W kwietniu br. Shell zaprezentował swój pierwszy miejski samochód koncepcyjny. Twórcy Shell Concept Car, w swoim ultrakompaktowym pojeździe wykorzystalinajnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne oraz zastosowali specjalną mieszankę oleju silnikowego Shell Helix Ultra wyprodukowaną w Technologii Shell PurePlus.

Shell_Concept_Car_Foto

Shell Concept Car to efekt współpracy specjalistów ds. silników z Geo Technology i ekspertów samochodowych z Gordon Murray Design. Celem tego wyjątkowego partnerstwa było uzyskanie optymalnej bryły pojazdu, a co za tym idzie ograniczenie zapotrzebowania energii przy jednoczesnym podniesieniu zdolności silnika do jej efektywnego dostarczania. Na potrzeby tego ultrakompaktowego pojazdu opracowano specjalną formułę oleju Shell Helix Ultra z zastosowaniem Technologii Shell PurePlus, nowatorskiej pod względem klasy lepkości SAE 0W-12. Prototypowy olej, w którego skład wchodzą czyste oleje bazowe wytwarzane z gazu ziemnego oraz starannie dobrane modyfikatory lepkości i modyfikatory tarcia, został tak dostosowany do potrzeb samochodu, by zapewnić obniżenie tarcia. Obniżenie tarcia zostało uzyskane przy jednoczesnym zachowaniu trwałości silnika, a co za tym idzie żywotności jego części.

Ponadto Shell Helix Ultra opracowany na potrzeby Samochodu Koncepcyjnego Shell pomógł zmniejszyć zużycie paliwa o 5%[1], w przypadku cyklu jazdy miejskiej przy rozruchu zimnego silnika.

 

Technologia przyszłości

Shell wykorzystując w Samochodzie Koncepcyjnym niektóre  z obecnie dostępnych najlepszych technologii, potwierdził tym samym swój wkład w prace nad obniżaniem poziomu emisji  dwutlenku węgla w procesie produkcji  samochodów.

Natomiast opracowanie Technologii PurePlus i współpraca przy zaprojektowaniu specjalnie na potrzeby silnika samochodu koncepcyjnego oleju silnikowego zapewniającego niskie tarcie wskazują na potencjał olejów w zapewnieniu zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z obecnie dostępnymi standardowymi środkami smarnymi.

Doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu Samochodu Koncepcyjnego Shell pozwalają naukowcom pracującym przy Shell Helix Ultra na przesunięcie granic technologii wykorzystywanej do wytwarzania olejów silnikowych do pojazdów drogowych i w ten sposób przyczynić się do udziału w procesie obniżania zużycia energii w transporcie drogowym.

 

[1] Zmniejszenie zużycia paliwa osiągnięte dzięki zastosowaniu oleju silnikowego Shell Helix oraz oleju przekładniowego Shell Spirax w Samochodzie Koncepcyjnym Shell, w teście Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) w cyklu łączonym, w porównaniu z wynikami osiągniętymi przez Samochód Koncepcyjny Shell, w którym zastosowano standardowe środki smarne dostępne w Wielkiej Brytanii.