego haftowania.

Odkryj w sobie artystę

„Tworzenie widowiskowych patchworków wymaga cierpliwości i ćwiczeń, ale przy wystarczającej dozie zapału każdy może się tego nauczyć” – zapewnia Anna Sławińska, która w prowadzonej w Warszawie Szkole Patchworku, organizuje warsztaty pod okiem najlepszych polskich quilterek. Spotkania są doskonałą okazją praktycznego poznania metod i technik, a także możliwości nowoczesnego sprzętu JUKI, udostępnionego pasjonatkom. „Zainteresowanie jakim cieszą się nasze kursy jest coraz większe. Co chwila organizujemy więc kolejne warsztaty dla coraz liczniejszych grup kursantek, które wracają do nas po następną porcje wiedzy, ćwiczeń i inspiracji” – podkreśla Anna Sławińska. Najbliższe warsztaty w z podstaw patchworku odbędą się 9 lipca 2016, warsztaty pikowania metodą confetti odbędą się 10 lipca 2016. Więcej informacji na www.szkolapatchworku.pl.