Konstruktorzy Continental opracowali system pozwalający na przyciemnianie szyb w samochodzie za pomocą inteligentnych cząsteczek. Demonstracyjny pojazd testowy z wykorzystaniem tej przełomowej technologii został zaprezentowany na pokazie elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas, na początku tego roku.

„Intelligent Glass Control” od Continental, to system wykorzystujący specjalne folie, umieszczane wewnątrz szyby, które zmieniają poziom swojej przejrzystości pod wpływem napięcia elektrycznego. Folie wykorzystywane do przyciemniania szyb są dostępne na rynku już od dawna. Jednak do tej pory tę technologię można było stosować wyłącznie w systemach dachowych wysokiej klasy samochodów. Konstruktorzy z Continental po raz pierwszy zademonstrowali inteligentną aktywację folii w szybach bocznych i tylnych w swoim pojeździe testowym na pokazie elektroniki użytkowej, który odbył się na początku stycznia w Las Vegas.

– Możemy dostosować algorytmy tak, by zachowanie szyb zapewniało maksymalne bezpieczeństwo i komfort kierowcy, przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Wygląd wszystkich szyb został tak zaprojektowany, aby na bieżąco reagowały na zmieniające się światło, a także automatycznie równoważyły temperaturę.
Selektywne, stopniowe przyciemnianie szyb zapewnia znacznie większy komfort pasażerom oraz sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się bezpieczniejsze. To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem, oślepiając kierowcę podczas jazdy
– wyjaśnia Andreas Wolf, szef Działu Podwozi
i Bezpieczeństwa koncernu Continental
.

Inteligentne cząsteczki

Technologia wytwarzania folii z zastosowaniem technologii „Suspended Particle Device” (urządzenie z zawiesiną cząsteczek) opiera się na osadzonych w folii cząsteczkach. Przy braku zasilania prądem, cząsteczki układają się losowo i przyciemniają szybę z zewnątrz, jednocześnie zachowując jej przezroczystość od wewnątrz. Pod wpływem napięcia elektrycznego cząsteczki układają się w sposób usystematyzowany, tak by szyba przepuszczała światło w obu kierunkach. Połączenie z systemem pojazdu pozwala na automatyczne rozjaśnienie szyb po zbliżeniu się do pojazdu z kluczykiem lub smartfonem.

Oszczędność energii

Na rynku istnieją obecnie alternatywne technologie przyciemniania szyb, które opierają się np. na polimerach ciekłokrystalicznych lub na zjawisku elektrochromizmu. Wadą drugiej z nich przy stosowaniu na większych powierzchniach jest duże zapotrzebowanie na energię. Jest ona stosowana w samochodach do przyciemniania lusterek wewnętrznych i zewnętrznych, aby unikać efektu oślepienia.

Wykorzystanie folii w technologii opracowanej przez Continental pozwala na skuteczniejsze ograniczenie promieniowania słonecznego, niż ma to miejsce w przypadku innych systemów. Dzięki temu do wnętrza pojazdu dociera mniej ciepła, a w konsekwencji łatwiej utrzymać w nim pożądaną, stałą temperaturę. Takie rozwiązanie odciąża też urządzenie klimatyzacyjne, przez co w przyszłości będzie można montować mniejsze, bardziej energooszczędne oraz lżejsze klimatyzatory. Ponadto, po usunięciu zbędnych w tej sytuacji osłon przeciwsłonecznych i mechanicznych rolet, zmniejszy się waga pojazdu, co obniży poziom emisji spalin i pozytywnie wpłynie na środowisko.

Z naszych obliczeń wynika, że dzięki tym rozwiązaniom emisja CO2 zostanie zmniejszona o cztery gramy na kilometr, polepszając tym samym zakres pojazdów elektrycznych o około 5,5% – dodaje Andreas Wolf.

Prywatność i design

Oprócz ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz obniżenia temperatury we wnętrzu pojazdu, przyciemnianie szyb gwarantuje też większą prywatność. Gdy pojazd jest zaparkowany, szyby automatycznie się przyciemniają, dzięki czemu jego wnętrze nie jest widoczne. Według Wolfa, w systemie „Intelligent Glass Control” można rozszerzyć wykorzystanie powierzchni szklanych, bez konieczności mechanicznego pokrywania niektórych obszarów. Co więcej, przewiduje on, że w przyszłości folia będzie dostępna w wielu kolorach, mogą też zostać wprowadzone dodatkowe funkcje, począwszy od połączenia efektów świetlnych, poprzez odzyskiwanie energii.

Liczy się sterowanie

Przewiduje się, że zakres wykorzystania folii w branży motoryzacyjnej będzie rósł w przyszłości. Obecnie, w rozwoju technologii przyciemniania szyb najważniejszą rolę odgrywają wiedza i kompetencje dotyczące oprogramowania i inteligentnego połączenia z systemem kontroli i prowadzenia pojazdu.

* * *

Continental AG

Z osiągniętymi w 2015 roku obrotami w wysokości 39,2 miliarda euro (według wstępnych wyników finansowych), Continental jest jednym z wiodących dostawców motoryzacyjnych na świecie, rozwijając inteligentne technologie dla transportu osób i ich dóbr. Jako wiarygodny partner i międzynarodowy producent opon, oferuje trwałe, bezpieczne i komfortowe rozwiązania, dostosowane do indywidualnych potrzeb. Koncern działa w ramach pięciu działów: Podwozi i Bezpieczeństwa, Układów Napędowych, Wnętrz Pojazdów, Opon oraz ContiTech. Continental zatrudnia obecnie ponad 208 000 pracowników w 53 krajach.

www.continental-corporation.com

Dział Opon

Jako jeden z wiodących producentów opon na świecie, zatrudnia ponad 42 000 pracowników. Obecnie Dział Opon posiada na całym świecie 22 zakłady zajmujące się produkcją i rozwojem. Szeroka oferta produktów Działu oraz stałe inwestycje w badania i rozwój w znaczący sposób przyczyniają się do osiągnięcia efektywnej pod względem kosztowym i wydajnej ekologicznie mobilności.

www.continental.pl

Opony do pojazdów ciężarowych

Dział Opony do Pojazdów Ciężarowych jest jednym z największych producentów opon do samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów przemysłowych na świecie.

www.continental-truck-tires.pl

Sponsoring

Dział Opon jest oficjalnym sponsorem Pucharu Niemiec w Piłce Nożnej, Major League Soccer w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, Pucharu Azji w Piłce Nożnej 2015 w Australii oraz Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2016TM we Francji.

www.ContiSoccerWorld.com