Wiodący producenci opon klasy premium, w tym Continental, opracowali bardziej zaawansowane mieszanki, unowocześnili budowę opon i zoptymalizowali wzory ich bieżników. W rezultacie droga hamowania znacznie się skróciła, poprawiła się również precyzja manewrowania, a opór toczenia został znacznie ograniczony. Obecnie porównując nową oponę z jej bezpośrednią poprzedniczką konstruktorzy wykazują „zaledwie” jednocyfrową poprawą osiągów w ujęciu procentowym. Ale już porównanie opony z 2000 roku z obecnym modelem daje obraz tego, jak ogromne postępy poczyniono. Przy porównaniu skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aktualnego modelu opony i opony ze starym wzorem różnica wyniosła prawie 20 procent.

Test porównawczy na TechShow 2015

Continental przeprowadził ten niezwykły test porównawczy na pokazie Continental TechShow 2015. Podczas testu samochód BMW serii 1 model z 2015 roku wyposażono w opony ContiPremiumContact do aut osobowych z modelu z rocznika 2000, o budowie i z bieżnikiem typowym dla tego rodzaju opon w tamtych czasach. Następnie inżynierowie przeprowadzający test wyposażyli model z rocznika 2000 w najnowsze opony ContiPremiumContact 5. Gdy oba samochody zostały przetestowane obok siebie na mokrym torze testowym Contidrom, 15-letni samochód wykazał znaczną poprawę osiągów, ponieważ znacznie lepsza przyczepność umożliwiała bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne hamowanie oraz manewrowanie. Pozwoliło to pojazdowi zrekompensować, przynajmniej częściowo, brak systemu elektronicznej kontroli stabilności. Natomiast osiągi nowego samochodu na oponach starego typu znacznie się pogorszyły. Wynika z tego, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy nie są w stanie zrównoważyć korzyści wynikających z różnicy między oponami starego i nowego typu.

Opony nie do zastąpienia

Opony w znacznym stopniu wpływają na czynne bezpieczeństwo. Tylko technologicznie zaawansowane produkty najwyższej klasy mogą zagwarantować krótką drogę hamowania, wysoki poziom precyzji manewrowania i dużą stabilność kierunkową. Dlatego Continental zaleca stosowanie opon najwyższej klasy nawet  w starszych samochodach osobowych, w celu zrekompensowania braku najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa i wspomagania. Test porównawczy wykazał również, że nawet nowe pojazdy wyposażone w szereg systemów wspomagania uzyskają maksymalne osiągi tylko wtedy, gdy ich opony mogą skutecznie przenosić dynamiczne siły na powierzchnię drogi i przekładać je na przyczepność.