Webasto, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, po raz kolejny może pochwalić się znaczącym sukcesem sprzedażowym. W 2015 roku firma odnotowała 19 proc. wzrost wartości sprzedaży oraz 23 proc. wzrost zysków w stosunku do poprzedniego roku.

Bardzo dobre wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte w trzech głównych obszarach działalności Webasto: Sunroofs & Components (szyberdachy i dachy panoramiczne) stanowiły 73 proc. wartości sprzedaży, sektor Thermo&Comfort (systemy ogrzewania i klimatyzacji) stanowił 16%, natomiast dział Convertible Roofs (systemy dachowe do kabrioletów) 11%.

Sukces na wielu polach

W 2015 roku nastąpił wzrost sprzedaży o 19 proc. do 2,9 mld euro (w 2014 roku było to 2,5 mld euro) a dochody Webasto wyniosły 167 mln euro (w 2014 roku: 136 milionów euro), co odpowiada wzrostowi o 23 proc. i podniesieniu rentowności sprzedaży o 5,7 proc.

„Rok 2015 był dla Webasto kolejnym świetnym okresem. Naszym celem na kolejne lata jest dalsze umacnianie pozycji na rynku jako lidera najnowszych technologii w branży motoryzacyjnej. Naszą strategię chcemy również konsekwentnie realizować na wszystkich kluczowych rynkach lokalnych” – powiedział dr Holger Engelmann, Chairman of the Webasto SE Management Board podczas corocznej konferencji prasowej w Monachium.

W ciągu ostatniego roku finansowego, Webasto zainwestowało łącznie 160 milionów euro w utrzymanie oraz w poszerzenie działalności w różnych regionach na całym świecie. Wskaźnik inwestycji wyniósł 5,4 proc. i był wyższy niż w roku poprzednim. W tym samym czasie, wydatki na badania wzrosły natomiast o 10 proc. do 205 milionów euro (w 2014 roku: 187 mln euro) osiągając rekordowy poziom w historii firmy.

Webasto równie dobrze rozpoczęło 2016 rok i utrzymuje pozytywne prognozy na przyszłość.

„Nawet w obliczu trudnych warunków geopolitycznych i gospodarczych z roku na rok poprawiamy nasze wyniki sprzedaży oraz wskaźnik EBIT. Odnotowaliśmy w tym okresie wzrost sprzedaży o 8 proc. oraz wzrost rentowności sprzedaży do 6 proc. W 2016 roku oczekujemy wzrostu wysokości sprzedaży oraz przekroczenia 6 proc. zysku ze sprzedaży. Wielkość zamówień Webasto Group wynosi obecnie 10,9 mld euro, co przewyższa o ok. 1 mld wartość
z poprzedniego roku” – dodaje dr Engelmann.

Rozwój kadr Webasto Group

W 2015 roku wzrosła również liczba osób zatrudnianych przez Webasto i wyniosła blisko 12.000 pracowników. Firma zatrudniła 1500 nowych specjalistów z czego większość z nich znalazła zatrudnienie w nowym zakładzie produkcyjnym w czeskim mieście Liberec.

Rozwój regionalny

W największym segmencie biznesowym Grupy Webasto – Sunroofs & Components (szyberdachy i dachy panoramiczne) – nacisk położony jest głównie na wzmocnienie globalnej sieci. W 2015 roku ważnym krokiem było także umacnianie obecności w Europie Wschodniej, czego dowodem jest otwarcie nowego zakładu produkcyjnego w czeskim mieście Liberec oraz rozbudowa rumuńskiej fabryki w Arad. W ubiegłym roku powiększono także zakład produkujący dachy Webasto w Hiroszimie w Japonii, który osiągnął status największego zakładu produkującego szyberdachy w całej Grupie Webasto, z wynikiem ponad miliona okien dachowych i dachów panoramicznych.

Rozbudowa portfolio produktowego

Przykładem nowatorskiego rozwiązania wprowadzonego przez Webasto jest zintegrowanie oświetlenia z szyberdachem, tzw. oświetlenie otaczające, dzięki któremu pojazd zostaje oświetlony w różnych kolorach bądź wzorach. Funkcja ta  jest z powodzeniem wykorzystywana od 2015 w BMW serii 7. Sprzedaż dachów panoramicznych rośnie systematycznie (19 proc. więcej w 2015 r. w porównaniu od poprzedniego roku) i jest to trend, który Webasto utrzymuje już od 1995 roku.

Dalszy rozwój Webasto w sektorze Thermo&Comfort (systemy ogrzewania i klimatyzacji)  jest możliwy dzięki poszerzeniu oferty o urządzenia grzewcze HVH do pojazdów hybrydowych  i elektrycznych. Po udanym starcie produkcji dla Volvo, Webasto planuje nie tylko współpracę  z kolejnymi koncernami ale również rozwijanie zakresu zastosowań i funkcjonalności nowych urządzeń. Wśród innych zmian wdrożonych w ostatnim roku przez Webasto są również zmiany w ofercie rozwiązań klimatyzacyjnych do pojazdów dostawczych. Nowa oferta będzie sukcesywnie rozszerzana na rynki USA, Rosji i Chin.

Z kolei w segmencie Convertible Roofs (systemy dachowe do kabrioletów) realizowana jest strategia koncepcji modułowej, zgodnie z którą systemy dachowe są dostarczane do zakładu montażowego jako kompletny, gotowy do instalacji w pojeździe moduł.

Program korporacyjny ONE Webasto – wyznaczanie kierunków na przyszłość

Webasto na nadchodzący rok w ramach strategii biznesowej opracowało kluczowe elementy programu korporacyjnego ONE Webasto. Wdrażana strategia została oparta na dwóch filarach. Z jednej strony ma być wzmocnieniem trzech segmentów biznesu Webasto, a z drugiej strony nawiązaniem współpracy, która pozwoli na wykorzystanie potencjału firmy w zakresie dostarczania innowacyjnych, mobilnych rozwiązań.

W odniesieniu do szeroko rozumianej kultury, Webasto wdrożyło i przedefiniowało podstawowe założenia, których celem jest stworzenie miejsca pracy z wartościami i zasadami, które wyróżnią Webasto na rynku.

„Międzynarodowa firma, która zarządza globalnymi projektami, wymagającymi współpracy wielu różnych kultur, wymaga konkretnej, nadrzędnej kultury korporacyjnej. Wartości i zasady wspólne dla wszystkich pracowników i liderów tworzą wspólne rozumienie tego, jak razem ludzie ze sobą pracują i są one ważnym elementem długoterminowego sukcesu Webasto – podsumował dr Engelmann.