Nowoczesne wysokoobciążone silniki Diesla potrzebują wyjątkowej ochrony. Aby zminimalizować ryzyko przestoju spowodowanego awarią, nie można zapominać oleju silnikowym, którego rodzaj i właściwości mogą być kluczowe dla sprawności jednostki napędowej pojazdu ciężarowego.

Sukces, a w szczególności nieprzerwana, dynamiczna działalność firm, które dysponują flotą ciężarową w dużej mierze zależy od tego, czy pojazdy pracują wydajnie i niezawodnie oraz czy spełniają wymagania środowiskowe dotyczące zużycia paliwa i zwiększania żywotności nie tylko silnika, ale i poszczególnych elementów samochodu. Dlatego stosowane w nich rozwiązania technologiczne są coraz bardziej złożone. Wyzwaniom tym muszą sprostać również producenci olejów silnikowych. Tworzone przez nich produkty smarne muszą nie tylko przedłużać żywotność poszczególnych podzespołów w pojazdach, ale także zachowywać swoje wysokie parametry oraz unikalne właściwości, nawet przy coraz rzadszej wymianie.

 

Olejowa ewolucja

Od czasu „odkrycia” oleju silnikowego, przeszedł on totalną ewolucję. Obecnie właściciele flot oraz kierowcy samochodów ciężarowych mogą wybierać z całej gamy różnorodnych produktów dopasowanych do ich potrzeb. Warto tu wspomnieć zwłaszcza o olejach półsyntetycznych, które mają lepsze właściwości niż ich mineralne odpowiedniki oraz mniej wad. Wykorzystane w nich syntetyczne oleje bazowe działają skuteczniej, ponieważ są produkowane z zastosowaniem zaawansowanych technologicznie procesów chemicznych, w związku z czym ich struktura, a co za tym idzie właściwości mogą być precyzyjnie określane.

 

„Oleje półsyntetyczne w porównaniu z mineralnymi szybciej smarują jednostkę napędową w niskich temperaturach, pomagają ograniczyć zużycie paliwa i lepiej chronią silnik dzięki odpowiednio dobranym dodatkom przeciwutleniającym. Ponadto, półsyntetyki, takie jak Shell Rimula R5 E czy Rimula R5 LE zachowują optymalną płynność w bardzo niskich temperaturach i szybciej docierają do kluczowych elementów silnika podczas rozruchu, kiedy jest on najbardziej narażony na zużycie” – komentuje  Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

 

shell_rimula_4l_r5_le_10w-30To właśnie takie oleje silnikowe jak Shell Rimula R5 LE znakomicie dostosowują się do zmiennych warunków pracy silnika. Półsyntetyk został wyprodukowany w Technologii Dynamic Protection Plus łączącej w sobie zalety Technologii Shell PurePlus i Adaptive Additive. Dzięki temu przyczynia się do wydłużenia czasu eksploatacji silnika i obniżenia kosztów działalności związanych ze zużyciem paliwa. Wpływa także na wydłużenie żywotności oleju, co przekłada się na dłuższe przebiegi między jego wymianami. Shell Rimula R5 LE jest przeznaczony do użytkowania w silnikach poddawanych intensywnej eksploatacji. Jego wyjątkowe właściwości fizyczne i chemiczne przyczyniają się do wydłużenia dopuszczalnych przebiegów oraz lepszej ochrony silników Diesla wyposażonych w filtry DPF oraz inne systemy obróbki spalin. Olej jest zalecany do silników spełniających normy niskiej emisji spalin Euro IV, V i VI.

 

Innym olejem przeznaczonym do różnych intensywnie eksploatowanych pojazdów jest Shell Rimula R5 E, również wyprodukowany w Technologii Dynamic Protection Plus. Olej jest szczególnie zalecany do stosowania w samochodach ciężarowych i pojazdach transportu publicznego.

 

Czystość silnika ma znaczenie

Ważną funkcją jaką powinien spełniać olej silnikowy jest także usuwanie wszelkich zanieczyszczeń, które mają bardzo niekorzystny, a nawet destrukcyjny wpływ na działanie jednostki napędowej. Istotną rolę w utrzymaniu „sterylnych” warunków wewnątrz silnika odgrywa czystość oleju silnikowego. Decyduje o niej głównie jakość bazy olejowej, która stanowi od 75 do 90 proc. środka smarnego – w zależności od jshell_rimula_20l_r5_e_10w-40ego formulacji. Dzięki opatentowanej przez Shell Technologii Shell PurePlus baza olejowa wykorzystywana w półsyntetycznych olejach silnikowych Shell Rimula jest produkowana z gazu ziemnego, a nie jak było do tej pory na bazie ropy naftowej. Środki smarne oparte na olejach bazowych wytwarzanych w Technologii Shell PurePlus są pozbawione praktycznie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej[i]. Dzięki temu oleje Shell Rimula pomagają zachować optymalną czystość silnika w stopniu zbliżonym do fabrycznej, a także wysoką stabilność lepkości w wysokich temperaturach pracy, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

 

Wymogi techniczne producentów wysokoobciążonych silników montowanych w pojazdach ciężarowych oraz normy środowiskowe znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów. Te potężne maszyny wymagają stosowania środków smarnych stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny pracy.

[i] Na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40.