W pojazdach ciężarowych opony odpowiadają za 30% zużywanego w trakcie jazdy paliwa. Od ich właściwości, zastosowanych technologii produkcji i warunków użytkowania zależy, czy wartość ta będzie jak najniższa.

Rynek opon do samochodów ciężarowych się zmienia. Jeszcze kilka lat temu najwyższe wartości sprzedaży odnotowywały opony z segmentu ekonomicznego. Dziś właściciele firm transportowych w coraz częściej sięgają po opony premium, doceniając wysoką jakość, stosowane technologie i rozwiązania Wybierając oponę przewoźnicy zwracają uwagę na uzyskiwane przebiegi i opory toczenia. Szczególnie te ostatnie stały się najważniejszym kryterium dla 80% polskich nabywców, dążących do zwiększania efektywności prowadzonej działalności. Wydatek firm na opony ciężarowe to średnio 3-4 % ich kosztów, podczas gdy wydatki na paliwo stanowią ok 25 % kosztów działalności operacyjnej.

Technologia oszczędzająca paliwo

Największe koncerny oponiarskie prześcigają się w opracowywaniu technologii zmniejszających opór toczenia w oponach ciężarowych przy zachowaniu pozostałych osiągów, takich jak droga hamowania czy odporność na zniszczenie i uszkodzenia. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom firm transportowych, YOKOHAMA zdecydowała o wykorzystaniu w produkcji opon ciężarowych innowacyjnej technologii BluEarth – od kilku lat stosowanej w kilku modelach opon do pojazdów osobowych i sportowych. Jej elementem jest innowacyjny skład mieszanki gumy, w której oprócz polimeru i drobnej krzemionki wykorzystano olejek ze skórki pomarańczy. – To najnowsze odkrycie japońskich inżynierów było wynikiem poszukiwania pro-środowiskowych rozwiązań zmniejszających udział materiałów ropopochodnych w produkcji opon. Efektem jego zastosowania w bieżniku jest większa elastyczność gumy, a co za tym idzie większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią, nawet w przypadku dużych nierówności – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, oficjalnego dystrybutora opon YOKOHAMA w Polsce. Jak dowodzą japońscy naukowcy, zastosowanie technologii BluEarth w mieszance gumy zmniejsza opór toczenia opony o 20% w porównaniu z tradycyjną mieszanką, gwarantując jednocześnie doskonałą przyczepność i odporność opony na zużycie.

Stabilność i niski opór toczenia na przedniej osi

Pierwszą oponą ciężarową, w której YOKOHAMA wykorzystała elementy przyjaznej środowisku technologii, jest nowa opona dalekobieżna BluEarth 110L. Ogumienie, dostępne w Polsce od 2017 roku, przeznaczone jest na oś kierowaną pojazdów ciężarowych, poruszających się po autostradach. Ekologiczna opona BluEarth spełnia wymagania osi prowadzących, które często są poddawane licznym, zmiennym naciskom, zapewniając bardzo dobrą przyczepność pojazdu, skracając drogę hamowania i zwiększając sterowalność, także na mokrej drodze. W modelu 110L japońscy inżynierowie zastosowali też nową technologię konstrukcyjną SPIRALOOP – perfekcyjnie równe, bezzłączeniowe opasanie, które zwiększa sztywność barku opony zapobiegając nadmiernym odkształceniom bieżnika, wytwarzającym ciepło i w efekcie zwiększającym opór toczenia. To rozwiązanie opracowane dla opon ciężarowych przeznaczonych na autostrady, pokonującym tysiące kilometrów, gdzie liczy się oszczędność paliwa i wytrzymałość.

Oszczędna eksploatacja

Na efektywność paliwową opon ciężarowych składa się wiele czynników, takich jak właściwy dobór ogumienia, odpowiednie wyważenie czy poziom ciśnienia, mający kluczowy wpływ na uzyskane oszczędności i trwałość opony. Zbyt niski poziom ciśnienia powietrza w oponach ciężarowych skutkuje ich przegrzewaniem się i nieprawidłowym ugięciom konstrukcji. Dla optymalnego oporu toczenia ważna jest dostosowanie wagi ładnuku do obciążenia poszczególnych osi, a także właściwy montaż na osiach – zgodnie z wytycznymi producenta. Szczególnie istotna jest prawidłowa zbieżność osi, jej brak generuje wzrost oporu toczenia, większe spalanie i prowadzi do szybszego zużycia opon. Wpływ na ilość zużywanej benzyny ma także zarówno rodzaj nawierzchni, jak i nawyki dotyczące eksploatacji – nadmierne obciążanie pojazdu ładunkiem, stan techniczny pojazdu czy technika jazdy. – Ze względu na liczne zmienne, oszczędność zużycia paliwa opon z tej samej klasy może być różna. Szacuje się, że stosowanie opony z obniżonymi oporami toczenia pozwala zaoszczędzić nawet 0,25 l benzyny na 100 km. Przy średnim okresie eksploatacyjnym ogumienia, wynoszącym 150 tys. km rocznie, oszczędności tylko w tym okresie mogą wynieść 375 litrów. To konkretne korzyści zwłaszcza w przypadku dużych firm transportowych, dysponujących flotami od kilkunastu do kilkudziesięciu samochodów ciężarowych – dodaje Artur Posłuszny.