Polacy to najbardziej asertywni i dynamiczni kierowcy w Europie. Lubią podkreślać swoją obecność na drodze i przywiązują szczególną uwagę do swoich umiejętności oraz osiągów samochodów. Aż 25% respondentów jest skłonnych do wykonania manewru wyprzedzania,  aby uniknąć spóźnienia – to główne wnioski z europejskiego badania „Drive On”.

Shell Helix, wiodący globalny producent olejów silnikowych do samochodów osobowych, opublikował wyniki europejskiego badania „Drive On” przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Shell na próbie 9 000 kierowców z 9 krajów europejskich. Przyjrzano się w nim nawykom i emocjom towarzyszącym prowadzeniu auta wśród kierowców z Polski, Turcji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemiec, Francji i Włoch. Na podstawie wyników wyłoniono sześć najczęściej spotykanych typów osobowości kierowców.

 Większość kierowców w Europie reprezentuje typ kompetentny – 22,4% respondentów uważa się za osoby doświadczone, skoncentrowane i w pełni kontrolujące sytuację na drodze. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią osoby przyjazne – 19,6% europejskich kierowców. Są praktyczni, odpowiedzialni i godni zaufania. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.

 

Pozostałe cztery wyróżnione typy to kierowcy:

  • Troskliwi (17,6%) – za kółkiem rozważni i odpowiedzialni, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńczy i troskliwi. Cenią bezpieczną, komfortową oraz spokojną jazdę w towarzystwie bliskich. Samochód często wykorzystują do wożenia dzieci z i do szkoły. Lubią odwiedzać nowe miejsca i podróżować z muzyką w tle.
  • Beztroscy (17%) – to mistrzowie czerpania radości z jazdy. Auto daje im poczucie wolności i niezależności. Lubią krótkie weekendowe wycieczki bez wcześniej określonego celu podróży.
  • Asertywni (13,3%) – królowie szos. Kierowcy reprezentujący ten typ często eksponują swoje umiejętności. Cenią precyzję prowadzenia, lubią dźwięk pracę silnika, działanie zawieszenia czy hamulców. Czerpią radość z szybkiej jazdy po autostradach, przejażdżek po mieście drogimi, luksusowymi samochodami, a także kontrolowaną walkę z bezdrożami.
  • Dynamiczni (10,1%) – poszukiwacze przygód, wojownicy i ryzykanci. To kierowcy, którzy jeżdżą dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków. Lubią jazdę nocą po mieście oraz w trudnych warunkach drogowych.

Polak, Włoch – dwa bratanki

Na podstawie wyników badania „Drive On” odnotowano także pewne różnice pomiędzy kierowcami z poszczególnych państw europejskich w odniesieniu do okazji do jazdy samochodem:

  • Polska i Włochy – w tych krajach odnotowano największy odsetek kierowców dynamicznych i asertywnych – lubiących podkreślać swoją obecność na drodze oraz przywiązujących szczególną uwagę do swoich umiejętności.
  • Turcja – większość kierowców w tym kraju to ekstrawertycy i indywidualiści. Auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu – jazda powinna wywoływać u nich dreszczyk emocji. Aż 25% tureckich kierowców przyznało, że lubi szybką jazdę po autostradzie[1].
  • Holandia i Belgia – statystycznie właśnie tam podróżują najbardziej przyjaźni i najmniej wybredni kierowcy. Praktyczni, odpowiedzialni i pragmatyczni. Postrzegają jazdę samochodem, jako podróż z punktu A do punktu B. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.
  • Hiszpania – najuprzejmiejsi i najspokojniejsi kierowcy. Ponad połowa z nich uważa się za idealnych miejskich kierowców – takich, którzy respektują przepisy i szanują innych uczestników ruchu drogowego.
  • Wielka Brytania – przyjaźni i beztroscy kierowcy, którzy lubią podróżować w towarzystwie rodziny i znajomych. Pragmatycznie podchodzą do prowadzenia i najczęściej wykorzystują rutynowe okazje do jazdy, np. na zakupy w weekend.
  • Niemcy – uporządkowani, zaplanowani i mało spontaniczni kierowcy. 44% niemieckich respondentów przyznało, że planują podróż przed wyruszeniem w trasę.
  • Francja – odkrywcy wśród europejskiej społeczności kierowców. 32% przebadanych Francuzów przyznało, że w nowych miejscach jeżdżą powoli, żeby podziwiać widoki.

 „Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego, w ramach globalnej kampanii #DriveOn, postanowiliśmy zbadać jak zachowują się i jakie typy osobowości reprezentują kierowcy w Europie”powiedział Roger Moulding, wiceprezes Shell ds. globalnego marketingu i sprzedaży olejów i środków smarnych w Europie, Rosji i Afryce – „W kampanii chcemy zachęcić i zainspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia, bez martwienia się o silnik samochodu – bo tym zajmuje się olej Shell Helix. Nasze w pełni syntetyczne oleje silnikowe chronią jednostkę napędową, a co za tym idzie pomagają w rozwijaniu pasji do jazdy samochodem” – dodał.

O badaniu

Badanie ,,#Drive On” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch  etapach – rozpoczęto od badania jakościowego w oparciu o wywiad fokusowy, następnie odbyło się badanie ilościowe metodą CAWI. Badanie zrealizowano w  9 krajach – Turcji, Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemczech, Francji i we Włoszech – na reprezentatywnej grupie europejskich kierowców (N=9000).

[1] Uwaga: Shell nie pochwala ani nie zachęca do przekraczania dozwolonej prędkości na drodze.