Grywalizacja jest dość młodym zjawiskiem, które jednak rozwija się bardzo dynamicznie w wielu dziedzinach. Jego założenia znalazły również zastosowanie w marketingu.

Gryfikacja, gamifikacja czy właśnie grywalizacja bazuje na wykorzystaniu mechaniki znanej z gier komputerowych czy fabularnych i stosowana jest w zmianie zachowań ludzi w sytuacjach, które nie związane z grami. Jej głównym celem jest uzyskanie większego zaangażowania uczestników i przyjemności płynącej z rywalizacji, współpracy i nowych wyzwań.

Ze względu na swoje szerokie możliwości grywalizacja stała się jednym z elementów marketingu i w tej sferze radzi sobie bardzo dobrze. Wykorzystując skłonności człowieka do konkurowania z innymi i chęci osiągnięcia zwycięstwa, pozwala na budowanie innowacyjnych kampanii marketingowych, które pozwalają na uzyskanie wzrostu zaangażowania klientów, zwiększenie ich lojalności oraz poprawę świadomości marki.

Grywalizacja daje niemalże nieograniczone możliwości w kreowaniu kampanii marketingowych na potrzeby różnych branż. Dzisiaj najczęściej bazuje ona również na mediach społecznościowych oraz na urządzeniach mobilnych – smartfonach i tabletach. Przykładem wykorzystania grywalizacji w marketingu jest między innymi dawanie klientom bonusów za pojawianie się w swoich punktach handlowych lub usługowych, premiowanie osób udostępniających dane treści, przyznawanie odznak i punktów doświadczenia czy tworzenie gier mających na celu prezentację nowego produktu, usługi, strony internetowej.

Jedną z podstawowych publikacji poruszających temat jest książka „GRYWALIZACJA. Jak zastosować reguły gier w działaniach marketingowych” autorstwa Pawła Tkaczyka, w której można znaleźć więcej informacji dotyczących teorii wykorzystania mechaniki gier do celów marketingowych.

Więcej informacji dotyczących wykorzystania grywalizacji w marketingu można znaleźć też na portalu AdNext.pl specjalizującym się w e-marketingu, mediach i technologii. AdNext.pl porusza w swoich materiałach szereg wartościowych tematów dla każdego zainteresowanego promowaniem się w nowoczesny sposób.

cos