Zgrzyty wydobywające się spod maski, wycieki, nietypowy zapach w kabinie samochodu czy dym z rury wydechowej, to często symptomy poważnych usterek silnika, których nie można bagatelizować. Coroczny przegląd techniczny, szczególnie w przypadku starszych aut, nie wystarczy aby mieć pewność, że nasz pojazd działa sprawnie i jest bezpieczny. Dlatego warto zwracać szczególną uwagę na objawy, które mogą świadczyć o awariach.

Tajemnicze stuki

Zgrzyty, piski czy stuki w silniku nigdy nie wróżą niczego dobrego i niestety często są sygnałem, że w najbliższym czasie mogą czekać nas spore wydatki. Aby uniknąć problemów oraz wysokich kosztów naprawy, należy jak najszybciej zdiagnozować typ awarii i odpowiednio na nią zareagować. Samo rozpoznanie, że silnik działa nieprawidłowo, nie jest trudne – to słychać. Jednak postawienie diagnozy wymaga oceny doświadczonego mechanika. Niezwykle ważne jest, aby zapamiętać rodzaj hałasu i to, w którym momencie jazdy się pojawił i czy był słyszalny stale czy krótko. Takie dokładne informacje pozwolą na szybszą identyfikację usterki przez specjalistę.

 

Zagadkowe plamy

O awariach samochodu świadczą niestety także wszelkie wycieki. Dlatego, już na podjeździe, parkingu czy w garażu możemy stwierdzić czy nasze auto jest w pełni sprawne. Plama pod przednią częścią auta może być spowodowana wyciekiem płynu chłodniczego. Nie wolno tego lekceważyć i należy natychmiast sprawdzić co jest jej przyczyną. Duże zagrożeni dla jednostki napędowej oraz bezpieczeństwa jazdy stanowi także wyciek oleju silnikowego. Jego ubytek może spowodować zatarcie silnika. Dlatego, należy regularnie kontrolować jego poziom. Przyczyn tłustych plam pod autem może być wiele, zazwyczaj winowajcą okazują się przetarte lub poluzowane przewody doprowadzające olej do elementów takich jak, np. turbosprężarka. Częstą przyczyną są także sparciałe i nieszczelne uszczelki, rzadziej winę ponosi pęknięta miska olejowa.

 

Znaki dymne

Innym powszechnym objawem nieprawidłowej pracy silnika jest dym wydobywający z rury wydechowej. Czarny, kopcący dym może być spowodowany przez niesprawny wtryskiwacz, rozregulowany gaźnik, zanieczyszczony filtr powietrza bądź złej jakości paliwo. Wydobywanie się niebieskiego dymu jest najprawdopodobniej oznaką, że silnik spala olej. Przyczyną może być uszkodzenie pierścieni, tłoka albo cylindra. Z kolei biały dym często oznacza spalanie płynu chłodniczego, który do silnika może się przedostawać jedynie w razie poważnej awarii – nieszczelnej uszczelki głowicy, pęknięcia głowicy lub ściany cylindra. A to najczęściej wiąże się z wysokimi kosztami naprawy.

 

Podejrzany zapach

Naszą czujność powinien wzbudzić także specyficzny zapach utrzymujący się wewnątrz auta. Przede wszystkim należy go zidentyfikować i ustalić jego źródło. Słodkawy zapach może pojawić się w samochodzie w wyniku przegrzania układu chłodzenia. Gryzący, przypominający zapach spalanego plastiku to na ogół awaria układu elektrycznego, która może się skończyć stopieniem niektórych elementów. Woń przypominająca palącą się gumę może natomiast oznaczać przegrzanie sprzęgła lub hamulców. W każdym z tych przypadków najlepiej zgłosić się do mechanika.

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Przyczyny awarii i uszkodzeń silnika mogą wynikać m.in. z wad konstrukcyjnych, wieku auta czy stosowania niewłaściwych środków smarnych. Jednym ze sposobów pozwalających na utrzymanie jednostki napędowej w dobrym stanie jest stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego. Doskonałym przykładem produktów, które spełniają wymagania wydajności przeznaczone do starszych typów samochodów, a także uzyskały aprobaty i rekomendacje wiodących na świecie producentów aut są oleje silnikowe Shell Helix.

shell_helix_warsztat_

Wykorzystana w ich produkcji Technologia Shell PurePlus sprawia, że oleje silnikowe Shell Helix pozbawione są niemal wszystkich zanieczyszczeń, jakie znajdują się w ropie naftowej. Oznacza to możliwość utrzymania silnika w czystości i kondycji niemal identycznej z fabryczną[i]. Mniej zanieczyszczeń to także lepsze warunki pracy silnika. To zaś pociąga za sobą: zwiększenie trwałości podzespołów, łatwiejszy rozruch, szybsze oraz lepsze smarowanie całego układu, zmniejszenie jego zużycia czy wreszcie cichszą i płynniejszą jazdę. Oleje silnikowe Shell Helix zostały opracowane tak, by zaspakajały potrzeby kierowcy – niezależnie od warunków, jazdy. Od w pełni syntetycznych olejów silnikowych Shell Helix Ultra, stworzonych do ochrony przed szlamem oraz zużyciem i korozją, po uniwersalne oleje silnikowe klasy premium do stosowania w każdych warunkach codziennej jazdy.

 

Silnik samochodu codziennie poddawany jest ekstremalnym obciążeniom. W czterocylindrowej konstrukcji dochodzi do około 30 zapłonów mieszanki paliwowej w ciągu jednej sekundy, a każdy zapłon generuje temperaturę przekraczającą 2000 stopni Celsjusza. To wszystko sprawia, że ten rozbudowany mechanizm jest narażony na różnego rodzaju przegrzania, usterki i awarie. Dlatego należy dbać o silnik stosując odpowiednie oleje silnikowe oraz wypatrywać wszelkich odbiegających od normy objawów.

 

[i] W oparciu o wyniki testu Sequence VG pod kątem szlamu z wykorzystaniem 0W-40