Według raportu GE Capital, 80% menadżerów flot, także z Europy przewiduje, że liczba pojazdów, którymi zarządzają zwiększy się lub zostanie na dotychczasowym poziomie. Fleet managerowie ze Starego Kontynentu kierują coraz większymi flotami i dostosowują je do funkcjonowania na nowych rynkach. Stale stoi przed nimi wyzwanie związane z optymalizacją struktury kosztów i zarządzaniem pracownikami kierującymi pojazdami.

Według badania firmy motoryzacyjnej IHS Automotive z 2013 r. na świecie jest już ok. 1 miliarda samochodów, ciężarówek i aut terenowych, a liczba ta stale rośnie. Na drogach pojawia się także coraz więcej pojazdów służbowych.

Jak pokazuje nowy raport „The State of Car Policies in Europe and Key Fleet Challenges 2013-2014 Edition” firmy GE Capital, menadżerowie flot z całego świata, m.in. Europy, optymistycznie patrzą na nadchodzące lata. Aż 80% z nich spodziewa się, że ich flota powiększy się lub będzie miała obecną wielkość w ciągu najbliższych 24 miesięcy – podkreśla Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska, oddziału firmy posiadającej doświadczenie płynące z monitowania ponad 500 tysięcy pojazdów na całym świecie.

78% przebadanych przez GE Capital firm chce rozszerzyć obszar, na którym działa ich flota. Najpopularniejsze kierunki to Rosja, Turcja i Brazylia. Na rozwój tego typu zasobów przedsiębiorstwa wpływ ma m.in. polityka państwa. W wielu krajach można stosować ulgi podatkowe w zakresie flot pojazdów, które zwiększają ich rentowność .

Jakie auto dla pracownika?

Lokalne warunki rynkowe w dużym stopniu determinują także to, jakie benefity związane z samochodami oferowane są pracownikom, co pokazuje raport „Global Car Policies: a Key Talent Driver” firmy badawczej Mercer przeprowadzony wśród firm z 90 rynków (w tym z Polski), opublikowany w kwietniu tego roku. Wśród europejskich krajów, w których najwięcej firm oferuje świadczenia w tym zakresie są Belgia (99%) i Chorwacja (99%). W większości krajów pracownicy mają możliwość odkupienia samochodów służbowych, gdy są one wymieniane w firmie. Na Łotwie z tej możliwości korzysta 67% pracowników, a na Ukrainie 66%.

Większość przebadanych firm ustanawia limity cen na zakup pojazdów służbowych. Im wyższe stanowisko ma pracownik, tym droższe auto otrzymuje od pracodawcy. W Europie średnia cena samochodu służbowego dla CEO wynosi 59 652 USD, dla osoby na stanowisku kierowniczym 46 382 USD, a specjalisty od sprzedaży 26 840 USD . Firmy chętnie korzystają z zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji we flotę. Zakup pojazdów z pomocą leasingu operacyjnego (operating lease) jest najpopularniejszą metodą wśród korporacji operujących w Europie.                 .

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Firmy inwestują ogromne sumy w zapewnienie zatrudnionym osobom odpowiednich pojazdów. Chcą przy tym mieć pewność, że są one właściwie wykorzystywane.

Wśród priorytetów przedsiębiorstw niezmiennie dominuje poszukiwanie oszczędności, optymalizacja wykorzystania floty, stosowanie rozwiązań redukujących emisję szkodliwych gazów oraz poprawa bezpieczeństwa pracowników. Według raportu GE Capital aż 51% badanych firm posiada programy kontrolujące zachowanie kierowców na drodze, które sprzyjają m.in. bezszkodowej jeździe. Dla 61% fleet managerów usprawnienia w tym obszarze są kluczowe. 22% badanych przedsiębiorstw wykorzystuje urządzenie telemetryczne w celu poprawienia zachowań kierowców służbowych pojazdów na drogach. Są one głównie stosowane we flotach mieszanych, służbowo-prywatnych – przekonuje Bartłomiej Dębski.

Przedsiębiorstwa korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. monitoringu GPS, by zarządzać mobilnymi kadrami. Bartłomiej Dębski uważa, że dzięki zastosowaniu systemów telematycznych instalowanych w pojazdach służbowych można skuteczniej zmotywować zespół do wydajnej pracy i zredukować koszty użytkowania takich pojazdów. Monitoring pozwala na sprawdzenie działania pracowników firmy w terenie. Jest to m.in. źródło danych, które może służyć do stworzenia efektywnego systemu nagradzania. Nowe technologie dają użytkownikom aut wiele możliwości także w zakresie ułatwienia poruszania się po drodze.

Rozwiązania takie, jak interaktywne kokpity czy systemy wspierające wymijanie innych pojazdów usprawniają jazdę, a także zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów – mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Według badań KPMG dla 53% badanych użytkowników aut komercyjnych rozwiązania telematyczne i wspierające kierowcę są jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie danego pojazdu. Eksperci przewidują, że wykorzystanie zaawansowanych technologii w prywatnych i służbowych pojazdach będzie wzrastać, ponieważ zwiększa się zapotrzebowanie na rozwiązania wspierające kierowcę, automatyzujące procesy sterowania pojazdami i wspierające zarządzanie flotami pojazdów.